کد خبر: ۷۰۹۸۰
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۳
رئیس بسیج سازندگی خبرداد:
رئیس سازمان بسیج سازندگی با اشاره به دورنمای این سازمان برای سال۹۸، گفت: ۴۰هزار پروژه محرومیت زدایی تعریف شده که در ۱۳بهمن با حضور فرمانده کل سپاه شروع عملیات اجرایی آن را اعلام رسمی خواهیم کرد..
اجرای ۴۰هزار پروژه محرومیت زدایی با حضور فرمانده کل سپاهبه گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین، نشست خبری "منشور تلاش" به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و با حضور محمد زهرایی رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور و همچنین اصحاب رسانه از شبکه رادیویی گفت و گو برنامه منشور تلاش روی آنتن رفت.
رئیس سازمان بسیج سازندگی در این نشست خبری با اشاره به فلسفه وجودی این سازمان اظهارکرد: در سال ۱۳۷۹ برخی از گروه های جهادی دانشگاه به صورت کاملاً خودجوش به مناطق محروم کشور رفتند که گزارش آن به مقام معظم رهبری رسید و ایشان دستور راه اندازی سازمان بسیج سازندگی را صادر کردند.
زهرایی در رابطه با رویکرد و اولویت اصلی بسیج در آستانه چهل سالگی انقلاب گفت: ما در بسیج سازندگی سه مأموریت را دنبال می کنیم، از جمله این ماموریتها، سازماندهی جوانان تحت عنوان گروه های جهادی است ابتدای کار بسیج سازندگی با حرکات دانشجویی شروع شد اما هم اکنون گروه های جهادی به ۲۲ قشر بسیج مستضعفین تسری پیدا کرده اند.
وی افزود: امروز ما بالغ بر ۱۰۰ هسته علمی و جهادی گروه کشاورزی در جهت کاهش فاصله بین کشاورز نمونه و سایر کشاورزان در منطقه و ارتقای برداشت محصول را داریم. در بسیج محلات بیش از ۷ هزار گروه جهادی حضور دارند و علاوه براین، از ۱۱ هزار گروه جهادی فعال در کل کشور، ۱۴۰۰ گروه دانشجویی می باشند.
این مقام مسئول با اشاره به دیگر مأموریت های سازمان بسیج سازندگی گفت: کمک به دولت در اجرای پروژه های زودبازده، عام المنفعه، غالباً روستایی و بدون انتفاع و با نظارت دولت و همچنین کمک به دولت در مردمی کردن بخش اقتصاد دو مأموریت دیگر بسیج سازندگی در کشور هستند.
زهرایی عنوان کرد: با توجه به اهمیت مسئله آب در کشور، به این نتیجه رسیدیم که باید به موضوع قنوات و پروژه های مربوط به آب ورود کنیم و کار مشترکی بین بسیج سازندگی و وزارت جهاد کشاورزی در حوزه قنوات در کل کشور را انجام خواهیم داد.
رئیس سازمان بسیج سازندگی با اشاره به دورنمای این سازمان برای سال ۱۳۹۸، اعلام کرد: ۴۰ هزار پروژه محرومیت زدایی را تعریف کرده ایم که در ۱۳ بهمن ماه با حضور فرماندهی کل سپاه شروع عملیات اجرایی را اعلام رسمی خواهیم کرد ضمن اینکه ۵۰ درصد از پروژه های سال ۹۸ در زمینه آب و اشتغال است.
وی افزود: توانایی بسیج سازندگی با همکاری دستگاه ها و گروه های مختلف اجرای ۸۲۰۰ پروژه در سال است که البته ما اعتقادی به کلنگ نداریم و معتقدیم پروژه را باید در آخر کار افتتاح کنیم، علاوه براین ما تفاهماتی با وزارتخانه ها داریم و به همین خاطر تعداد ۴۰ هزار پروژه را برای سال آینده تعریف کردیم.
زهرایی به رادیو گفت و گو گفت: تا به الان ۱۶۰ هزار کارگاه را به صورت گسترده راه اندازی کردیم و ۷۰ درصد این کارگاه ها همچنان پایدار هستند. از دو سال قبل به این نتیجه رسیدیم که باید از طریق شناسایی و تقویت قطب ها در روستاها بر زنجیره ارزش متمرکز شویم و تسهیلات را به آموزش در این بخش روانه کنیم.
این مقام مسئول بیان داشت: طرحی با عنوان "جغرافیای هدف و برنامه محور کردن حرکت های جهادی" برای هدفمندتر کردن کارها در سال ۹۷ تعریف شد. ما در مرحله اول برای گروه های جهادی ویژه و فعال جغرافیای هدفی را با نظر خود آنها تعریف کردیم که بر اساس آن برنامه ۳ تا ۵ ساله ای مشخص شده و تا به الان ۳ هزار گروه جهادی با برنامه شده اند. اخیراً گروه های جهادی به محلات هم ورود کرده اند و به مردم محلات خدمات ارائه می کنند.
زهرایی همچنین در رابطه اردوهای جهادی "میز خدمت" گفت: اقشار متخصص در رزمایش خدمت شهریورماه ۹۷ تست شدند و طرح هزار میز خدمت یعنی مسئولان دولتی در مساجد به صورت مستقیم به مردم پاسخگو باشند.
رئیس سازمان بسیج سازندگی با اشاره به اولویت سازمان برای محرومیت زدایی استان ها عنوان کرد: مناطق مرزی شرق کشور به دلیل محرومیت زیاد، در اولویت سازمان بسیج سازندگی است و ۱۴۰۰ پروژه از ۴۰ هزار پروژه محرومیت زدایی در استان سیستان و بلوچستان خواهد بود.
وی در رابطه با حذف کپر نشینی از مناطق محروم استان کرمان بیان داشت: هم اکنون در مجموعه سپاه قرارگاهی تشکیل شده که دهستان ها را مد نظر دارد تا سطح محرومیت را کاهش دهد. هم اکنون۱۰ هزار خانه نیازمندان با همکاری کمیته امداد در حال ساخت است. ما با همکاری بنیاد مسکن مقاوم سازی و اقدامات دیگر را در ۴۰ روستا را به صورت الگویی در دهه فجر عملیاتی می کنیم.
زهرایی با تأکید بر اینکه بسیج سازندگی هیچ نگاه حزبی و سیاسی ندارد و تنها هدف آن خدمت به مردم است افزود: ما قانون اختیارات بسیج سازندگی را داریم اما متأسفانه رد پایی از این سازمان در قانون بودجه نیست. ما انتظار داریم در بودجه سالیانه به بسیج سازندگی هم توجه شود و علاوه براین، مقررات برای تولید کننده در بخش اقتصاد خُرد و روستایی نیز تسهیل گردد.
رئیس سازمان بسیج سازندگی با اشاره به نحوه پیوستن علاقمندان به گروه های جهادی تشریح کرد: علاقمندان با توجه به تخصص خود می توانند به کانون بسیج در استان خود مراجعه کنند و علاوه براین، بسیج محلات بهترین بستر برای ورود به گروه های جهادی افراد است البته پیوستن به گروه جهادی الزاما با کارت بسیج نیست.
وی همچنین گفت: ما در بسیج و بسیج سازندگی بیمه غرامت و کمک هزینه اولیه ای برای تردد این افراد داریم که مبلغ آن بسیار پایین است اما الان نزدیک به ۳۰ نفر از جهادگران که جان خود را در اردوهای جهادی از دست دادند در فرآیند و مکانیزم اداری ما شهید تعریف نشده اند و تلاش هایی شده تا این اتفاق بیفتد.

نام:
ایمیل:
* نظر: