کد خبر: ۷۱۰۰۸
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۲
مدیرعامل بانک مسکن خواستار رفع موانع انتشار اوراق رهنی شد و گفت:۳۰ هزار میلیار تومان از مطالبات بانک مسکن بابت تسهیلات اعطایی، قابلیت انتشار اوراق را دارد.
ظرفیت ۳۰ هزار میلیاردی انتشار اوراق رهنی در بانک مسکنبه گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن - هیبنا، ابوالقاسم رحیمی انارکی که به اتفاق جمعی از مدیران ارشد یانک مسکن روز گذشته میزبان عباس معمارنژاد، معان امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی در بانک مسکن بود، با اعلام رشد ۱۳ درصدی دارایی بانک مسکن در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵، گفت: در سال گذشته بدهی‌های بانک مسکن نیز به همین میزان رشد کرد و البته با افزایش ۱۶۳ درصدی سرمایه بانک نیز مواجه بودیم.
وی با بیان اینکه به دلیل مشکل در بحث یارانه مسکن مهر، افزایش سرمایه ۵۰۰۰ میلیارد تومانی بانک مسکن هنوز ثبت نشده است، خواستار تسریع در زمینه ثبت این افزایش سرمایه شد.
انارکی از رشد ۲۴ درصدی سپرده‌های نزد بانک مسکن به جز سپرده بانک‌ها در سال گذشته خبر داد و افزود: بانک مسکن به نرخ‌های اعلامی بانک مرکزی کاملا وفادار بوده و خارج از این نرخ‌ها سپرده جذب نمی‌کند.
وی همچنین از رشد ۹.۵ درصدی کل تسهیلات جاری، غیرجاری و سرمایه گذاری در بانک مسکن در سال ۹۶ خبر داد و افزود: در حال حاضر نسبت تسهیلات به سپرده‌ها پس از کسر سپرده قانونی ۱۹۵.۲ درصد است.
مدیرعامل بانک مسکن سرجمع مطالبات از دولت را بیش از ۲۱ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و ادامه داد: بخش قابل توجهی از این رقم مربوط به تسهیلات مسکن مهر است.
وی در ادامه به برخی از اقدامات برجسته بانک مسکن در سال جاری نظیر کاهش نرخ سود تسهیلات صندوق یکم، کاهش نرخ سود تسهیلات از محل اوراق و افزایش مدت بازپرداخت آن از ۱۲ به ۱۵ سال در بافت فرسوده، پرداخت تسهیلات بدون سپرده ۱۰ میلیونی به متقاضیان تسهیلات اوراق، ابلاغ طرح چاووش برای بخشودگی جرائم و اخذ موافقت بانک مرکزی برای افزایش بیش از دو برابری سقف تسهیلات حساب صندوق مسکن جوانان اشاره و خاطرنشان کرد: بانک مسکن امسال تفاهم نامه ای با سازمان ثبت احوال امضا کرد که به موجب آن اولین بانک کشور در خصوص استفاده از امکانات کارت هوشمند ملی است.
رحیمی انارکی با اشاره به همکاری بانک مسکن در پروژه‌های نوسازی بافت فرسوده در ۵ قطعه زمین در مناطق ۱۵، ۱۷، ۱۸ و ۱۹ تهران، گفت: زمین توسط شهرداری تامین شده و بانک مسکن به عنوان توسعه‌گر در حوزه ساخت ورود خواهد کرد.
وی از اعطای تسهیلات به کارکنان ارتش و نیز افتتاح واحدهای مسکونی دو صندوق زمین و ساختمان از چهار صندوق تشکیل شده ذیل بانک مسکن را از دیگر اقدامات برجسته بانک مسکن عنوان کرد و ادامه داد: معرفی بانک مسکن به عنوان پایدارترین بانک در شبکه شتاب، دریافت نشان اهتمام عمل به مسوولیت اجتماعی و نیز دریافت نشان بانک پیشرو در زمینه بهروری در ارزیابی نهمین دوره جایزه ملی بهروری سال ۹۷ ، از افتخاراتی است که امسال کسب شده است.
رحیمی انارکی تبدیل ۵ درصد از شعب استیجاری به ملکی، شناسایی و فروش اموال غیرمنقول مازاد، بهینه سازی و ارتقای بهروری شعب، توسعه و ارتقای مرکز داده بحران و حمایت مالی برای ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده را از برنامه‌های عملیاتی امسال که دنبال می شود برشمرد و گفت: در مورد کمک به تامین مالی ساخت و ساز در بافت فرسوده، قرار بود ۲۰۰ میلیارد تومان یارانه توسط سازمان برنامه و بودجه به بانک مسکن پرداخت شود تا از این محل ساخت ۵۵ هزار واحد مسکونی با تسهیلات ۹ درصدی پشتیبانی شود اما هنوز هیچ پرداختی از این محل صورت نگرفته است.
مدیرعامل بانک مسکن راه اندازی صندوق های زمین و ساختمان جدید را از دیگر برنامه‌های عملیاتی بانک مسکن در سال جاری دانست که به دلیل عدم صدور مجوز توسط بانک مرکزی متوقف مانده است. افزون بر این انتشار ۳۰۰۰ میلیارد تومان اوراق رهنی در دستور کار بود که به گفته انارکی، در این موضوع نیز هنوز بانک مرکزی همراهی نکرده است.
وی یادآور شد: بیش از ۳۰ درصد از پرتفوی بانک مسکن با رقمی بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان قابلیت انتشار اوراق رهنی و جذب منابع بیشتر به این ترتیب را دارد.
رحیمی انارکی به چند سرفصل مهم از برنامه عملیاتی سال آینده نیز اشاره کرد که شامل افزایش سرمایه ۵۰۰۰ میلیاردی بانک، انتشار ۱۰۰۰ میلیارد تومان اوراق رهنی، راه‌اندازی سامانه جامع پیگیری وصول مطالبات، پیاده سازی رمز یکبار مصرف پویا به جای رمز دوم و انحلال ۵ درصد از شعب و جابه‌جایی ۲۰ درصد از شعب کم بازده است.
وی همچنین از برنامه‌ریزی برای تامین مالی ساخت ۲۴۰ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده، شهرهای جدید و شهرهای اقماری کلانشهرها مشروط به تامین منابع مالی لازم خبر داد و گفت: افزایش سرمایه نقدی، انتشار اوراق رهنی و افزایش سرمایه غیرنقدی به بهای بالاتر که بتوان به پشتوانه آن اوراق منتشر کرد، از راه‌های تامین مالی در این بخش است.
به گزارش هیبنا، محمدعلی دهقان دهنوی، عضو هیات مدیره بانک مسکن نیز در این جلسه گزارشی از اجرای مواد ۱۶ و ۱۷ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر در بانک مسکن ارایه کرد و گفت: در راستای اجرای قانون مذکور از اول امسال تاکنون ۳۱ ملک مازاد به مبلغ ۴ میلیارد تومان فروخته شده است؛ ضمن اینکه ۱۵ ملک مازاد دیگر در شرف فروش است.
وی با بیان اینکه انحلال و واگذاری تعدادی از شرکت‌های بانک نیز در دستور کار است، افزود: در این بین شرکت تامین سرمایه بانک مسکن نیز عملا به دلیل تعبیر بانک مرکزی از فعالیت این مجموعه، متوقف شده است.
دهقان خواستار اصلاح نگاه به شرکت تامین سرمایه که فعالیت آن را غیربانکی قلمداد می‌کند شد.
نادر قاسمی، دیگر عضو هیات مدیره بانک مسکن نیز گزارشی از عملکرد بانک مسکن در بخش تسهیلات ارایه کرد و در خصوص تسهیلات مسکن مهر گفت: تعداد کل واحدهای مسکن مهر در کشور ۲ میلیون و ۳۶۵ هزار واحد است که بابت آنها ۵۳ هزار میلیارد تومان قرارداد منعقد شده است. ‌از آن تعداد یک میلیون و ۸۶۱ هزار واحد فروش اقساطی و تسهیلات ۶۱ هزار و ۱۶۰ واحد تسویه شده است. بر این اساس ۴۴۳ هزار واحد مسکن مهر باقی مانده که نیمی از آنها در حال ساخت است اما نیم دیگر به دلیل مشکلات مختلف از جمله فاقد متقاضی بودن، خلع ید پیمانکار و راکد ماندن پروژت بلاتکلیف مانده است.
جعفر آقامولایی، عضو هیات مدیره بانک مسکن نیز در این جلسه با اشاره به توجه به الزام وزارت اقتصاد مبنی بر تعدیل ۲۰ درصد از شعب بانک‌ها تا سال ۱۴۰۰، یادآور شد: بانک مسکن برنامه بهینه سازی شعب را از سال ۹۳ آغاز کرده است.
وی در بخش تسهیلات نیز خواستار حذف شرط سن بنای ۱۵ سال از شرایط اعطای تسهیلات صندوق یکم شد.
در ادامه جلسه عصر دیروز مدیران ارشد بانک مسکن یا معاون وزیر اقتصاد، ساسان شیردل، مدیر امور فناوری اطلاعات و ارتباط گزارشی از پیشرفت برنامه استقرار بانکداری متمرکز (core banking) ارائه و تاکید کرد: بانک مسکن این برنامه را بر مبنای مدل مورد تایید وزارت اقتصاد پیش برده است

نام:
ایمیل:
* نظر: