کد خبر: ۷۱۳۹۶
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۱:۵۲
اعلام میانگین نرخ هفتگی 11 هزار و 665 تومانی ارز از سوی بانک مرکزی
میانگین نرخ انواع ارزها به صورت اسکناس در بازار آزاد در طول هفته‌ای که گذشت، از سوی بانک مرکزی اعلام شد که نشان از میل دلار برای ماندن در کانال 11 هزار تومان در هفته گذشته دارد . هر چند در این هفته در برخی از روزها قیمت دلار مرز روانی 12 هزار تومان را پشت سر گذاشت و بازار را حساس کرد.
قیمت دلار از مرز 12 هزار تومان رد می شود؟
میانگین نرخ انواع ارزها به صورت اسکناس در بازار آزاد در طول هفته‌ای که گذشت، از سوی بانک مرکزی اعلام شد که نشان از میل دلار برای ماندن در کانال 11 هزار تومان در هفته گذشته دارد . هر چند در این هفته در برخی از روزها قیمت دلار مرز روانی 12 هزار تومان را پشت سر گذاشت و بازار را حساس کرد.
طبق اعلام بانک مرکزی، میانگین نرخ خرید دلار آمریکا ۱۱ هزار و ۶۶۵ تومان و فروش آن ۱۱ هزار و ۷۸۳ تومان بوده است. میانگین نرخ خرید یورو نیز ۱۳ هزار و ۴۵۳ تومان و فروش آن ۱۳ هزار و ۷۵۳ تومان بوده است. هر چند در دو روز اخر هفته دلار با رشد محسوس قیمت ها از مرز 12 هزار تومان گذشت و بسیاری معتقدند هفته پیش رو باید منتظر دلار بالای 12 هزار تومان باشیم.
دلار در شرایطی هفته قبل از مرز ۱۲ هزار تومانی عبور کرد که تا قبل از روز سه شنبه برای چند هفته در کانال 11 هزار تومانی جاخوش کرده بود.. شاخص ارزی در چهارمین روز هفته افزایش ۳/ ۲ درصدی را تجربه کرده بود، ولی روز چهارشنبه میزان افزایش آن به حدود ۵/ ۰ درصد رسید تا بتوان از عبور آرام دلار به کانال ۱۲ هزار تومانی سخن گفت. برخی فعالان باور داشتند، عامل اصلی افزایش قیمت دلار، جوسازی نوسان‌گیران پیرامون صحبت‌های یک مقام بلندپایه وزارت خارجه آمریکا بود.
در این میان، عده دیگری از معامله‌گران باور داشتند، رشد نرخ حواله درهم زمینه‌ساز افزایش قیمت دلار در بازار داخلی شد. به گفته یکی از بازیگران باتجربه بازار، در مقاطعی از روز چهارشنبه نرخ حواله درهم تا ۳ هزار و ۲۷۵ تومان رشد کرد و همین موضوع انتظارات معامله‌گران بازار را تحت‌تاثیر قرار داد. در این میان، برخی نیز عنوان کردند، افزایش نرخ یورو در سامانه نیما تا حدی انتظارات معامله‌گران نقدی بازار را تحت‌تاثیر قرار داده است. براساس گزارش خرید و فروش ارز در سامانه نیما، میانگین نرخ فروش در این سامانه در تاریخ ۳۰ دی‌ماه، حدود ۸ هزار و ۹۶۰ تومان بود ولی این عدد در تاریخ ۱۴ بهمن به حدود ۹ هزار و ۸۰۰ تومان رسیده بود. افزایش بیش از ۸۰۰ تومانی در فاصله ۲ هفته از نظر برخی فعالان، فضای بازار نقدی را نیز تحت‌تاثیر قرار داد. با این حال، عده‌ای از فعالان باور داشتند، اگر عرضه ارز در بازار آزاد در سطح روزهای انتهایی هفته گذشته قرار داشت، قیمت دلار از روند افزایشی خارج می‌شد. گروهی از فعالان باور دارند، به احتمال زیاد بازارساز بار دیگر در کانال ۱۲ هزار تومانی با قدرت وارد بازار خواهد شد و اجازه نخواهد داد که قیمت‌ها از زندان ۸۰ روزه خارج شود.
به گفته شماری از فعالان، با توجه به تعطیلات پیش رو، مقداری تقاضای نقدی افزایش پیدا کرده است و همین عامل زمینه‌ساز مرزشکنی دلار شد. به باور آنها اگر بازارساز در روزهای تعطیل پیش رو اجازه تحرکات زیرپوستی را به نوسان‌گیران ندهد، قیمت دلار در اولین روز کاری بازار در هفته آینده و پس از تعطیلات با کاهش قیمت مواجه خواهد شد و از مرز ۱۲ هزار تومانی پایین خواهد آمد. در واقع شماری از فعالان باور دارند، هفته آتی از یکسو میزان تقاضا افت خواهد کرد و از سوی دیگر عرضه ارز نیز در کانال ۱۲ هزار تومانی افزایش خواهد یافت؛ چراکه بازارساز تمایلی ندارد که دلار از این کانال بالاتر برود.
حال باید منتظر ماند و دید دلار با چه قیمتی از تعطیلات به خیابان فردوسی باز خواهد گشت!

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار