کد خبر: ۷۰۹۱۱
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۵
قیمت و نحوه توزیع بنزین در سال ۹۸ تغییر نمی کند
چند روز قبل در پی بررسی لایحه بودجه، خبری منتشر شد که اذهان عمومی به ویژه اقشار آسیب پذیر را درگیر خود کرد. در خبرها آمده بود مجلس سعی دارد دولت را مکلف کند تا به هر ایرانی فقط روزی یک لیتر بنزین اختصاص دهد تا افرادی که خودرو ندارند هم از یارانه بنزین بی نصیب نمانند و ماهانه حدود 50 هزار تومان یارانه بگیرند.
طرح سهمیه‌بندی و یارانه 50 تومانی بنزین رد شد
چند روز قبل در پی بررسی لایحه بودجه، خبری منتشر شد که اذهان عمومی به ویژه اقشار آسیب پذیر را درگیر خود کرد. در خبرها آمده بود مجلس سعی دارد دولت را مکلف کند تا به هر ایرانی فقط روزی یک لیتر بنزین اختصاص دهد تا افرادی که خودرو ندارند هم از یارانه بنزین بی نصیب نمانند و ماهانه حدود 50 هزار تومان یارانه بگیرند.
در متن طرح سهمیه‌بندی بنزین تصریح شده بود: اختصاص سهمیه بنزین یارانه‌ای به وسایل نقلیه اقشار ضعیف که بیشتر فاقد خودرو هستند را از دریافت یارانه در عین استحقاق بیشتر محروم می‌کند و خانواده‌های ثروتمند با داشتن خودرو‌های شخصی متعدد در عین حال که شرایط دریافت یارانه را ندارند، بیشترین یارانه را دریافت می‌کنند. جهت رفع این نقیصه در اجرای طرح هدفمندی و تخصیص سهمیه به افراد (نه خودروها) و صرف نظر از این که مالک ماشین باشند یا نه و امکان فروش سهمیه خود در واقع عدالت نیز تحقق می‌یابد .
در اجرای این طرح قرار بود بنزین با قیمت نزدیک به فوب خلیج فارس و به نرخ آزاد فروخته شود اما در عوض به هر ایرانی با کد ملی ماهانه تا 30 لیتر بنزین سهمیه داده شود.
این طرح را ۱۶ نفر از نمایندگان امضا کرده بودند. حاجی‌دلیگانی، گلمرادی، ابوترابی، محجوب، سروش، مسعودی، موسوی لارگانی، پژمانفر، محمودزاده، محمداسماعیل سعیدی، بیرانوندی، دامادی، هزارجریبی، کریمی قدوسی، امیرحسنخانی و حضرت‌پورطلاتپه از افرادی بودند که امضای آنهای زیر این طرح به ثبت رسیده بود.»
این طرح که حمایت بسیاری از افراد آسیب پذیر جامعه و خانوارهای فاقد خودرو را برانگیخت و به سرعت به یکی از مهمترین بحث های شبکه های اجتماعی تبدیل شد موافقت و مخالفت های بسیاری برانگیخت. بالاخره دیروز نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در صحن علنی مجلس طی تذکری خطاب به رئیس مجلس در خصوص شایعاتی مبنی بر سهمیه‌بندی بنزین و تخصیص روزانه یک لیتر بنزین به هر نفر در کشور سخنانی مطرح کرد و با پاسخ لاریجانی و تکذیب این اتفاق انگار به صورتی اتوماتیک این طرح از دستور کار مجلس و پیشنهاد دهندگان هم خارج شد. امروز هم سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۸ گفت که براساس مصوبه این کمیسیون قیمت حامل‌های انرژی اعم از بنزین، نفت و گاز و … نه در قیمت و نه در نحوه توزیع هیچ تغییری نسبت به سال ۹۷ نخواهد داشت تا امید کسانی که به دریافت یارانه بنزین چشم داشتند از بین برود.
محمدمهدی مفتح در نشست خبری خود در تشریح مصوبات کمیسیون تلفیق اظهار کرد: کمیسیون تلفیق جلسه بعدازظهر دیروز و صبح امروز را به دلیل اهمیت تبصره ۱۴ که قیمت‌های حامل‌های انرژی، یارانه و مباحث دیگر در آن مطرح است، به این تبصره پرداخت. کمیسیون تلفیق مصوب کرد که قیمت حامل‌های انرژی اعم از بنزین، نفت و گاز و … نه در قیمت و نه در نحوه توزیع هیچ تغییری نسبت به سال ۹۷ نداشته باشد.
وی با تاکید بر اهمیت تبصره ۱۴ گفت: عمده مواردی که در لایحه دولت آمده بود، تصویب شد و تغییرات مختصری در آن انجام گرفت که برخی از آنها تأثیرات قابل توجهی از نظر میزان تأثیرگذاری به ویژه در اقشار محروم جامعه دارد.
مفتح افزود: همچنین در مصوبه دیگری یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان به منابع ۷ هزار میلیارد تومانی که دولت برای کاهش فقر مطلق خانوارها تصویب کرده بود، اضافه شد. به این ترتیب دریافتی تمامی خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی به میزان ۲۰ درصد نسبت به سال ۹۷، افزایش پیدا کرد.
وی در پایان گفت: در خصوص نحوه توزیع فرآورده‌های نفتی مثل بنزین، گازوئیل و گاز مصرفی خانوار، هیچ تغییری در قیمت و نحوه توزیع نسبت به سال ۹۷ داده نشده است تا احتمالا پرونده سهمیه بندی و یارانه بنزین امسال هم بسته بماند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار