کد خبر: ۷۱۳۳۱
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۴
5 نقشه فرش لری فلک الافلاک،حوض سماوری، نجف وند، علمدار،شیخ قربانی در سازمان مالکیت فکری و معنوی ثبت جهانی شد.
رونمایی از 5 نقشه فرش لری / فرش دستباف لرستان ثبت جهانی شدبه گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از روابط عمومی مرکز ملی فرش ایران، فرشته دستپاک صبح امروز در آیین رونمایی از ۵ نقشه فرش لری بیان کرد: کالایی مانند فرش نداریم که به تنهایی حامل فرهنگ، هنر، تمدن، ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی در کشور باشد، فرش جز ۳ کالای استراتژیک و صادراتی کشور است و متعلق به ایران و ایرانیان است.
رئیس مرکز ملی فرش ایران عنوان کرد: تفاوت فرش دستباف ایرانی با سایر فرش‌های دنیا، احساسی و درونی بودن آن است و کسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، از هیچ، همه چیز می‌سازند.
باید شرایط را برای ورود این هنر - صنعت به خانه‌های مردم مهیا کرد چرا که فقط۲۰ درصد از تولیدات ما در داخل کشور استفاده می‌شود که این امر باید اصلاح شود.
وی ادامه داد: این صحیح نیست که حدود ۲۳ هزار بافنده در لرستان وجود داشته باشد اما تنها ۴ هزار و ۵۰۰ نفر بیمه شوند و باید این رویه برطرف شود چراکه مطمئنا اصلاح این امر باعث ترغیب افراد خواهد شد.
رئیس مرکز ملی فرش ایران عنوان کرد: هیچ استانی به اندازه لرستان در حوزه توجه به زیرساخت‌ها و آموزش فعالیت نداشته و این امر ستودنی و ارزشمند است.
دستپاک عنوان کرد: امیدواریم فرش‌های لری با نقشه‌های بومی در بازارهای جهانی با افتخار حضور داشته باشد چرا که به لحاظ کیفیت هیچ کشوری توان رقابت با ایران را ندارد.
رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: همه کسانی که تمایل داشته باشند فرش لری خریداری کنند تسهیلات کم بهره دریافت می‌کنند.
علی وقف‌چی رئیس فراکسیون فرش و صنایع دستی مجلس شورای اسلامی در این آیین بیان کرد: امروز با افتخار باید گفت پاسپورت معنوی کشورمان فرش است.انتظار می‌رود که بازارچه فرش لرستان سریع‌تر تکمیل شود.
وی ادامه داد: با همت وزارتخانه باید نمایشگاه دائمی فرش در مراکز استان‌ها ایجاد شود.
سید موسی خادمی، استاندار لرستان در مراسم رونمایی با اشاره به این که فرش به طور کامل مزیت نسبی برای کشور است، افزود: فرش دستباف درون‌زا و برون‌نگر بوده و زنجیره کامل آن در کشور وجود دارد، از سویی عمدتأ از عناصر محلی برای تولید آن استفاده می‌شود.
وی تاکید کرد: صنعت فرش دستباف کاملا متکی به درون بوده و در حال توسعه و پیشرفت است، اما ای کاش هزینه‌هایی که در مزیت‌های غیر نسبی انجام شد، در این حوزه هزینه می‌شد.
وی یکی دیگر از مزایای فرش دستباف را برون‎نگر بودن آن دانست و افزود: فرش دستباف نقش مهمی در صادرات کشور داشته و به نوعی معرف کشورمان نیز است.

نام:
ایمیل:
* نظر: