کد خبر: ۷۰۸۵۲
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۶
تفریح جدید نوجوان‌ها حالا به‌ بازیِ مرگ رسیده است
تفریح جدید نوجوان‌ها حالا به‌ بازیِ مرگ رسیده است؛ شاهرگ هم را برای چند ثانیه محکم فشار می‌دهند، به حالت خلسه می‌روند و بعد بیهوش می‌شوند.
ظهور تفریح عجیبی به نام «بازی با شاهرگ» در نوجوانان
تفریح جدید نوجوان‌ها حالا به‌ بازیِ مرگ رسیده است؛ شاهرگ یکدیگر را برای چند ثانیه محکم فشار می‌دهند، به حالت خلسه می‌روند و بعد بیهوش می‌شوند. مثل کشیدن قلیانی سنگین بدون اینکه دودی وارد ریه شود یا یک حالت نشئگی که برایشان لذت ایجاد می‌کند. در این فرآیند چه اتفاقی می‌افتد؟ با فشاردادن شاهرگ، خون برای لحظاتی به مغز نمی‌رسد، جریان خونی مغز کم و فرد بیهوش می‌شود. برای بیرون آمدن از آن وضعیت هم باید شوک دیگری مثل ضربه به صورت و .. به فرد وارد شود تا به‌هوش بیاید. چه عوارضی دارد؟ عوارض اصلی آن به مغز وارد می‌شود و علاوه بر عوارض کوتاه‌مدت مانند سردردهای شدید، عوارض بلندمدت غیرقابل جبرانی نیز دارد.

چرا اینکار را می‌کنند؟ لذت‌طلبی! هرچند که این تفریح به یک اپیدمی تبدیل نشده اما می‌تواند با جان یک فرد بازی کند؛ تا پیش از این نیز اگر در هر تفریح نامتعارفی بین این نسل، اثری از موادمخدر بود، حالا می‌بینیم که فراتر رفته و برای لذت‌طلبی از هیچ راهی بدون امتحان‌کردن آن عبور نمی‌کنند. راه‌هایی که اغلب بدون آگاهی از نتیجه و فرآیند آن نتایجی به‌همراه دارد که شاید قابل جبران نباشد. این تفریح جدید هم همین است؛ اگر فرد شانس زنده ماندن داشته باشد، آسیب‌هایی که به مغز وارد می‌شود آنقدر زیاد است که مشکلات زیادی را برای فرد ایجاد می‌کند.

«دار زدن»ِ نمایشی برای لذت!

در همین میان هومان نارنجی‌ها، پزشک و پژوهشگر اعتیاد درباره تفریح جدیدی که بین جوانان رواج یافته، به «خبرآنلاین» می‌گوید: «وقتی شاهرگ را برای مدت کوتاهی فشار می‌دهند، هایپوکسی اتفاق می‌افتد و حالت خلسه‌ای برای فرد ایجاد می‌شود. برخی هم حالت نیمه‌دار زدن برای خودشان ایجاد می‌کنند؛ به این صورت که روی نردبان می‌روند، طناب دار را به گردنشان آویزان می‌کنند و با فشار به گردن در حالت نیمه‌خفه‌ای قرار می‌گیرند و برخی در آن حالت حتی استمنا هم می‌کنند که لذت را چندبرابر کنند. در واقع حالت خلسه و نشئگی برای فرد ایجاد می‌شود؛ چه بسا در آن وضعیت نردبان از زیر پای فرد خارج و حلق‌آویز می‌شود. در اکثر اوقات هم فرد تصمیمی برای خودکشی نداشته و صرفا به‌خاطر لذت این کار را کرده ولی وقتی این اتفاق می‌افتد دیگر راهی برای بازگشت ندارد.»

چه عوارضی دارد؟

نارنجی‌ها درباره روند فیزیولوژی این اتفاق می‌گوید: «وقتی خون به مغز نمی‌رسد، ممکن است شوک و یک فراموشی به مغز وارد شود. در واقع این افراد با فشاری که به رگ وارد می‌کنند، جریان خونی مغز را کم می‌کنند و این شوک عوارض بسیار زیادی دارد. در هر صورت ایجاد اختلال در آن قسمت ممکن است کشنده باشد. به‌این صورت که اگر فرد در ناحیه گردن پلاک داشته باشد، این پلاک ممکن است آزاد شود و در رگ‌های مغز رسوخ کند. البته این اتفاق هنوز اپیدمی نشده و من احساس خطر نمی‌کنم.» او درباره حالتی که با این عمل برای فرد ایجاد می‌شود، می‌گوید: «وقتی این اتفاق می‌افتد حالتی مانند کشیدن یک قلیان بسیار سنگین به فرد دست می‌دهد بدون اینکه دودی وارد ریه شود.»

نارنجی‌ها معتقد است این کار تنها برای لذت‌طلبی است و عوارض بسیار زیادی دارد. او می‌گوید: «اینکه چرا این کار را هم می‌کنند به‌دلیل لذت‌طلبی است؛ به هر طریقی می‌خواهند یک لذت متفاوت را ایجاد کنند. پیش از این هم مد بود که در مدرسه‌ها، بچه‌ها برای هم خواب مصنوعی ایجاد می‌کردند. به یکی می‌گفتند ده بار نفس عمیق بکش و دست‌هایت را پشت گردنت بگذار. بعد یک‌نفر از پشت او را بلند می‌کرد و فرد در حالت بیهوشی می‌رود و حالت سرگیجه و خواب‌آلودگی پیدا می‌کند. این بازی‌ها بازی‌های بسیار خطرناکی است که از عوارض آن بی‌خبر هستند. در مورد فشار دادن شاهرگ هم احتمال آسیب مغزی زیاد است زیرا ما نمی‌دانیم تا چه اندازه جلوی جریان خون را گرفته‌ایم.»

از خون‌بازی تا بازی با شاهرگ 
این اما نخستین باری نیست که اتفاقات و چالش‌های از این دست در میان گروهی از نوجوانان رخ می‌دهد و در شبکه‌های اجتماعی بازخورد دارد. پیش از این پدیده «خون‌بازی» هم در برخی مدارس و برخی جمع‌های نوجوانان وجود داشت و نگرانی‌های زیادی را ایجاد کرده بود. عمده کارشناسان دلیل این اتفاق را در میان عواملی چون خودنمایی تحلیل کردند و حالا فضای موجود در شبکه‌های اجتماعی نیز به این ماجرا دامن زده است. در واقع بخشی از این اتفاقات برای خودنمایی در شبکه‌های اجتماعی شکل می‌گیرد و در بسیاری از موارد با تایید گروه‌های هم‌سال همراه می‌شود.



منبع: خبر آنلاین
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار