کد خبر: ۷۱۰۳۲
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۴
تصويب سازوکار مالي از دوشنبه به پنج شنبه موکول شد؛
مدتي است اروپايي ژست استقلال به خود گرفته و تاکيد دارند که آمريکا ارباب آنان نيست. اين در حالي است که رفتارهاي آمريکا و توهين‌هاي ترامپ رييس جمهور آمريکا، در عمل آبرويي براي اروپايي‌ها باقي نگذاشته است. با اين وجود
وقت کشي اروپایی
گروه سیاسی: مدتي است اروپايي ژست استقلال به خود گرفته و تاکيد دارند که آمريکا ارباب آنان نيست. اين در حالي است که رفتارهاي آمريکا و توهين‌هاي ترامپ رييس جمهور آمريکا، در عمل آبرويي براي اروپايي‌ها باقي نگذاشته است. با اين وجود اروپاييان بارها به صورت مستقيم عليه آمريکا موضع گيري کردند و در جالب‌ترين موضع گيري، به دنبال تعريف سازوکار مالي بودند تا هم به فعاليت اقتصادي با ايران ادامه دهند، هم از شرکتهاي اروپايي حمايت کنند، هم تحريمهاي آمريکايي را دور بزنند و هم عليه آمريکا قد علم کرده باشند. اما ايجاد سازوکار مالي مدتهاست به قول روي زمين مانده اروپا تبديل شده است. ابتدا قرار بود اين سازوکار مالي قبل از آغاز سال نو ميلادي به تصويب برسد که نشد اما اروپاييان قول دادند که در اولين فرصت اين سازوکار را اجرايي کنند تا آنکه قرار شد نمايندگان کشورهاي اتحاديه اروپا در جلسه روز دوشنبه در بروکسل، آغاز بکار سازوکار ويژه مالي با ايران را اعلام کنند که اين قول نيز اجرايي نشد. در اين رابطه‌هايکو ماس ، وزير امور خارجه آلمان با اشاره به سازوکار مالي اروپا با ايران موسوم به SPV اعلام کرد: مذاکرات بر سر اجراي اين سازوکار بين کشورهاي اروپايي در حال انجام است. اين سازوکار هنوز تصويب نشده است اما به تصويب خواهد رسيد. ما به اعمال نقشه‌مان نزديک شده‌ايم.

اما آسوشيتدپرس اعلام کرد که سفيران کشورهاي اتحاديه اروپا روز دوشنبه درباره سازوکار ويژه مالي با ايران نشستي داشته‌اند اما تکميل شدن و اجراي اين سازوکار اعلام نشد؛ احتمال دارد که اين مسئله در گردهم‌آيي وزراي امور خارجه اتحاديه اروپا روز پنج‌شنبه در روماني باز هم مورد بحث و گفت‌وگو قرار بگيرد. از سوي ديگر معاون سياسي وزير امور خارجه که به اروپا سفرکرده است گفت: ظرف يکي دو روز آينده قرار است اس پي وي اعلام شود. سيد عباس عراقچي پس از ديدارش با يوکيا آمانو، مدير کل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌در جمع خبرنگاران گفت: ۸ ماه مذاکرات با سه کشور اروپايي زمان زيادي است که براي تشکيل ساز و کار ويژه مالي صرف شده است. همه کشورهاي اروپايي اميدوارند که اين ساز و کار تشکيل شود و قرار است سه کشور اروپايي سهام‌دار آن باشند و طي يکي دو روز آينده اعلام شود، مگر کساني که نمي‌خواهند اين مکانيزم شکل بگيرد مانع کار شوند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار