کد خبر: ۷۱۲۰۷
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۹
کاهش نرخ دلار در سومین روز از هفته
قیمت دلار در چند روز گذشته شرایطی ویژه را تجربه کرده و به نوعی جنگ و گریز در محدوده مرزهای حساس 11 و 12 هزار تومان شبیه شده است. امروز اما این روند با کاهش محسوس قیمت ها بسیاری را متقاعد کرده است که باید منتظر سقوط دلار به کانال 10 هزار تومان باشیم.
دلار به مرز 10 هزار تومان سقوط می کند؟
قیمت دلار در چند روز گذشته شرایطی ویژه را تجربه کرده و به نوعی جنگ و گریز در محدوده مرزهای حساس 11 و 12 هزار تومان شبیه شده است. امروز اما این روند با کاهش محسوس قیمت ها بسیاری را متقاعد کرده است که باید منتظر سقوط دلار به کانال 10 هزار تومان باشیم.
روز گذشته در دومین روز هفته، دلار در همان ابتدای روز به مرز حساس ۱۱ هزار تومانی نزدیک شد؛ در حالی که برخی از معامله‌گران انتظار داشتند طبق روال کاهشی ۳ روز کاری آخر بازار، افت قیمت ادامه پیدا کند و دلار به زیر مرز حساس ۱۱ هزار تومانی برود، این ارز به یکباره و به سرعت تغییر مسیر داد و حدود ساعت ۱۱:۰۵، تا محدوده ۱۱ هزار و ۲۰۰ تومانی بالا آمد. افزایش دلار از این نقطه نیز ادامه یافت و حدود ساعت ۳ بعدازظهر، شاخص ارزی در محدوده ۱۱ هزار و ۶۰۰ تومان معامله شد. بازار از حدود ساعت ۱۵ کمی آرام‌تر شد و حدود ساعت ۴ بعدازظهر روی عدد ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان ایستاد. این قیمت ۲۲۰ تومان بالاتر از روز شنبه بود و به سه افت متوالی دلار پایان داد. به گفته فعالان بازگشت دلار از مرز ۱۱ هزار تومانی نشان‌دهنده مقاومت معامله‌گران در برابر قیمت‌های پایین‌تر از آن بود. برخی دیگر باور داشتند، تصویب ‌طرح یک‌فوریتی مالیات خرید و فروش ارز بانک مرکزی در مجلس شورای اسلامی انتظارات معامله‌گران ارزی را تحت‌تاثیر قرار داد. رئیس‌کل بانک مرکزی پیش‌تر عنوان کرده بود در صورت تصویب طرح یک فوریتی، حداقل افزایش ۹۰هزار میلیارد ریال پول پرقدرت در اقتصاد ایران رقم خواهد خورد. وی تاکید کرده بود: اجبار بانک مرکزی در پرداخت سود تحقق نیافته خرید و فروش ارز مندرج در بودجه سال ۹۷ این بانک، صرفا چاپ پول است و موجب افزایش تورم خواهد شد. به گفته یکی از بازیگران بازار یکی از متغیرهایی که در سال‌جاری به دقت توسط معامله‌گران بازار رصد می‌شود، میزان نقدینگی است؛ هر متغیری که تصور افزایش نقدینگی را در میان معامله‌گران ایجاد کند، میزان خریدهای ارزی را افزایش می‌دهد. در این میان، عده دیگری از فعالان، عوامل دیگری را در تغییر مسیر روز گذشته دلار موثر می‌دانستند. عده‌ای از معامله‌گران باور داشتند، بازگشت نرخ حواله درهم از مرز ۳ هزار تومانی مهم‌ترین عاملی بود که انتظارات معامله‌گران بازار داخلی را تحت‌تاثیر قرار داد. عده دیگری باور داشتند، نزول یکباره دلار از مرز ۱۲ هزار تومانی، تعدادی از نوسان‌گیران را دچار ضرر کرد و طبیعی بود که آنها بار دیگر در قیمت‌های پایین‌تر خریدهای خود را افزایش دهند. در این میان تعداد محدودی از معامله‌گران نیز باور داشتند، صرافی‌های منتخب بازارساز در مرز ۱۱ هزار تومانی عرضه خود را کاهش دادند و همین عامل باعث افزایش قیمت‌ها شد.
امروز اما از صبح بازار بازار ارز شاهد کاهش نرخ دلار بود و حالا بسیاری پیش بینی می کنند این روند دلار را به کانال ۱۰ هزار تومان بازگرداند.
در بازار ارز امروز با کاهش نرخ ها هر دلار در بازار آزاد با نرخ ۱۱ هزار و ۳۵۰ تومان خریداری و با نرخ ۱۱ هزار و ۴۵۰ تومان به فروش می رسد.
این کاهش نرخ در یورو هم مشاهده می شود به نحوی که هر یورو ۱۳ هزار و ۳۵۰ تومان خریداری شده و ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد.
به نظر می‌رسد بازار آزاد ارز مجدد نرخ کاهشی در پیش گرفته است و در روز‌های آینده دلار وارد کانال ۱۰ هزار تومان خواهد شد.


برچسب ها: دلار ، ارز ، قیمت دلار
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار