کد خبر: ۷۱۳۹۳
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۱:۲۸
روز نهم جشنواره فجر در سینمای رسانه (پردیس ملت) با نمایش فیلم مستند «تمام چیزهایی که جایشان خالی است» زینب تبریزی و 3 فیلم داستانی "سونامی" میلاد صدرعاملی، "جان دار" پدرام پور امیری، حسین امیری دوماری و "قسم" محسن تنابنده همراه بود.
روز نهم جشنواره فجر در سینمای رسانه (پردیس ملت) با نمایش فیلم مستند «تمام چیزهایی که جایشان خالی است» زینب تبریزی و 3 فیلم داستانی "سونامی" میلاد صدرعاملی، "جان دار" پدرام پور امیری، حسین امیری دوماری و "قسم" محسن تنابنده همراه بود.

توضیح: جشنواره فیلم فجر در سینمای رسانه روزهای ۱۹ و ۲۰ بهمن تعطیل خواهد بود و پس از آن در روز یکشنبه - ۲۱ بهمن - با نمایش 3 فیلم و اعلام نامزدها به پایان می‌رسد.

«سونامی»/میلاد صدرعاملی/نگاه نو
فیلم میلاد صدرعاملی در ژانر ورزشی است و سعی دارد رقابت بین 2 تکواندو کار را برای پوشیدن پیراهن تیم ملی روایت کند، اما واقعا عجیب است در تمام فیلم حتی یک صحنه درست از مبارزه یا تمرین این دو تکواندو کار را نمی بینیم و اساسا تنها صحنه‌هایی که تاحدودی قابل قبول از کار درآمده اند مربوط به مسابقات به سبک دعواهای خیابانی است که مرتضی با بازی بهرام رادان (یکی از تکواندوکاران) در آن شرکت می‌کند.

فیلمنامه سونامی از پایه واساس دچار انواع و اقسام مشکلات است و انگار بر اساس چند تیتر جنجالی وخبری ورزشی در چند سال اخیر نگاشته شده است مانند: باخت ورزشکاران در مقابل حریف برای مواجه نشدن با حریفانی از رژیم صهیونیستی، مشکلات حضور ورزشکاران بانوان در مسابقات با پوشش اسلامی، مشکل نداشتن پاسپورت ورزشکارانی که یکی از والدینشان (علی الخصوص پدر) افغانستانی باشد و ...

شخصیت 2 ورزشکار سطحی و بدون شخصیت‌سازی است، از ابتدا تا انتهای فیلم هیچ تغییر یا تحولی در آنهاصورت نمی‌گیرد، مربی آنها هم باز به همین شکل هیچ تاثیری بر ورزشکاران ندارد و اساسا سرمربی تیم ملی است که غیر از دوبار دعوا کردن با این ورزشکاران وجه قابل تامل دیگری از او نمی‌بینیم.

اساسا یک فیلم ورزشی با موضوع 2 قهرمان ورزشی ساخته شود که مخاطب هیچ احساسی نسبت به آنها نداشته باشد در نوع خود نوبر است. سکانس‌های مبارزه ورزشکاران سعی شده با حرکات سریع دوربین روی دست و عمدتا در نماهای بسته و غیر واضح به شیوه ای ناشیانه رفع و رجوع شود.تنها نکته مثبت فیلم حضور علی استادی در یک نقش فرعی است که طبق معمول در این نقش مکمل هم درخشیده است.

واقعا از پسر رسول صدرعاملی، تهیه کننده سونامی (علی سرتیپی)، مشاور کارگردان (پرویز شهبازی) انتظاری بسیار بیشتر می رفت که متاسفانه محقق نشد.

(امتیاز: 0.5 از 5 )

روز نهم جشنواره فجر در سینمای رسانه ؛ فیلم‌ها و حاشیه‌ها (+عکس)

«جان دار»/پدرام پور امیری، حسین امیری دوماری/نگاه نو
یک اتفاق دیگر در سینمای فیلم اولی‌ها فیلم جان‌دار و 2 کارگردان جوان آن است، فیلم داستان یک خانواده است که شب مراسم عقد دختر خانواده برادر خواستگار سابق او سعی در بهم زدن مهمانی آنها دارد و در پی دعوا و درگیری او توسط یکی از برادران دختر کشته می‌شود، حال خانواده دختر از خواستگار سابق باید رضایت بگیرند و ...

فیلمنامه جاندار داستانی پرکشش و جذاب دارد که به تناوب مخاطب را با گره افکنی‌های جدید غافل گیر می‌کند. تنها ایراد فیلم که ایراد بزرگی هم هست پایان فیلم است که از مرحله پایان باز هم رد شده است و باید گفت پایان ناتمام، انگار قرار است ادامه فیلم را در قسمت دوم آن شاهد باشیم.

موضوعی که در جاندار مطرح می‌شود یک نقد اجتماعی جدی است به موقعیت‌هایی است که انسانها در آن گرفتار می‌شوند و راه پس و پیش ندارند، طبیعتا اگر فیلم پایان دیگری داشت امتیاز فیلم بالاتر بود.

بازیگران فیلم همگی در نقشهایشان بسیار خوب ظاهر شده‌اند و انصافا بازی حامد بهداد در این فیلم یک اتفاق است، یک بازی در شخصیتی تا حدی عصبی اما مطیع و دوست داشتنی.

باید به کارگردانان جوان فیلم جاندار تبریک گفت چون اساسا سر و شکل فیلم آنها مانند فیلم اولی نیست و پختگی بیشتری در آن مشهود است.

و باید به تهیه کننده فیلم هم احسنت گفت که با اعتماد به این دو جوان حدودا 25 ساله قدم بسیار مثبتی در جهت ارائه فرصت به جوانان در سینما برداشته است و طبیعتا جوابش را هم خواهد گرفت.

با دیدن جان دار این پرسش مطرح می‌شود که آیا واقعا نباید این فیلم در بخش سودای سیمرغ می‌بود، آن هم وقتی که فیلم پالتو شتری برای آن بخش انتخاب شده، بوی یک نوع حق کشی به مشام می‌رسد.

(امتیاز: 3.5 از 5)

روز نهم جشنواره فجر در سینمای رسانه ؛ فیلم‌ها و حاشیه‌ها (+عکس)

«قسم»/محسن تنابنده/سودای سیمرغ
فیلم دوم محسن تنابنده در قیاس با فیلم اولش «گینس» کاملا یک پیشرفت به حساب می‌آید. قسم داستان یک خانواده است که باید به مشهد بروند تا در یک مراسم مقاسمه شرکت کنند و 50 نفر قسم بخورند که متهم به قتل، دختر آنها را کشته است.

تقریبا 90 درصد زمان فیلم در جاده و داخل اتوبوسی می‌گذرد که خانواده در آن هستند و در ضمن سفر با اتفاقات ریز و درشتی همراه می‌شوند، مشکل فیلم از این است که بسیاری از زمانها احساس می‌کنیم با یک فیلم تلویزیونی یا یک بخش از یک سریال مواجهه‌ایم. حجم دیالوگ‌ها و شخصیت‌های فیلم وارجاعات به اسم‌ها و اتفاقات گذشته زیاد است که بعضی مواقع مخاطب سردرگم و گیج شده و نمی‌داند که چه کسی با چه کسی یا با چه موضوعی در ارتباط است.

از نکات مثبت فیلم بازی حدود 40 بازیگر فیلم است که همگی بسیار خوب از عهده نقش‌هایشان بر آمده‌اند (علی الخصوص حسن پور شیرازی)، محسن تنابنده در کار با این حجم بازیگر و در موقعیت محدودی مانند داخل یک اتوبوس موفق عمل کرده است. بازی مهناز افشار هم متفاوت و بهتر از نقش‌های قبلی خودش است.

(امتیاز: 2.5 از 5)

روز نهم جشنواره فجر در سینمای رسانه ؛ فیلم‌ها و حاشیه‌ها (+عکس)


حاشیه‌های روز نهم: 

در این روز جدیدترین آمار د‌ر بخش بهترین فیلم از نگاه مردم اعلام شد که با حذف فیلم ۲۳ نفر، پنج فیلم «شبی که ماه کامل شد»، «سرخپوست»، «متری شش و نیم»، «غلامرضا تختی» و «ماجرای نیمروز ۲» در گردونه رقابت باقی ماندند.

فاطمه معتمدآریا در نشست مطبوعاتی فیلم «جان دار» حضور نداشت و از طریق یک پیام صوتی بابت اینکه نتوانسته در نشست حضور داشته باشد عذرخواهی و برای بازی در این فیلم هم ابراز خشنودی کرد.

در نشست خبری «قسم» یکی از حاضران که خود را حقوقدان معرفی می‌کرد ایرادهایی را به فیلم وارد کرد و معتقد بود گاف‌هایی در فیلمنامه به لحاظ قانونی وجود داشته اما تنابنده مصرانه تاکید کرد، سه قاضی گردن‌کلفت از طرف قوه قضائیه به او معرفی شده و در این فیلمنامه کنار او حضور داشتند. ضمن اینکه خودش هم بیش از ۵۰ پرونده را به طور محرمانه مطالعه کرده است. البته اگرچه این نشست در دقایقی با صدای بلند و جدل تنابنده و مدعی حقوقدانی ادامه پیدا کرد اما دقایقی بعد کارگردان فیلم قسم فضای نشست را با شوخی‌های خود درباره حضور شتر و گاو در فیلم توضیح داد، این اتفاق خیلی اتفاقی بوده نه از سر هوش و ذکاوت و استعاره‌ای.

حسن پورشیرازی که در این فیلم نقش یک راننده اتوبوس را ایفا می‌کند در نشست حضور داشت و تأکید کرد که پس از انقلاب برای اولین‌بار است در چنین نشستی حاضر می‌شود و اصلاً چنین جمعیتی را به عنوان خبرنگار تا به حال ندیده است.

مهناز افشار هم که در فضای مجازی به عنوان یکی از سلبریتی‌هایی که تقریباً نسبت به هر اتفاقی واکنش نشان می‌دهد، خیلی خودجوش به برخی سوالاتی که درباره بودجه فیلم‌ها در نشست‌های قبلی فیلم‌های جشنواره مطرح شده اشاره کرد و گفت: نمی‌دانم چرا بیشتر از آنکه درباره خودم صحبت کنم درباره دیگران حرف می‌زنم، اما به هر حال می‌خواهم بگویم ای‌کاش اول ببینیم درباره یک موضوع چه حرفی گفته می‌شود بعد ببینیم چه کسی آن را مطرح کرده است. اگر بحث پول فیلم‌ها مطرح است، پس این را هم می‌شود پرسید که حقوق خبرنگاران و خبرگزاری‌ها از کجا تأمین می‌شود؟ این در حالی است که برای من مهم‌تر از این سوالات، شرافت شما خبرنگاران اهمیت دارد.

در فیلم قسم یک سکانس سقوط اتوبوس در حوض آب وجود دارد که بسیاری آن را مورد تحسین قرار دادند و طبق گفته تورج اصلانی فیلمبردار قسم این سکانس در یک برداشت و با 8 دوربین فیلمبرداری شده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار