کد خبر: ۷۰۸۵۷
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۲
استارت دلار برای افزایش قیمت در نخستین روز هفته
نرخ خرید دلار در شعب ارزی بانک‌ها روز شنبه ششم بهمن نسبت به روز چهارشنبه هفته گذشته با افزایش قابل توجهی همراه بود و بانک‌ها امروز هر دلار آمریکا را ۱۱ هزار و ۸۵۰ تومان می خریدند.
دلار از مرز 12 هزار تومان می گذرد؟
نرخ خرید دلار در شعب ارزی بانک‌ها روز شنبه ششم بهمن نسبت به روز چهارشنبه هفته گذشته با افزایش قابل توجهی همراه بود و بانک‌ها امروز هر دلار آمریکا را ۱۱ هزار و 950 تومان می خریدند.
 دنیای اقتصاد در این خصوص گزارش داد، در اولین روز هفته برخلاف سکه که جهشی چشمگیر داشت دلار در برابر شکست دادن مرز ۱۲ هزار تومانی ناکام بود. روز شنبه، شاخص ارزی در ابتدای روز توانست تا محدوده ۱۱ هزار و ۹۵۰ تومان افزایش قیمت پیدا کند؛ ولی از اواسط روز مسیر قیمتی آن تغییر کرد و در نهایت ساعت ۴ بعدازظهر روی عدد ۱۱ هزار و ۸۵۰ تومان آرام گرفت. این قیمت ۳۰ تومان بیشتر از قیمت بسته شده روز انتهایی هفته بود و موجب شد دومین افزایش متوالی این ارز به ثبت برسد. به گفته فعالان، تغییر نوع قیمت‌گذاری بازارساز مهم‌ترین عاملی بود که سد راه نوسان‌گیران افزایشی بازار شد که قصد داشتند با جوسازی پیرامون تصویب نشدن لوایح مربوط به FATF فضای بازار داخلی را متشنج و زمینه را برای ورود تقاضای جدید به بازار فراهم کنند.
در ابتدای روز شنبه قیمت دلار با سرعت زیادی در مسیر افزایشی قرار گرفت و حتی تا محدوده ۱۱ هزار و ۹۵۰ تومان بالا رفت؛ با این حال، در ادامه روز روند کاهشی بر بازار سایه افکند. به گفته فعالان، نوسان‌گیران در ابتدای روز سعی کردند با جوسازی پیرامون تصویب نشدن لایحه پالرمو در مجمع تشخیص مصلحت نظام فضای بازار ارز را ملتهب کنند و قیمت دلار را از مرز ۱۲ هزار تومانی عبور دهند. به گزارش تسنیم، لایحه «پالرمو» در جلسه دیروز مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در نهایت، اعضای مجمع تصمیم نهایی درباره این لایحه را به جلسه بعد موکول کردند. نوسان‌گیران با جوسازی پیرامون اینکه این لایحه در نهایت تصویب نخواهد شد و FATF ایران را در اسفندماه در لیست سیاه قرار خواهد داد، خریدهای خود را بالا بردند ولی جالب آنکه نزدیک شدن دلار به مرز ۱۲ هزار تومانی نتوانست تقاضای جدیدی را وارد بازار کند. در این میان، از نظر برخی فعالان واکنش بازارساز به این اتفاقات بسیار مهم بود.
به گفته یکی از بازیگران باتجربه بازار، صرافی‌های منتخب بازار، با خبر به تعویق افتادن تصمیم در مورد پالرمو به یکباره قیمت دلار را تا ۱۱ هزار و ۸۵۰ تومان بالا بردند. این در حالی بود که در ابتدای روز این ارز را ۱۱ هزار و ۵۴۰ تومان قیمت‌گذاری کرده بودند. در واقع بازارساز با این تصمیم نشان داد که شرایط بازار در نوع قیمت‌گذاری او تاثیر مستقیم دارد و اجازه نخواهد داد نوسان‌گیران با ایجاد فاصله از قیمت‌های صرافی‌های منتخب تقاضای کاذب وارد بازار کنند. همچنین بازارساز نشان داد بیشتر از کنترل قیمتی به‌دنبال مدیریت نوسانات از طریق ساز و کار بازار است. گویا دیگر نوسان‌گیران با استفاده از حساسیت‌های قیمتی بازارساز، زمینه‌های نوسانات و ورود تقاضای جدید به بازار را فراهم می‌کنند و همین عامل تا حدی به آرامش بازار کمک کرده است. نکته جالب آنکه پس از آنکه اظهارات برخی مسوولان راجع‌به جلسه مجمع تشخیص منتشر شد، صرافی‌های منتخب بازار قیمت خود را تا ۱۱ هزار و ۷۵۰ تومان پایین آوردند. یکی از واکنش‌ها صحبت‌های رئیس‌کل بانک مرکزی در صفحه اینستاگرام شخصی وی بود. وی در بخشی از این پیام عنوان کرده بود که«این جانب به عنوان رئیس بانک مرکزی و مقام مسوول امور پولی و بانکی، توضیحات مبسوطی در مورد اهمیت و ابعاد تاثیرات آن در مبادلات بانکی و پولی بین‌المللی کشور ارائه دادم.»
کاهش قیمت دلار پس از پیام رئیس‌کل بانک مرکزی نشانه دیگری بود که بازارساز براساس شرایط بازار، قیمت‌گذاری خود را به‌روز می‌کند و این سیگنال را به نوسان‌گیران می‌دهد که بازارساز دست بالاتر را در بازار دارد و معامله‌گران باید دنباله‌رو او باشند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار