کد خبر: ۷۱۵۰۸
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۷
پس از انتشار فیلم سارقی که در کمتر از ۳ ثانیه در خودرویی را باز می‌کرد، قرار است پلیس واحدهای سیار ۶ نفره را برای کاهش سرقت‌های خودرو راه‌اندازی کند.
خودروهای ایرانی مورد علاقه سارقان کدامند؟!
حدود دو ماه پیش بود که فیلم بازکردن قفل در یک خودرو آن هم کمتر از ۳ ثانیه به سرعت در فضای مجازی دست به دست شد، در این فیلم یک سارق که از سوی ماموران آگاهی دستگیر شده بود کمتر از ۳ ثانیه قفل در خودروی پراید را باز می‌کند و حتی راهکارهایی برای مقاوم سازی قفل در این ماشین می‌گوید.

با انتشار این فیلم در فضای مجازی کاربران شبکه‌های اجتماعی واکنش‌های مختلفی نشان دادند که مهمترین این واکنش‌ها، اعتراض‌ها ختم به خودروسازان می‌شد. کاربران می‌گفتند: «چگونه می‌شود راهکار مقاوم سازی قفل ماشین به ذهن یک دزد برسد ولی به ذهن یک کارخانه خودروسازی بزرگ نرسد! حالا که این فرد(دزد) راهکار مقاوم سازی ارائه داده است، چرا خودروسازان از این راهکار برای ایمنی خودورها استفاده نمی‌کنند؟»

راه‌اندازی واحدهای سیار پلیس به منظور کاهش سرقت خودرو

سردار محمد شرفی رئیس پلیس پیشگیری ناجا در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در رابطه آخرین اقدامات پلیس برای افزایش امنیت حفظ خودروها و مکان های تجاری اظهار کرد: پلیس در شرایط عادی یکی از وظایفش پیشگیری از وقوع جرم در هر زمان و مکانی است. یکی از آماج های وقوع جرم در مکان های تجاری است. برای کنترل و جلوگیری از وقوع جرم و سرقت در این مکان ها دو برنامه کلان را در دستور کار داریم. یک برنامه بحث مصون سازی است که بر اساس مواد ۱۰۶ و ۱۰۸ قانون احکام دائمی که فرموده هر نوع توسعه باید یک پیوست امنیتی داشته باشد، در حال تعریف استانداردهایی هستیم که تقریبا مراحل پایانی را طی می‌کند که پس از تکمیل در اختیار دولت و بخش خصوصی قرار می دهیم که با اعمال این استانداردها در هر توسعه و فعالیتی از وقوع جرم و سرقت پیشگیری شود.

وی افزود: بحث دیگر افزایش توانمندی و قابلیت های پلیس است. در این موضوع توسعه کمی رده‌های پلیس و راه اندازی واحدهای سیار پلیس که در این واحدهای سیار ۶ نفر همزمان به صورت شبانه روزی می‌توانند حضور داشته باشند.

سردار شرفی تصریح کرد: در این خودروها تمامی امکانات تسهیلاتی و زیستی وجود دارد و مجهز به تمامی سامانه های اطلاعاتی است. این خودروها مجهز به دوربین پایش تصویری هستند که به صورت جکی می‌تواند محیط اطراف خودش را بررسی و وضعیت را در هر شرایطی مخابره کند. همچنین می‌تواند متناسب با تغییر جرم و جا به جایی مجرم حرکت کند.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا بیان کرد: با این حال علاوه بر وظایف و عملکرد پلیس مدیران سایر بخش ها باید یکسری مسائل را بطور ویژه ببینند. صاحبان صنایع و سایرین باید در تامین امنیت مشارکت کنند. به عنوان نمونه در بحث خودروها باید خودروسازان امنیت خودروها را ارتقا دهند. باید توجه کنیم که موضوع امنیت یک مسئله فرابخشی است و بخش خصوصی نیز باید در تامین امنیت مشارکت کند.

وی ادامه داد: امروز اگر در بخش خصوصی مسئله سرقت پیش می آید، دلیلش بی توجهی به مسائل امنیتی است؛ فردی از دولت امکانات و تسهیلات دریافت کرده برای راه اندازی یک صنعت و اشتغال افرادی، اما برای تامین امنیت هیچ برنامه ای نداشته و اینجا پلیس مجبور است که حفاظت کند. یا در بخش دولتی اگر جرائم و سرقت هایی داریم تشکیل و توسعه یگان های حفاظتی سازمانی گزینه مناسبی است.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا تاکید کرد: تا کنون ۱۴ یگان حفاظت برای سازمان های دولتی تشکیل شده است و در حال حاضز نیز به تقویت و توسعه آنها توجه می‌کنیم. علاوه بر این موارد افزایش آگاهی ها از طریق هشدارها که می تواند به وسیله رسانه ها و پلیس انجام شود در کاهش جرائم تاثیرگذار باشد.

 وی در پایان در پاسخ به این سئوال که آیا پلیس نمی تواند الزام هایی را برای خودروسازان برای افزایش امنیت خودروها داشته باشد؟، گفت: البته که الزام هایی را داریم. برای نمونه خودروهایی را داشته ایم که از ضریب امنیتی پایینی برخوردار بوده اند که با تذکرهای پلیس، بخشی از این موارد حل شده است و البته بخشی حل نشده باقی مانده که مستلزم هزینه هایی است و این هزینه ها موجب افزایش قیمت خودروها می شود. به همین دلیل تاکنون چنین مواردی حل نشده باقی مانده است.

پراید، پیکان و پژو ۴۰۵ سه خودروی مورد علاقه سارقان

سرهنگ رضا خالقی رئیس پلیس آگاهی استان یزد در مورد خودروهایی که از امنیت پایین برخوردار هستند اظهار کرد: خودروهایی مانند پیکان، پراید و پژو ۴۰۵ که از نظر ایمنی ضعیف هستند به راحتی و با شگردهای پیش پا افتاده سرقت می‌شوند.

وی با بیان اینکه خودروهایی مانند پیکان، پراید و پژو ۴۰۵ که از نظر قفل، سوئیچ و دیگر قسمت‌های در خودرو از نظر ایمنی و ضدسرقت بودن ضعیف هستند گفت: این خودروها به راحتی و با شگردهای پیش پا افتاده توسط سارقان قابل نفوذ هستند.

به گزارش مهر، پلیس بارها از عدم رعایت موارد استانداردسازی امنیت خودروها از سوی خودروسازان گلایه کرده و هشدارهای متعددی هم به آنها داده است، اما خودروسازان به بهانه اینکه اگر بخواهند تمام موارد امنیتی که از سوی پلیس اعلام شده است را اعمال کنند قیمت خودرو افزایش پیدا می‌کند از این مسئولیت شانه خالی کردند.

این ادعای خودروسازان در حالی است که اگر شما بخواهید قفل‌های یک خودرو را تعویض کنید، هزینه‌ای که برای این کار لازم دارید بین ۴۰ تا ۷۰ هزار تومان است! این قیمت در یک خط تولید و با تیراژ بالا، هزینه بالایی است؟

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار