کد خبر: ۷۱۳۲۰
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۵
گرانی طلا بازار را چند نرخی کرد
در حالی که امروز هر قطعه سکه تمام بهار آزادی به قیمت ۴ میلیون و ۲۱۷ هزار تومان معامله شد اما برخی صرافان حتی قیمت هایی مانند ۴ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان را نیز برای فروش سکه اعلام می کنند
قیمت سکه دوباره اوج گرفت
در حالی که امروز هر قطعه سکه تمام بهار آزادی به قیمت ۴ میلیون و ۲۱۷ هزار تومان معامله شد اما برخی صرافان حتی قیمت هایی مانند ۴ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان را نیز برای فروش سکه اعلام می کنند
امروز در بازار آزاد قیمت انواع سکه و طلا نسبت به روز قبل افزایش یافته است؛ برهمین اساس در بازار تهران سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در قیمت ۴ میلیون و ۲۱۷ هزار تومان و طرح قدیم ۴ میلیون و ۶۰ هزار تومان معامله می‌شود.
در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، ربع سکه یک ‌میلیون و  ۴۰۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۷۶۰ هزار تومان فروخته می‌شود.
تعدد قیمت در بازار قطعات خردتر نیز وجود دارد و برخی از ترس بالا رفتن بیشتر قیمت در روزهای آتی تلاش دارند با قیمتی بالاتر از قیمت معمول نسبت به فروش سکه اقدام کنند . در عین حال قیمت فروش سکه نیز در حدود ۵۰ هزار تومان کمتر از قیمت خرید سکه در بازار است.  
هر گرم طلای ۱۸عیار هم ۳۷۱ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت ۱۳۱۵.۲ دلار معامله می‌شود.

*حباب قیمت سکه ۶۰۰ هزار تومان است

در همین راستا تشدید تقاضا برای خرید مسکوکات طلا به افزایش حباب قیمتی آن در بازار دامن زده است؛ به طوری که هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با نرخ چهار میلیون و 217 هزار تومان، حدود ۶۰۰ هزار تومان حباب دارد.
 بازار طلا که در هفته های گذشته تحت تاثیر بهای جهانی این فلز گرانبها روند افزایشی به خود گرفته بود، این روزها بیش از هر چیز متاثر از نرخ ارزهای عمده و افزایش تقاضای خرید در بازار قرار دارد به طوری که با وجود افت قیمت طلا در بازارهای جهانی هنوز نرخ ها در بازار تهران صعودی است.


قیمت واقعی "سکه" چند است؟
برای تشخیص ارزش ذاتی سکه معمولا از دو روش استفاده می شود: یکی بر اساس قیمت جهانی طلا و دلار بازار آزاد و دوم بر اساس مظنه طلای بازار تهران.
برای به دست آوردن ارزش ذاتی سکه بر اساس طلای جهانی ابتدا باید بدانیم عیار سکه بهار آزادی 21.6 است و به عبارتی معادل  0.9  اونس طلای جهانی است که عیار 24 دارد. از طرفی وزن سکه بهار آزادی 8.133 گرم و یک اونس طلا برابر 31.1 گرم است و حاصل ساده شده اعداد فوق در هم یک ضریب قابل اتکا به ما می دهد که عدد تعریف شده 0.235 است.
حال با ضرب کردن نرخ هر اونس طلای جهانی در نرخ دلار بازار آزاد و ضرب عدد حاصل شده در ضریب مذکور(عدد 0.235) ، به سادگی به ارزش ذاتی سکه می رسیم. مثلا اگر قیمت هر اونس طلا اکنون 1315 دلار باشد و نرخ دلار را هم 11700 تومان در نظر بگیریم ارزش ذاتی سکه این گونه محاسبه می شود:
3615592 =0.235*11700*1315
برای به دست آوردن ارزش ذاتی سکه بر مبنای مظنه طلای بازار تهران نیز ابتدا باید بدانیم در واقع قیمت یک مثقال طلای 17 عیار ملاک اصلی است و مقدار و در واقع وزن یک مثقال برابر 4.608 گرم است. از طرفی با دانستن عیار 21.6 و وزن 8.133 گرمی سکه به ضریب 2.253می رسیم که اگر آن را در مظنه طلای 17 عیار ضرب کنیم به ارزش ذاتی سکه بر مبنای مظنه 17 عیار می رسیم. مثلا اگر مظنه 1585000 تومان باشد ، ارزش ذاتی سکه می شود...
3571000=2.253*1585000

بنابراین الان قیمت سکه در بازار آزاد بر اساس فرمول یک(دلار و اونس جهانی)604 هزار تومان حباب دارد و با فرمول دو 649 هزار تومان!


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار