کد خبر: ۷۰۸۰۲
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۲
تمجیدهای ژنرال بازنشسته آمریکایی در مورد فرمانده سپاه قدس
این اولین‌بار نیست که بحث طرحی نافرجام برای ترور سردار قاسم سلیمانی مطرح می‌شود. این‌بار ماجرا به سال 2007 برمی‌گردد. اکنون بعد از 12 سال یک ژنرال بازنشسته آمریکایی از مأموریت خود نوشته و ادعا کرده است که حتی در آستانه ترور فرمانده سپاه قدس ایران بوده اما از دستور تیراندازی خودداری کرده است.
ماجرای نقشه ترور سردار سلیمانی در سال 2007

این اولین‌بار نیست که بحث طرحی نافرجام برای ترور سردار قاسم سلیمانی مطرح می‌شود. این‌بار ماجرا به سال 2007 برمی‌گردد. اکنون بعد از 12 سال یک ژنرال بازنشسته آمریکایی از مأموریت خود نوشته و ادعا کرده است که حتی در آستانه ترور فرمانده سپاه قدس ایران بوده اما از دستور تیراندازی خودداری کرده است.

«استنلی مک کریستال» در مجله «فارین پالیسی» ادعا کرده که از عواقب سیاسی این کار ترسیده است. او در توضیح موقعیت خود گفته است: «در یک شب ماه ژانویه در سال 2007، من شاهد ورود یک ستون نظامی ایران به شمال عراق بودم. فرمانده ستون نظامی ایران، قاسم سلیمانی بود». این درست همان جایی است که ژنرال آمریکایی ادعا کرده می‌توانسته دستور شلیک دهد. «اما تصمیم گرفتم به جای تیراندازی به طرف ستون نظامی ایران، آنها را تحت نظر بگیریم. این ستون نظامی به شهر اربیل در استان سلیمانیه عراق رسید و سردار سلیمانی در تاریکی هوا از نیروهای خود جدا شد».

این اما اولین‌بار نیست که قصد ترور سردار سلیمانی در رسانه‌ها مطرح می‌شود. روزنامه «نیویورک‌تایمز» هم در آبان سال جاری در گزارشی از رایزنی مقامات اطلاعاتی سعودی با شرکت‌های خصوصی برای ترور سردار سلیمانی پرده برداشته بود.

هرچند به نوشته نیویورک‌تایمز طرف مورد مذاکره سعودی‌ها این پیشنهاد را به‌شدت رد کرده بود، گویا بحث ترور فرمانده نیروی قدس در جریان مذاکرات هسته‌ای هم مطرح بوده است. دی‌ماه 96 روزنامه «الجریده» کویت در گزارشی نوشت که سه سال قبل اسرائیل در نزدیکی دمشق می‌توانست سلیمانی را ترور کند، اما آمریکا، این نقشه را برای ایران افشا کرد.

در این گزارش، گفته شد که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا، نقشه ترور سردار سلیمانی را به ایران لو داده است. بااین‌حال به نظر می‌رسد فرمانده نیروی قدس همچنان در مظان طرح‌های مشابه باشد؛ چراکه به نوشته ژنرال بازنشسته عملیات مشترک آمریکا در عراق «امروز قاسم سلیمانی دور از معرض دید به مسئولیت خود ادامه می‌دهد و برای گسترش نفوذ بین‌المللی ایران تلاش می‌کند. او از فرماندهی نیروی نظامی به یک شخصیت کارراه‌انداز و قوی رشد کرده است. دوستانش مؤثربودن و درخشان‌بودن شخصیت او را تقدیر می‌کنند و دشمنانش به همان اندازه از توانمندی او ناراحت هستند.» گواه این ادعا هم می‌تواند تحریم‌های جدید آمریکا باشد. به‌تازگی آمریکا لشکر «فاطمیون» را که تحت فرمان نیروی قدس سپاه است، به فهرست تحریم‌های خود علیه ایران اضافه کرده است.
نگاه ژنرال آمریکایی به سردار سلیمانی
ژنرال بازنشسته آمریکایی در ادامه مطلب خود به تحلیل سپاه قدس و سردار سلیمانی پرداخته است. مک کریستال نوشته است: «به نظر من، نیروی قدس مشابه ترکیبی از نیروهای عملیاتی آمریکا به علاوه توانمندی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) است. در آن زمان ایرانی‌ها درباره کاشتن بمب‌های کنار جاده‌ای در مسیر خودروهای نظامی آمریکایی در مظان اتهام بودند و من دلیل قابل ‌قبولی برای صدور دستور حمله به ستون نظامی ایران به فرماندهی قاسم سلیمانی داشتم. اما تصمیم گرفتم به جای تیراندازی به طرف ستون نظامی ایران، آنها را تحت نظر بگیریم. این ستون نظامی به شهر اربیل در استان سلیمانیه عراق رسید و سردار سلیمانی در تاریکی هوا از نیروهای خود جدا شد».

این ژنرال بازنشسته آمریکایی اضافه می‌کند: «به هر حال، آنچه مورد توافق همه است اینکه نمی‌توان موفقیت‌های او را در میدان‌های جنگ نادیده گرفت. این شخصیت بدون ادعا و دارای ثبات قدم، ده‌ها سال است سیاست خارجی ایران را در منطقه شکل می‌دهد. امروز سلیمانی شخصیتی بلامنازع در خاورمیانه است. مقام‌های وزارت دفاع آمریکا می‌گویند او جنگ نیابتی ایران در سوریه را فرماندهی می‌کند. او شخصیتی حلیم و درعین‌حال مصمم است. متولد استان جنوب شرقی ایران است و از جوانی شخصیتی جدی بوده است. او از 13 سالگی به ورزش وزنه‌برداری روی آورد و با کار و اراده جوانی، کمک پدرش بود. او مرید آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای است. در 22 سالگی به سپاه ایران پیوست و برای نخستین‌بار به مدت شش هفته در آذربایجان شرقی آموزش نظامی دید. یک سال بعد جنگ ایران و عراق شروع شد. او در مأموریت‌های مرزی خود در طول جنگ با عراق، شایستگی خود را نشان داد و قهرمان جبهه شد».
افزایش قدرت ایران در منطقه
ژنرال آمریکایی ادامه می‌دهد: «سلیمانی، دیگر یک سرباز عادی نیست. او یک حسابگر و استراتژیست است. او به‌طور بی‌امان، موقعیت ایران را در منطقه قوی‌تر کرده است و در موفقیت‌هایش در سوریه و تقویت شیعیان در این کشور با هیچ‌کس دیگر قابل مقایسه نیست». او در ادامه به بخش‌هایی از عملکرد سردار سلیمانی اشاره می‌کند: «حمایت نظامی بی‌دریغ او از بشار اسد در مقابله با داعش، باعث شکست داعش و سایر نیروهای تروریست و مخالفان بشار اسد شد و او بر سرکارماندن بشار اسد را ضمانت کرد و بشار اسد برای همیشه متحد با ایران باقی ماند. نکته درخور توجه این است که او نیروهای قدس را به بهترین نحو گسترش داد و از لحاظ اطلاعاتی و مالی و سیاسی نفوذ گسترده‌ای در خارج از مرزهای ایران دارد. البته دور از عقل خواهد بود که او را جدا از ساختار انقلابی و سیاسی انقلاب سال 1979 ارزیابی کنیم. دیدگاه مقاومت ایران در برابر آمریکا از تجربه حمایت آمریکا از عراق در طول جنگ ایران و عراق ریشه گرفته و جهان‌بینی سلیمانی را شکل داده است. سلیمانی تب ‌میهن‌دوستی دارد و این ارزش مشترک همه مردم ایران و رهبری این کشور است».

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار