کد خبر: ۷۱۳۲۶
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۹
رئیس مجلس شورای اسلامی خبر داد:
رئیس مجلس شورای اسلامی از دستور مقام معظم رهبری برای اصلاح ساختار کشور ظرف چهار ماه آینده خبر داد و گفت: معظم رهبری تاکید کردند در چهار ماه آینده در کشور اصلاح ساختاری داشته باشیم که به تغییر بودجه نیز می‌انجامد.
دستور رهبر انقلاب برای اصلاح ساختار کشور در ۴ ماه آینده
رئیس مجلس شورای اسلامی از دستور مقام معظم رهبری برای اصلاح ساختار کشور ظرف چهار ماه آینده خبر داد.

علی لاریجانی رئیس مجلس ظهر امروز در جلسه شورای اداری استان قم با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری تاکید کردند در چهار ماه آینده در کشور اصلاح ساختاری داشته باشیم که به تغییر بودجه نیز می‌انجامد، گفت: قانون هوای پاک قابل اجرا است و از استاندار قم تقاضا داریم پیگیری کنند و زمین نماند تا شاهد کاهش آلودگی باشیم؛ هم چنین به احیای بافت‌های فرسوده در قم توجه داشته باشید.

لاریجانی خاطرنشان کرد: ۲۲ بهمن اتحاد و همبستگی داشته باشیم، به گونه‌ای که آمریکا بفهمد از ماجراجویی دست بردارد و شاهد راهپیمایی شکوهمند تاثیرگذار باشیم.

وی افزود: هدف آمریکا در خروج از برجام تحمیل یک فشار اقتصادی بی‌سابقه به ایران است تا از این طریق جلوی پیشرفت و توسعه کشور را بگیرد، آمریکا به‌درستی از نبوغ ویژه‌ ایرانیان و همچنین منابع عظیم موجود در کشور آگاهی دارد. با برجام بار بزرگی از فشار اقتصادی سال‌های قبل در کشور  برداشته شد، اما با خروج آمریکا از این پیمان بار بخشی از فشار‌های سابق برگشته است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: آمریکا صرفا با این هدف از برجام خارج شد تا با این کار از حرکت رو به‌ توسعه و ترقی ایران جلوگیری کند. سیاست و هدف کنونی آمریکا از برگزاری کنفرانس‌های مستمر ضد ایرانی در مناطق مختلف جهان، تاثیرگذاری در رفتار بین‌المللی ایران و عدم موفقیت کشور در یارگیری‌های بین‌المللی است. دست کشیدن ایران از حمایت جبهه مقاومت اسلامی بر اثر تحریم و فشار‌های اقتصادی از راهبرد‌های دیگر آمریکا در خروج از برجام و فشار‌های اقتصادی است.

لاریجانی با اشاره به تئوری معامله بزرگ قرن تاکید کرد: تئوری معامله بزرگ قرن زمانی عملیاتی شده و روابط کشور‌های اسلامی با اسرائیل عادی‌سازی می‌شود که محور مقاومت اسلامی تضعیف و یا از بین برود، آمریکا می‌خواهد با اعمال فشار‌های اقتصادی، ایران حمایت خود را از جبهه مقاومت اسلامی قطع کند.

آمریکا به دنبال ایجاد ناامنی از طریق مشکلات اقتصادی و معیشتی است

وی در بیان راهبرد‌های دیگر آمریکا ابراز کرد: ناامن کردن کشور بر اثر مشکلات اقتصادی و معیشتی راهبرد دیگر آمریکا از اعمال تحریم‌های اقتصادی است، آمریکا با افزایش تحریم و فشار اقتصادی می‌خواهد انگیزه‌های ایذایی امنیتی در ایران به وجود بیاورد، اعزام تروریست‌های تکفیری به کشور‌های شرقی ایران از نمونه‌های بارز این راهبرد فعال آمریکا است.

لاریجانی ایجاد حس یاس و ناامیدی را راهبرد مهم و دیگر آمریکا از فشار‌های اقتصادی دانست و اضافه کرد: ایجاد حس یاس و ناامیدی و ترسیم آینده‌ای نامشخص از وضعیت کشور از دیگر اهداف فشار اقتصادی آمریکا و خروج آنها از برجام است.

رئیس مجلس شورای اسلامی اهداف آمریکا از فشار‌های اقتصادی و تسلیم ایران در برابر خواسته‌های آنها را کوتاه‌ مدت قلمداد کرد و گفت: یکی از ویژگی‌های توطئه‌های اخیر آمریکا این است که آنها برای رسیدن به اهداف خود عجله عجیبی دارند چراکه می‌دانند اگر مدت راهبرد و زمان‌بندی پیش‌بینی‌های صورت گرفته طولانی شود اثرگذاری خود را از دست‌داده و به شکست منتهی می‌شود، بنابراین زمان راهبرد را کوتاه می‌گیرند.

لاریجانی وجه مثبت تحریم‌های اقتصادی را مورد توجه قرارداد و گفت: تحریم‌های آمریکا می‌تواند فرصتی برای علاج نقاط ضعف در بخش اقتصاد و تولیدی کشور باشد. حقیقت این است که کشور در حوزه مباحث اقتصادی مشکل دارد و در تمام زنجیره‌های تولید کشور وابستگی به خارج وجود دارد، در برخی از زنجیره‌ها تا ۷۰ درصد تکنولوژی بومی است، اما صد در صد مستقل نیست.

تامین نیازهای اساسی مردم راهبرد مقابله با آمریکا باشد

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیشرفت‌های بخش دفاعی کشور عنوان کرد: پیشرفت‌های این بخش می‌تواند به الگویی برای سایر بخش‌ها به‌ویژه بخش‌های اقتصادی و تولیدی تبدیل شود، از ظرفیت تحریم‌های اقتصادی می‌توان برای استقلال اقتصادی کشور استفاده کرد. تامین نیاز‌های اساسی مردم راهبرد مسئولان در برابر راهبرد اقتصادی آمریکا باشد. روش‌های غلط اقتصادی در تامین نیاز‌های اساسی مردم اصلاح و تغییر کند.

وی ادامه داد: وقتی مشکل آب در کشور وجود دارد باید به سراغ توسعه آبیاری تحت‌فشار و آبخیزداری‌های متناسب رفت همچنین از محل صندوق توسعه ملی اعتبارات ویژه‌ای برای این بخش در بودجه سال ۹۸ در نظر گرفته‌ شده است و کشت گلخانه‌ای باید در استان قم توسعه پیدا کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ابراز کرد: باید بخش فنی حرفه‌ای در قم مورد حمایت قرار بگیرد، امروز کشور به افراد متخصص و ماهر در بخش‌های مختلف نیاز دارد، برای سرمایه‌گذاری در اشتغال خرد از محل صندوق توسعه ملی بودجه قابل‌ توجهی به‌ ویژه در سطح روستا‌های کشور در نظر گرفته‌شده است. سال گذشته نیز ۲ هزار میلیارد ریال به کمیته امداد کمک شد، اما امسال این رقم به ۵ هزار میلیارد ریال افزایش یافت.

لاریجانی ادامه داد: تسهیل در مسیر سرمایه‌گذاری و ایجاد پنجره واحد سرمایه‌گذاری عملیاتی شود که استان قم می‌تواند در این زمینه نمونه و الگویی در کشور باشد، زمینه ماندگاری زائران در قم با سرمایه‌گذاری و توسعه زیرساخت‌ها ممکن می‌شود. تشکیل شورای معادن در سطح استان‌ها و تفویض اختیارات لازم به این بخش می‌تواند زمینه‌های اشتغال و توسعه اقتصادی استان‌های کشور را فراهم کند.

وی اضافه کرد: توسعه دولت الکترونیک برای کاهش فساد و رانت اداری ضروری است، زیرساخت‌هایی در این زمینه ایجاد شده اما هنوز ارتباط و تعامل درستی بین سامانه‌های دولت الکترونیک برای استفاده عموم مردم شکل نگرفته است، قم می‌تواند در این زمینه شهری نمونه در سطح کشور باشد.

لاریجانی با هشدار به مسئولان کشور در شکل و نحوه موضع‌گیری با توجه به شرایط حساس کنونی گفت: مشاجرات و اختلافات سیاسی، فرهنگی و حزبی نباید به بهای سو استفاده دشمنان تمام شود، جهت گیری مسئولان در موضع‌گیری‎ها باید به سمت آمریکا باشد و وفاق داخلی و وحدت درونی اولویت تمام مسئولان و گروه‌های داخلی قرار گیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: علی‌رغم تمام تلاش‌های آمریکا و خروج از برجام صحنه اتفاقات بین‌المللی به نفع آنها نیست. هدف آمریکا در شرایط فعلی عصبانیت ایران است، کنفرانس لهستان از نمونه‌های اقدامات بارز آمریکا برای ایجاد عصبانیت و عملیات روانی علیه ایران است و شکست آنها در این کنفرانس مشخص‌شده و احتمالا در آینده به فکر برگزاری کنفرانس دیگری خواهند بود.

نقاط قوت دفاعی کشور تقویت می‌شود

لاریجانی با بیان اینکه در مسئله برجام امروز کشور‌های بزرگ حمایتی از آمریکا نمی‌کنند، گفت: به دلیل برخی منافع اقتصادی با آمریکا در برخی امور همراهی می‌کنند، آمریکا از سیطره اقتصادی خود برای ایجاد هراس در دل شرکت‌های بزرگ استفاده می‌کنند، توطئه‌های آمریکا چالش‌هایی نیز برای تنگنا‌های اقتصادی کشور به وجود آورده است.

وی عنوان کرد: نقاط قوت دفاعی کشور تقویت می‌شود امسال از محل صندوق توسعه ملی برای تقویت این بخش بودجه ویژه‌ای در نظر گرفته‌شده است. قدرت امنیتی و دفاعی ایران برای مقابله با ماجراجویی آمریکا کافی و به حد نیاز است. از ظرفیت صادراتی کشور در سطح کشور‌های منطقه استفاده مناسب‌تری شود.

نماینده مردم قم با اشاره به بخشی از مشکلات و نارسایی شهر قم اضافه کرد: حجم وسیع بافت‌های فرسوده قم بهبود پیدا کند، رونق ساخت‌وساز بسیاری از بخش‌های کشور را از حالت رکود خارج می‌کند و در چهار ماه آینده برخی اصلاح ساختار‌ها در کشور اجرایی می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: با وجود مشکلات زیر ساختی برخی از مولفه‌های قانون هوای پاک قابل‌اجرا شدن بوده و قرار نیست این قانون فراموش‌شده یا تعطیل شود. گازسوز کردن حمل‌ونقل عمومی ۲۵ درصد از نیاز‌های کشور به مسئله انرژی را حل کرده و خدمات‌رسانی به مردم را نیز بهبود می‌بخشد.

وی تاکید کرد: اگر در مورد پروژه‌های نیمه‌تمام قطار تهران- قم - اصفهان، مترو و منوریل در سطح استان ارزیابی‌های درستی شود می‌توان از ظرفیت‌های ملی برای اتمام و تکمیل آنها استفاده کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار