کد خبر: ۷۰۹۳۱
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۹
مدیریت سامانه تدارک الکترونیکی دولت با بیان اینکه، سال آینده ۱۵۰ هزار میلیارد تومان تراکنش مالی در سامانه ستاد انجام خواهد شد گفت: براوردها نشان می‌دهد کل بودجه برای معلامات و خریدهای داخلی حدود ۲۵۰ هزار میلیارد تومان است.
پیش بینی انجام ۱۵۰ هزار میلیارد تومان تراکنش در سامانه به گزارش خبرگزاری تسنیم، سید امیر اصغری مدیر سامانه تدارک الکترونیکی دولت با اشاره به مزایای اصلی سامانه ستاد گفت: شفافیت مهمترین ویژگی سامانه تدارکات دولت است  چراکه دولت میتواند با شفاف شدن واقعی هزینه برای بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد برنامه ریزی کند. همچنین کلیه اجزا سامانه مبتنی بر قوانین و قواعد قانونی است و به این ترتیب کنترل سیستمی نیز صورت خواهد گرفت.
وی افزود، امنیت از دیگر ویژگیهای سامانه ستاد بوده و از آنجا که در این سامانه از رمزنگاری متقارن استفاده شده خیال مناقصه گذار و مناقصه گر از محرمانه ماندن اطلاعات آسوده است.
این مقام مسئول در وزارت صمت گفت: براساس تحقیقی که در کشور کره انجام شده با به کارگیری این سامانه حدود 8 میلیون کاغذ صرفه جویی شده و به نظر میرسد در کشور ما نیز با استفاده از سامانه ستاد حدود 9 میلیون کاغذ حذف خواهد شد که این موضوع صرفه جویی قابل توجهی برای کشور به حساب می آید.
اصغری ادامه داد، از طریق سامانه ستاد مسیری مناسبی برای ارائه امار بروز و کارامد به دستگاههای اجرایی و نظارتی فراهم میشود. همچنین باید به این نکته توجه داشت که سامانه ستاد توسط جوانان و متخصصین داخلی کشور راه اندازی شده و موضوع بومی و داخلی بودن یکی از ویژگی های مهم این سامانه است.
مدیریت سامانه تدارک الکترونیکی دولت با بیان اینکه، استفاده از سامانه ستاد منجر به بهبود رتبه ایران در شاخص جهانی تسهیل کسب وکار  شده است، گفت:  به عبارت دیگر به کارگیری سامانه ستاد منجر به ارتقا رتبه کشور در شاخصهای مثل شفافیت و توسعه دولت الکترونیک شده که این موضوع در جذب سرمایه گذاری خارجی نیز موثر است.
وی با بیان اینکه، تاکنون حدود 5300 دستگاه در سامانه ستاد از همه قوا ثبت نام کرده اند، گفت: از 41 هزار مناقصه برگزار شده از سال 91 به این سو 57 درصد حجم ریالی و بیش از 50 درصد تعداد مناقصات طی 1.5 سال اخیر انجام شده است.
این مقام مسئول با اشاره به ابلاغیه اردیبهشت ماه خزانه دار کل کشور درخصوص الزام ذیحسابان برای استفاده از اطلاعات سامانه تدارک الکترونیکی گفت: در حال حاضر ذی حسابان سراسر کشور هیچ گونه معامله دولتی خارج از سازوکار سامانه ستاد را تایید نمیکنند.
وی با بیان اینکه تا کنون حجم ریالی قراردادهای منعقد شده حدود 50 هزار میلیارد تومان است، گفت: براورد کل معاملات دولتی بیش از 250 هزار میلیارد تومان است. درحال حاضر 5300 میلیارد تومان معامله خرید، 41 هزار میلیارد تومان معامله مناقصه  و بیش از 3 هزار میلیارد تومان نیز معامله مزایده در سامانه ستاد صورت گرفته است.
اصغری افزود، تاکنون بیش از 164 هزار میلیارد تومان سفارش خرید در سامانه ستاد صورت گرفته و همچنین 122 هزار مورد نیز مزایده در این سامانه بارگذاری شده است.
وی با بیان  اینکه، برآورده های انجام شده نشان میدهد تا سال آینده تعداد تامین کنندگان ثبت نام شده در سامانه ستاد به بیش از 200 هزار نفر خواهد رسید.
اصغری با اشاره به همایش ها و دوره های اموزشی رایگانی که برای آشنایی اصناف و تامین کنندگان با سامانه انجام شده است گفت، متاسفانه هنوز تعداد تامین کنندگان از سامانه ستاد به حد معقول نرسیده است و از طرفی برخی دستگاههای اجرایی نیز به قانون تمکین نکرده  اند.
وی گفت، بر اساس ماده 9 برنامه ششم توسعه و ماده 50 قانون احکام دائمی برنامه های توسعه و همچنین مصوبه اردیبهشت ماه هیئت دولت دستگاههای اجرایی و نهادهای عمومی غیر دولتی مکلف شده اند تمامی مراحل معاملات خود را از طریق سامانه ستاد انجام دهند.
به گفته اصغری،  پیش بینی میشود تا سال آینده 150 هزار  میلیارد تومان تراکنش مالی در سامانه ستاد به ادرس setadiran.comانجام شود این درحالی است که برخی براوردها نشان میدهد کل بودجه معاملاتی دستگاههای دولتی حدود 250 هزار میلیارد تومان است.
وی افزود، البته باید به این نکته توجه داشت که استقبال از سامانه رشد قابل توجهی داشته است و در سالهای اتی این روند بهبود خواهد یافت.
اصغری ادامه داد، از سال اینده با توجه به الزام قانونی برنامه ششم توسعه حجم ورود دستگاههای اجرایی به سامانه ستاد رشد قابل توجهی خواهد داشت.
این مقام مسئول در پاسخ به سوالی در خصوص تخلفات احصا شده در سامانه ستاد گفت:  الکترونیکی کرد به معنای حداقل شدن تخلفات نیست نکته مهم این است که ریسک تخلفات بالا میرود و دستگاههای نظارتی نیز دسترسی کامل برای برخورد با فساد را دارند. درحال حاضر نیز دستگاههای نظارتی مثل سازمان بازرسی و دیوان محاسبات میتوانند اطلاعات هرمعامله ای را از سامانه ستاد دریافت کنند.
به گفته اصغری، یکی از برنامه های مهم در سامانه ستاد استفاده از اپلیکیشن های موبایلی به جای توکن یا پلتفرم سخت افزاری نگهداری امضای دیجیتال است. این موضوع منجر به کاهش هزینه ها برای خدمت گیرندگان امضای دیجیتال میشود چراکه هزینه هر توکن حدود 200 هزار تومان است و عمدتا از خارج کشور وارد میشود که این موضوع از خروج ارز نیز جلوگیری میکند.
وی در پایان گفت: همچنین عدم حضور تامین کنندگان واجد شرایط و معتبر در سامانه ستاد عرضه را برای واسطه های با کیفیت نامطلوب و قیمت نامتعارف باز میکند به همین دلیل از همه تامین کنندگان، اصناف و اتحادیه ها درخواست میشود از بازار سامانه ستاداستفاده کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر: