کد خبر: ۷۰۷۹۸
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۱:۳۴
چرا طلا بالا پرید؟
نگرانی از ادامه تعطیلی دولت آمریکا درحالی که رشد اقتصادی در جهان کُند شده است، قیمت طلا را افزایش داد. پیش بینی می شود قیمت طلا و سکه در بازار داخلی این هفته هم رویکردی افزایشی داشته باشد و سکه تمام بهار آزادی تا چند روز آینده در مرزهای بالای 4 میلیون تومان ماندگار شود.
پیش بینی افزایش قیمت ها در بازار طلا و سکه
نگرانی از ادامه تعطیلی دولت آمریکا درحالی که رشد اقتصادی در جهان کُند شده است، قیمت طلا را افزایش داد.
به علت نگرانی در مورد ادامه تعطیلی دولت آمریکا در زمانی که هم اکنون رشد اقتصاد جهانی کُند است و با توجه به اینکه بازارها منتظر نتیجه مذاکرات چین و آمریکا در هفته آینده هستند، قیمت طلا در معاملات امروز افزایش یافت.
هر اونس طلا با ۳.۳۶ دلار افزایش ۱۲۸۴.۵۷ دلار فروخته شد.سرمایه‌گذاران در مورد تاثیر اقتصادی طولانی‌ترین تعطیلی دولت آمریکا در تاریخ این کشور نگران هستند. دولت امریکا سی و چهارمین روز تعطیلی خود قرار دارد.
جان شارما، اقتصاددان بانک ملی استرالیا گفت: «تعدادی عوامل مثبت وجود دارد که طلا را تقویت می‌کند، نظیر ادامه جنگ تجاری و احتمال افزایش نرخ بهره با سرعت کندتر.»شارما گفت: «در این لحظه، مردم در انتظار تصمیمات تجاری آمریکا و چین هستند.»وی افزود: هرگونه تحولات در این جبهه می‌تواند مسیر طلا را مشخص کند.
ویلبرگ راس، وزیر بازرگانی آمریکا دیروز گفت: آمریکا و چین «مایل ها» از حل موضوعات تجاری با هم فاصله دارند.به گفته تحلیلگران، نگرانی ها در مورد رشد کند اقتصادی و امیدواری به توقف افزایش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا، قیمت طلا را تقویت کرده است.
در بازار آزاد تهران، سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با قیمت ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با قیمت ۴ میلیون تومان معامله شد.
هر قطعه نیم سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۱۷۰ هزار تومان، ربع سکه یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۷۲۰ هزار تومان فروخته شد.
  قیمت طلای ۱۸ عیار در بازار آزاد، هر گرم ۳۶۵ هزار تومان معامله شد، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت ۱.۲۷۹ دلار معامله شد.
در همین حال رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف افزایش قیمت طلا در هفته اخیر را ناشی از چهار عامل دانست و اظهار داشت: حباب سکه در طول هفته با افزایش ۹۰ هزار تومانی از ۳۸۰ هزار تومان به ۴۷۰ هزار تومان رسیده است.
محمد کشتی‌آرای در دلایل افزایش نرخ سکه و طلا در هفته اخیر گفت: عامل اول مربوط به روزهای پایانی سال و مطرح شدن تقاضای سنتی آخر سال توسط بخشی از خانواده‌ها و موسسات جهت دادن هدیه آخر سال است. عامل دیگر نیز افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر است که همبستگی مثبت با نرخ سکه دارد.
وی ادامه داد: عامل سوم تقاضای پنهان است که ناشی از ترس افزایش قیمت در روزهای آتی است که موجب ایجاد روند صعودی در قیمت طلا می شود.
کشتی آرای عامل چهارم را تصمیم بانک مرکزی مبنی بر ماه‌شمار کردن سپرده‌های کوتاه مدت دانست و افزود: این تصمیم موجب شد تا بخشی از نقدینگی موجود در بانک‌ها به سمت بازار طلا و سکه سرازیر شود.
وی تصریح کرد: مجموع این چهار عامل باشد تا قیمت سکه با رشد ۲۵۰ هزار تومان  و ۷ درصدی نسبت به اول هفته همراه باشد. همچنین حباب سکه در طول هفته با افزایش ۹۰ هزار تومانی از ۳۸۰ هزار تومان به ۴۷۰ هزار تومان رسیده است. بر این اساس پیش بینی می شود قیمت طلا و سکه این هفته هم رویکردی افزایشی داشته باشد و سکه تمام بهار آزادی تا چند روز آینده در مرزهای بالای  4 میلیون تومان ماندگار شود.



نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار