کد خبر: ۷۰۸۶۵
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۱
سرنوشت کی روش و شاگردانش در بازی فردا رقم می خورد
تیم ملی فوتبال کشورمان در چارچوب مرحله نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ به مصاف تیم ژاپن خواهد رفت. یک دیدار سنتی بین ژاپنی های ریزنقش و سریع و منظم و ایرانی های تکنیکی که در این بازی نشان می دهند عملکرد 8 ساله سرمربی پرتقالی و این همه هزینه ارزشش را داشته یا نه؟!
شمشیر سامورایی ها تیم ملی ایران را قربانی می کند؟!
تیم ملی فوتبال کشورمان در چارچوب مرحله نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ به مصاف تیم ژاپن خواهد رفت. یک دیدار سنتی بین ژاپنی های ریزنقش و سریع و منظم و ایرانی های تکنیکی که در این بازی نشان می دهند عملکرد 8 ساله سرمربی پرتقالی و این همه هزینه ارزشش را داشته یا نه؟!
تیم ملی فوتبال ایران در مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ با ارائه یک بازی برتر توانست تیم ملی فوتبال چین را با نتیجه قاطعانه ۳ بر صفر پشت سر بگذارد و طلسم ۱۵ ساله نرسیدن به نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا را به همراه ثبت رکورد ۵ کلین شیت در ۵ بازی بشکند. یوز‌های ایرانی در مرحله نیمه نهایی این تورنمنت باید به مصاف تیم ملی فوتبال ژاپن بروند. نیم نگاهی به اکثر گلهای زده شده ایران در جام جهانی و 5 بازی اخیر در جام ملتها نشان می دهد بیشتر گلهای ایران بر اثر اشتباهات مدافعان حریف و یا توانایی های فردی بازیکنان به ثمر رسیده تا حرکات تاکتیکی و تیمی.
این روند حرف اصلی منتقدان کی روش است که می گویند هنوز در حسرت یک بازی کامل تیمی و هوشمندانه از تیم ملی ایران مانده اند و تنها به دفاع و پرتاب های بلند و شانس قانع نیستند. شاید اگر بدون توجه به نتایج نگاهی به بازی های تیم ملی بیندازیم تا حدودی به این منتقدان حق بدهیم. در نگاه کلی ایران بعد از هشت سال کار کردن با مربی گرانقیمت در سطح اول دنیای فوتبال نه در جام جهانی به مرحله دوم صعود کرده و نه بازی های درخشان تیمی و حرکات تاکتیکی و ترکیبی در خط میانی و حمله اش به نمایش گذاشته است. تنها حسن ما شاید یک دروازه بان معجزه گر و دفاع خوب باشد که البته همه می دانند موفق شدن و علت هزینه کردن رسیدن به هدف و پیروزی است نه دفاع کردن برای شکست نخوردن!
به خاطر همین هم بعد از چند دیدار مقدماتی با تیم های درجه دو آسیا تیم ملی ایران در بازی فردا و در مقابل حریف سنتی خود محک واقعی می خورد چون تنها با دفاع کردن و گل نخورن نمی توان به جام رسید. هرچند از بدشانسی ما این ژاپن هم به نظر می رسد آن ژاپن همیشگی نباشد.
شمشیر سامورایی ها تیم ملی ایران را قربانی می کند؟!
تیم ملی فوتبال ژاپن در مرحله یک چهارم نهایی در یک بازی سخت به لطف کمک داور ویدویی تیم ملی فوتبال ویتنام را با نتیجه یک بر صفر شکست داد تا حریف ایران در نیمه نهایی شود. تیم ویتنام در مرحله گروهی با تیم کشورمان بازی کرده بود و در آن دیدار حرفی برای گفتن نداشت تا ۲ بر صفر بازنده باشد.
اما ژاپنی‌ها در مرحله یک هشتم نهایی توانسته اند تیم ملی فوتبال عربستان، یکی از مدعیان جام را از این تورنمنت حذف کنند. این تیم ژاپن فوتبال متفاوتی نسبت به آنچه که در مورد فوتبال این کشور در ذهن‌ها شکل گرفته است ارائه می‌دهد و می‌توان دلیل آن را جوانگرایی دانست که در این تیم صورت گرفته است.
تیم ملی ژاپن اسم و رسم دار‌ترین حریفی است که تیم ملی کشورمان بعد از پشت سر گذاشتن ۵ دیدار با آن رو به رو خواهد شد. ملی پوشان ایران ۴ دیدار خود مقابل تیم‌های یمن، ویتنام، عمان و چین را پیروز شده اند و مقابل تیم عراق مساوی کردند. روی کاغذ و با توجه به سابقه تیم ها، ژاپن سخت‌ترین حریفی است که مقابل تیم ایران قرار می گیرد.

*شمشیر سامورایی ها روی گردن کی روش!
سامورایی‌ها با ۴ عنوان قهرمانی در جام ملت‌های آسیا پر افتخار‌ترین تیم این تورنمنت هستند و نکته جالب توجه این است که این کشور در فاصله‌ی سال‌های ۱۹۹۲ تا ۲۰۱۱ توانسته است این عناوین را کسب کند. ژاپنی‌ها که نهمین حضورشان را در جام ملت‌های آسیا تجربه می‌کنند اولین بار در سال ۱۹۸۸ در این تورنمنت حضور پیدا کردند. با توجه به این اطلاعات می‌توان اینگونه برداشت کرد که ژاپنی‌ها در ۳۰ سال اخیر با هدف گذاری و برنامه ریزی مشخص و دقیقی وارد عرصه فوتبال شده اند و نتیجه هم گرفته اند.
تیم ملی فوتبال کشورمان با ۳ عنوان قهرمانی در جام ملت‌های آسیا همراه با عربستان سعودی پشت سر تیم ژاپن قرار دارد. تیم کشورمان بعد از آخرین قهرمانی خود در سال ۱۹۷۶ دیگر نتوانسته به فینال این رقابت‌ها راه پیدا کند و در این دوره از مسابقات فقط به فکر قهرمانی و شکستن این طلسم است.
نکته‌ی قابل توجهی که در مورد تیم ژاپن در جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ وجود دارد این است که این تیم با تغییرات زیاد به همراه جوانگرایی نسبت به جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه وارد این مسابقات شده است. آن‌ها سرمربی خود را نیز برای این تورنمنت تغییر داده و زیر نظر هاجیمه موریاسو وارد این مسابقات شده اند. همین تغییرات باعث شده است سبک فوتبال ژاپنی‌ها نسبت به چیزی که در جام جهانی و تورنمنت‌های سال‌های اخیر از خود نشان می‌دادند تغییراتی داشته باشد. می‌توان به بازی این تیم مقابل تیم عربستان سعودی در مرحله یک هشتم نهایی همین جام اشاره کرد. تیم ژاپن در این بازی فقط ۲۳ درصد مالکیت توپ را در اختیار داشت و تعداد پاس‌هایی که به یکدیگر دادند نصف تیم عربستان بود، اما روی یک ضربه کرنر و تک موقعیت توانستند توسط تاکهیرو تامیاسو تک گل آن دیدار را به ثمر رسانند و پیروز شوند. در دیدار بعدی این تیم مقابل تیم ویتنام می‌شد متوجه شد که ژاپن در کار‌های هجومی چندان زهردار نیست. اما نقطه قوت ژاپنی‌ها نظم در سیستم دفاعی آن‌ها است، آن‌ها با تجمع در زمین خودشان و پوشش فضا‌ها، فرصت موقعیت سازی به هافبک‌های تیم حریف را نمی‌دهند و برای گلزنی منتظر تک موقعیت‌هایی که بدست می‌آورند می‌مانند.
تیم ملی فوتبال ایران با هدایت کارلوس کی روش مربی سرشناس پرتغالی برای هر بازی خود در این تورنمت برنامه مشخصی داشته است. ایران در زمان لازم حمله کرده و زمانی که لازم باشد با حفظ بازی از گل هایش دفاع می‌کند.
خط حمله تیم ملی کشورمان در این تورنمنت در ۵ بازی ۱۲ گل به ثمر رسانده است تا میانگین ۲.۴ گل در هر بازی را برای خود ثبت کند و بهترین خط حمله جام نیز باشد. سردار آزمون با ۴ گل زده بعد از المعز علی قطری و به همراه ائلدورشاهمرادوف دومین گلزن برتر جام است. دیگر گل‌های ایران را مهدی طارمی (۳ گل)، اشکان دژاگه (۲ گل)، علیرضا جهانبخش، سامان قدوس و کریم انصاری فرد (هر کدام یک گل) به ثمر رسانده اند.
در طرف مقابل تیم ژاپن ۸ گل در ۵ بازی به ثمر رسانده و میانگین ۱.۶ گل را در هر بازی به ثبت رسانده است. ریتسو دوان و یویا اوساکا هر کدام ۲ گل و گنگی هاراگوچی، یوشینوری موتو، تسوکاسا شیوتانی و تاکهیرو تومیاسوهر کدام یک گل برای تیم ژاپن در این جام به ثمر رسانده اند.
تیم ملی ایران در این تورنمنت هنوز گلی دریافت نکرده است، اما ژاپنی‌ها ۳ گل خورده اند.
شمشیر سامورایی ها تیم ملی ایران را قربانی می کند؟!
*یک خبر بد برای ایران
خبر بد برای تیم ملی ایران در بازی مقابل ژاپن محرومیت مهدی طارمی است. طارمی که به همراه سردار آزمون بهترین زوج هجومی جام را تشکیل داده و روی هم ۷ گل به ثمر رسانده اند، با یک اشتباه در بازی مقابل چین دومین کارت زردش در این تورنمنت را گرفت تا در بازی نیمه نهایی نتواند تیم ملی را همراهی کند. طارمی در بازی مقابل چین یک گل به ثمر رساند و یک پاس گل هم به کریم انصاری فرد داد.
مهدی طارمی در روز‌های اخیر نقش بسزایی در موفقیت ایران داشته است و در حالی که برخی او را یک مهاجم بی دقت می‌خوانند، اما طارمی در فاز تهاجمی عنصری است که به سردار آزمون قدرت مانور بیشتری می‌دهد و با فرار‌های انفجاری و شم بالای رسیدن به محوطه جریمه در جایگیری‌ها نقش مهمی رد گل‌های زده ایران و بازی تهاجمی تیم کی روش داشته و دارد.
طارمی ۲ مدافع حریف را درگیر خود می‌کند و در بازی بدون توپ و جاگیری‌ها بسیار پخته عمل می‌کند و داشتن این بازیکن آرزوی هر سر مربی است.
شرایط به گونه‌ای رقم خورد که ما طارمی را در بازی با زاپن نداریم، اما برای جایگزین شاید ۳ گزینه پیش روی باشد.
1-ترکیب تیم ملی ایران در مقابل چین فقط با یک تغییر آنهم حضور مهدی ترابی به جای مهدی طارمی
2- ترکیب تیم ملی برابر چین با یک تغییر آن هم حضور انصاری فرد به جای مهدی طار می
3- ترکیب تیم ملی برابر چین با یک تغییر آن هم حضور امیری به جای مهدی طارمی
به جز گزینه‌های فوق احتمال تغییری فراتر از یک بازیکن محتمل است و شاید کی روش همانند بازی‌های قبلی از نفرات جدیدی استفاده کند و قطع به یقین برای ژاپن یک غافلگیری در راه است.

*تاریخچه بازی های ایران و ژاپن
تیم‌های ایران و ژاپن تا به حال ۲۰ بار با یکدیگر بازی کرده اند. ایران ۶ بار پیروز این رقابت بوده و سهم ژاپنی‌ها ۵ برد بوده است و ۹ دیدار هم مساوی به اتمام رسیده است. آخرین دیدار رسمی تیم‌های ملی ایران و ژاپن به بازی‌های مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۶، زمانی که هدایت تیم ملی بر عهده برانکو ایوانکوویچ بود بازمی گردد. در بازی رفت آن رقابت‌ها تیم ملی با ۲ گل وحید هاشمیان در استادیم آزادی به برتری رسید، اما در بازی برگشت ژاپنی‌ها ۲ بر یک به پیروزی رسیدند. آخرین دیدار تدارکاتی این ۲ تیم در سال ۱۳۹۴ با تساوی یک بر یک مساوی به اتمام رسید.
بیست و یکمین دیدار تیم‌های ایران و ژاپن با یکدیگر دوشنبه ۸ بهمن در چارچوب مرحله نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ از ساعت ۱۷:۳۰ دقیقه در ورزشگاه هزاع بن زاید شهر العین برگزار خواهد شد و بسیاری امیدوارند ایران با شکست سامورایی ها تنها با یک گام دیگر در فینال به جام برسد.
شمشیر سامورایی ها تیم ملی ایران را قربانی می کند؟!
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار