کد خبر: ۷۰۹۰۹
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۳
ظریف در صحن مجلس:
وزیر امور خارجه گفت: ما به صورت مرتب و هر سه ماه یک‌بار گزارش خود درباره روند اجرای برجام را به مجلس ارائه کرده‌ایم.
برجام ترکمانچای امریکایی هاست نه ایران!
وزیر امور خارجه گفت: ما به صورت مرتب و هر سه ماه یک‌بار گزارش خود درباره روند اجرای برجام را به مجلس ارائه کرده‌ایم.
محمد جواد ظریف در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال علی ادیانی مبنی بر علت عدم اجرای کامل شروط ۹ گانه مطروحه در برجام، گفت: ایراد گرفتن به دستاوردهای جمهوری اسلامی کار راحتی است اما نگاه کردن به شرایط واقعی و اینکه وزارت خارجه مجری تصمیمات کشور است، واقعیت است.
در ادامه، ظریف خواستار غیرعلنی شدن جلسه مجلس شد و گفت: اگر جلسه غیرعلنی شود، بنده مطالبی را مطرح می کنم؛  من موظف به دفاع از کشور در مقابل دولت های خارجی هستم.
لاریجانی در پاسخ به این درخواست گفت: غیرعلنی شدن مجلس ساز و کار خود را در آیین نامه دارد.
ظریف تصریح کرد: برجام توانست آمریکا را در دنیا منزوی کند، در طول یک سال و نیم گذشته دولت آمریکا از عهدنامه ای که شما ترکمانچای خواندید خارج شد. آیا طرف ترکمانچای نیز تلاش کرد از آن عهدنامه خارج شود؟
وی اظهارداشت: بروید از کسانی که توافقنامه پاریس، یونسکو و شورای حقوق بشر را با آمریکا امضا کردند بپرسید، ببینید چه تضمین هایی گرفته اند که ترامپ به راحتی از این توافقنامه ها خارج شد.
وزیر امور خارجه تصریح کرد: چرا بدعهدی دولت رژیم جنایتکار آمریکا را به اسم جمهوری اسلامی تمام می کنید؟ چرا افتخار این کشور را ترکمانچای می نامید؟ ما تعهدات کافی گرفتیم و گزارش هم دادیم اما آمریکا از این توافقنامه خارج شد کما اینکه از هزاران توافقنامه خارج شده است.
ظریف گفت: از دولتی که به اصول بین الملل احترام نمی گذارد چه توقعی دارید؟ چه کسی می گوید ما بر اساس اعتماد عمل کردیم؟ تک تک اقداماتی که انجام دادیم، اقدام متقابلش را هم گرفته ایم.
وی تصریح کرد: تا اورانیوم کیک زرد را از روسیه وارد نکردیم، اورانیوم غنی شده را نفرستادیم؛  تا پی ام دی را حل نکردیم، روی اراک اقدام نکردیم.
وزیر امور خارجه با بیان اینکه تک تک اقدامات ما نسیه نبود، افزود: ما نقد گرفتیم و بعد انجام دادیم،  اگر آمریکا عهدشکنی کرده، بر سر آمریکا بکوبید.
ظریف افزود: مقاومت ملت موجب شد آمریکا و ۵ قدرت با ۶ قطعنامه شورای امنیت در مقابل ۵ نماینده شما مذاکره کنند و بعد هم آقای ترامپ بگوید تا خرخره سر ما کلاه گذاشته اند.
وی تأکید کرد: چرا باور نمی کنید، آقای ترامپ باید برجام را ترکمانچای بنامد نه شما؟ برجام دستاورد دیپلماسی نیست، دستاورد ملت است،  دستاورد مقاومت این ملت بزرگ است، همان ملتی که چهار بار ترامپ را به زانو درآوردند.
وزیر امور خارجه گفت: چهار بار ترامپ سعی کرد آنچه در برجام از دست داده به دست آورد، هر چهار بار شکست خورد، یک بار خودش به شورای امنیت رفت و بعد از آن نیز وزیر امور خارجه اش را فرستاد. الان هم کاسه گدایی دست گرفته تا اجلاس لهستان را برگزار کند.
ظریف افزود: دو بار از برنامه ریزی برای اجلاس لهستان عقب نشینی کرده است، همان کسانی که در برجام مذاکره کردند، ترامپ را مجبور کردند عقب نشینی کند.
وی تاکید کرد: ما همه شرایط را با توجه به مصالح کشور در نظر گرفتیم و امروز آمریکا در وضعیت بغرنجی قرار گرفته است و آمریکا همه تلاشش را می کند که از منزوی بودن خارج شود.
رئیس دستگاه دیپلماسی  با بیان اینکه در آستانه پیروزی انقلاب، دستاوردهای انقلاب را بزرگ بدانید نه اینکه خوار کنید، گفت: ملت ما ایستاده است.
ظریف با بیان اینکه بنده در مورد تضامین به هئیت نظارت بر برجام گزارش داده ام، ادامه داد: آنجایی که ما باید جواب می دادیم، هیئت نظارت بوده است. ما گزارش اجرای برجام را به مجلس ارائه دادیم. شما می توانستید تصمیم بگیرید.
وزیر امور خارجه تصریح کرد: ما مشکلی نداریم. خیال می کنید برای بنده مشکلی است که از برجام خارج شویم؟ تصمیم با من نیست؛  تصمیم با کشور است.
وی گفت: برجام آنقدر برای این کشور منافع داشته که ترامپ دو سال است تلاش می کند این منافع را از بین ببرد و منزوی شده است.
در ادامه علی ادیانی نماینده مردم قائمشهر گفت: از اظهارات آقای ظریف تعجب می‌کنم، مهمترین واقعه تاریخی سیاسی کشور بعد از انقلاب توافق برجام است.
وی ادامه داد: برای اجرای این توافقنامه، رهبر انقلاب و مجلس ریل گذاری کردند و قرار بود قطار برجام در ریلی که توسط رهبر انقلاب و مجلس گذاشته شده است حرکت کند. اگر صورت مساله چیزی است که آقای ظریف بیان می کنند مملکت گل و بلبل است.
ادیانی گفت: در کمیسیون امنیت ملی در مورد تضمین های برجام سوال کردم و مقرر شد آقای ظریف مدارک و مستنداتی را به ما ارائه کند اما این کار انجام نشد.
عضو کمیسیون انرژی اظهار داشت: ملت ایران می دانند توافقنامه برجام تنها توافقنامه تاریخ ایران با کشورهای بیگانه است که ایران تعهدات خود را نقد انجام داده اما طرف مقابل تعهداتی نسیه داده است.
وی با اشاره به شروط مقام معظم رهبری برای قبول برجام گفت: رهبری تاکید داشتند که باید تضمین های قوی و کافی برای جلوگیری از تخلف طرف مقابل گرفته شود، آقای ظریف آیا این تضمین ها گرفته شد؟ شما در این خصوص مستندی به ما ارائه ندادید. اگر تضمین های لازم را نگرفته اید کار شما خلاف شرع است.
ادیانی اظهار داشت: طبق شروط مدنظر رهبری و مجلس باید رئیس جمهور آمریکا به صورت کتبی لغو تحریم ها را به اتحادیه اروپا اعلام می کرد آیا این کار انجام شد؟ شما خیلی راحت مساله را به هیئت نظارت شورای عالی امنیت ملی حواله می کنید.
وی با بیان اینکه طبق شروط مدنظر مجلس هر گونه تحریم طی سال های اجرای برجام به معنای نقض برجام است، گفت: طبق گزارش کمیسیون امنیت ملی، آمریکا در موارد متعدد برجام را نقض کرده است.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار