کد خبر: ۷۱۰۴۸
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۰
عضو هیات مدیره پست بانک ایران معتقد است: با برنامه‌ریزی جدیدی که از سوی بانک مرکزی انجام می‌شود، نظام سنتی کارمزد در بانکداری ایران باید تغییر کند.
نظام سنتی کارمزد در ایران باید تغییر کندبه گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از روابط عمومی پست بانک ایران: وی در میزگرد درآمدهای کارمزدی و بانکداری الکترونیک هشتمین همایش بانکداری الکترونیک ضمن بیان این مهم اظهار داشت: برای رسیدن به یک برنامه ریزی جدید در این حوزه بحث کارمزد را باید در سال‌های ۸۴ تا ۸۶ بررسی کنیم. در آن دوره ساختار اصلی سوییچ‌ها هنوز در اختیار بانک‌ها بود و بار اصلی را آنها به دوش می‌کشیدند اما در آن زمان بحث مهم این بود که باید فرهنگ سازی می‌شد تا مردم بیشتر از بانک داری الکترونیکی استفاده کنند که تجربه موفقی بود.
وی با بیان اینکه‌ در آن زمان یک نظام کارمزدی شکل گرفت که بار آن روی دوش بانک‌ها افتاد، توضیح داد: بانک مرکزی در آن زمان یک کار موفق انجام داد و به اهداف مدنظر خود رسید، اما امروز و پس از عبور از آن سال‌ها، نظام کارمزدی باید از حالت سنتی خود خارج شود. بحث این است که این اتفاق باید با چه راهبردی انجام شود.
این صاحب نظر نظام بانکی با اشاره به برنامه‌ریزی‌هائی که در گذشته برای بهبود نظام کارمزد انجام شد بیان داشت: چند سال قبل مطرح شد که موفق نبود اما امروز باید با یک رویکرد جدیدی ورود کنیم که البته کار سختی خواهد بود. یک مولفه مهمی که وجود دارد لزوم هدایت فین تک‌ها هستند که باید نقش جدی‌تری در این حوزه بازی کنند.
مهرانی افزود: خلاقیتی باید ایجاد شود تا مدل‌های نظام پرداخت و نظم نوین در حوزه کارمزدها شکل بگیرد. بانک مرکزی باید برای اجرای این راهبرد یک روند و هارمونی جدید به وجود بیاورد. حرکتی در رابطه با فین تک‌ها شروع شد و انگیزه‌های زیادی هم در این زمینه وجود داشت ولی به نظر می‌رسد که فین تکی‌ها به مسیر درستی هدایت نشدند و به حوزه‌هایی ورود کردند که امروز در نحوه تعامل آنها با نظام پولی و بانکی خلاهایی وجود دارد.
عضو هیات مدیره پست بانک با تاکید بر اینکه تغییر یکباره در نظام کارمزدی نتیجه بخش نخواهد بود، اظهار داشت: همانطور که تجربه سال‌های قبل نشان می‌دهد نمی‌توان انتظار داشت که تغیرات ناگهانی و نتیجه بخش باشند اما در این رابطه می‌توان کمک گرفت و نقش فین تک‌ها در این زمینه در این راستا که بتوانند مقدمات تغییرات را فراهم کنند، مهم است و با حضور آنها نتیجه نهایی موفق‌تر و سریع‌تر به دست خواهد آمد.

نام:
ایمیل:
* نظر: