کد خبر: ۷۰۷۷۳
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۱:۳۴
گوآیدو با درخواست کناره گیری مادورو خود را رییس‌جمهوری موقت خواند
رهبر جناح مخالف ونزوئلا همزمان با تظاهرات گسترده ضددولتی خود را رییس‌جمهوری موقت این کشور خواند و سوگند یاد کرد؛ اقدامی که به سرعت از سوی واشنگتن به رسمیت شناخته شد.
یک اتفاق عجیب در ونزوئلا
رهبر جناح مخالف ونزوئلا همزمان با تظاهرات گسترده ضددولتی خود را رییس‌جمهوری موقت این کشور خواند و سوگند یاد کرد؛ اقدامی که به سرعت از سوی واشنگتن به رسمیت شناخته شد.
به گزارش خبرگزاری رویترز، خوآن گوآیدو، رییس کنگره تحت کنترل مخالفان در ونزوئلا با ادای سوگند، خود را رییس‌جمهوری موقت این کشور خواند.
گوآیدو همزمان با تظاهرات ده‌ها هزار تن از مخالفان در ونزوئلا، خود را رییس‌جمهوری موقت این کشور خواند. او از ارتش خواست از تیراندازی به مردم خودداری کنند.
دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا به سرعت به این رویداد واکنش نشان داد. به گزارش واشنگتن‌پست، او در بیانیه‌ای اعلام کرد: امروز من رسماً خوآن گوآیدو، رییس مجمع ملی ونزوئلا را به عنوان رییس‌جمهوری موقت ونزوئلا به رسمیت می‌شناسم.
رییس‌جمهوری آمریکا در ادامه بیانیه خود آورده است، مجمع ملی در نقش خود به عنوان تنها شاخه مشروع دولت که از سوی مردم ونزوئلا انتخاب شده است، بر اساس قانون اساسی مشروعیت نیکولاس مادورو را سلب کرده و از این رو سمت ریاست‌جمهوری خالی شده است.
ترامپ در ادامه اعلام کرد: مردم ونزوئلا شجاعانه علیه مادورو و حکومت او سخن گفته و خواهان آزادی و حکمرانی قانون شده‌اند.
رییس‌جمهوری آمریکا گفت که کشورش از تمام ظرفیت‌های اقتصادی و توان دیپلماتیک خود برای اعمال فشار در جهت «احیای دموکراسی» در ونزوئلا استفاده خواهد کرد و سایر کشورها را نیز تشویق می‌کند که گوآیدو را به رسمیت بشناسند.
در همین حال گوآیدو در جمع شرکت‌کنندگان در تظاهرات کاراکاس، اظهار کرد: ما در خیابان‌ها خواهیم ماند تا ونزوئلا آزاد شود.
او بیان کرد: من از تمام اختیارات ریاست‌جمهوری برای حصول اطمینان از پایان دادن به این اشغالگری استفاده خواهم کرد.
او گفت که با حمایت ارتش جایگزین مادورو خواهد شد و انتخابات آزاد برگزار خواهد کرد.
مخالفان دولت مادورو چهارشنبه در شهرهای مختلف این کشور خواستار کناره‌گیری وی از سمت خود شده‌اند.
مادورو که به تازگی دوره ریاست‌جمهوری خود را آغاز کرده، با تورم، فروپاشی اقتصادی و مهاجرت شهروندان به کشورهای همسایه روبه‌روست.
در همین حال، مایک پنس، معاون رییس‌جمهوری آمریکا امروز مادورو را «دیکتاتور» خواند و گفت که او باید از قدرت کناره‌گیری کند.
جمعیت گسترده‌ای از مردم ونزوئلا در اعتراض به حکومت مادورو تظاهرات کردند؛ امری که خوان گوآیدو آن را پشتوانه‌ای دانسته تا خود را رییس‌جمهوری موقت ونزوئلا بنامد.
موج جدید تظاهرات که از روز سه شنبه آغاز شد، به دعوت گوآیدو در اعتراض به تغییرات اخیر در قانون اساسی برگزار می‌شود.
در پایتخت ونزوئلا هزاران تن از محله‌های مختلف شهر به حرکت درآمده و خود را به محل سخنرانی گوآیدو رساندند.
در تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده می‌توان دید که نیروهای گارد ملی برای متفرق کردن مردم از گاز اشک آور استفاده کرده‌اند. مطبوعات و رسانه‌های ونزوئلا از برگزاری تظاهرات در سایر شهرهای بزرگ از جمله والنسیا و ماراکایبو خبر داده‌اند.
همزمان حزب سوسیالیست حاکم نیز قرار است به مناسبت سالگرد سقوط دیکتاتوری نظامی، هواداران خود را در تظاهرات دیگری بسیج کند.
رییس کنگره تحت کنترل مخالفان در ونزوئلا در توییتر نوشت: پیام ما به تمامی بخش‌های نیروهای مسلح کاملا روشن است: پارلمان به سوی آنها دست اتحاد دراز کرده و از آنها می‌خواهیم که به قانون اساسی و ملت بپیوندند.
او اعلام کرده که مقامات دولتی و نیروهای مسلح که در ساقط کردن دولت فعلی مشارکت کنند، مورد عفو قرار خواهند گرفت. با این حال تضمینی وجود ندارد که فرماندهان نیروهای مسلح به صف مخالفان دولت مادورو بپیوندند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار