کد خبر: ۷۱۵۵۹
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۲
بررسي‌هاي تجارت آنلاین نشان مي‌دهد
اقتصاد کلان: از جمله مشکلاتي که بر سر راه واحدهاي توليدي در تامين نقدينگي وجود دارد عدم همکاري يا کم کاري و تعلل برخي بانک در پرداخت تسهيلات است. در همين راستا روز گذشته و در جلسه ماهانه مديران عامل بانک‌ها با رئيس کل بانک مرکزي موضوع ضرورت تأمين سرمايه درگردش واحدهاي توليدي بررسي و تصميمات لازم اتخاذ شد.
رونق تولید با تامین سرمایه در گردش
گروه اقتصاد کلان: مشکل تامين نقدينگي يا همان سرمايه در گردش در حال حاضر بزرگترين مشکل بنگاه‌ها و واحدهاي توليدي است. در شرايط فعلي کشور که مشکلات اقتصادي ناشي از تحريم زندگي و معاش مردم را با چالش مواجه کرده است فعال سازي بنگاه‌هاي اقتصادي و رونق توليد بايستي در اولويت باشد؛ کما اينکه رهبر انقلاب و ساير مسئولان علي الدوام بر اين مهم تاکيد ورزيده اند. بخش مهمي‌از مردمي‌که 22 بهمن گذشته در راهپيمايي شرکت کردند ضمن تاکيد بر مواضع انقلابي خود، از بابت مشکلات اقتصادي و معيشتي که در پي برخي بي تدبيري‌ها رخ داده است گلايه مند بودند؛ اين در حالي است که با يک مقدار توجه و تمرکز بر موضوع توليد، از جمله تامين سرمايه در گردش بنگاه‌هاي توليدي موجبات رونق توليد، کاهش بيکاري و تهيه و تامين کالاها و مايحتاج مردم تا حد بسيار زيادي فراهم خواهد آمد.

توصيه رييس کل به بانک‌ها
از جمله مشکلاتي که بر سر راه واحدهاي توليدي در تامين نقدينگي وجود دارد عدم همکاري يا کم کاري و تعلل برخي بانک در پرداخت تسهيلات است. در همين راستا روز گذشته و در جلسه ماهانه مديران عامل بانک‌ها با رئيس کل بانک مرکزي موضوع ضرورت تأمين سرمايه درگردش واحدهاي توليدي بررسي و تصميمات لازم اتخاذ شد. به گزارش تجارت از بانک مرکزي، در اين جلسه رئيس کل بانک مرکزي با برخي پيشنهادات مديران بانک‌ها براي تقويت قدرت اعتباردهي بانک‌ها و نيز تسهيل ضوابط و نحوه اخذ تسهيلات سرمايه درگردش توسط واحدهاي توليدي فعال و خوش حساب موافقت کرد. همتي در اين جلسه ابراز اميدواري کرد مديران بانک‌ها با توجه ويژه به واحدهاي توليدي نسبت به رفع نياز نقدينگي آنها همت کنند و در صورت کمبود منابع، موارد را به بانک مرکزي منعکس کنند تا درمورد آن اتخاذ تصميم شود. البته رئيس کل بانک مرکزي مدتي قبل تر، يعني 12 بهمن ماه گذشته در همين خصوص گفته بود:مديران عامل بانک‌هاي خصوصي و دولتي بايد در ماه‌هاي پاياني سال، اولويت خود را تامين سرمايه در گردش واحدهاي توليدي قرار دهند و مانع تامين نقدينگي اين واحدها نشوند. به نقل از بانک مرکزي، عبدالناصر همتي که در نهمين گردهمايي روساي موفق شعب بانک‌هاي کشور در بانک مرکزي سخن مي‌گفت، با تاکيد بر اينکه حفظ اشتغال و توليد اولويت نظام بانکي است تصريح کرد: مديران عامل بانک‌هاي خصوصي و دولتي بايد در ماه‌هاي پاياني سال، اولويت خود را تامين سرمايه در گردش واحدهاي توليدي قرار دهند و از سخت گيرهايي که مانع تامين نقدينگي اين واحدها مي‌شوند خودداري کنند. وي با بيان اينکه نياز به نقدينگي بعضي از واحدهاي توليدي به دليل افزايش نرخ ارز افزايش يافته است، افزود: اين عوامل نبايد مانع فعاليت واحدهاي توليدي شود، بر اين مبنا بانک مرکزي حامي‌توليد و حفظ اشتغال در کشور است و لازم است بانک‌ها در اين زمينه به جديت وارد ميدان عمل شوند.

درخواست نقدينگي توليد ۴ برابر شد

شرايط نيمه دوم سال جاري متاسفانه به نحوي پيش رفت که در خواست نقدينگي توليد تشديد شد. در اين رابطه رئيس کميسيون صنايع اتاق بازرگاني ايران با تأکيد بر اينکه مشکل نقدينگي واحدهاي توليدي در سه ماهه پاياني امسال تشديد شد، گفت: درخواست نقدينگي واحدهاي توليدي در سه ماهه امسال ۳ تا ۴ برابر شده است. به گزارش افکارنيوز، ابوالفضل روغني با اشاره به اينکه هميشه مشکل نقدينگي مسئله اول واحدهاي توليدي است اظهار داشت: در طول چند سال اخير دولت براي رفع مشکلات پيش روي توليدکنندگان دو طرح تسهيلات 16 هزار ميلياردي و 30 هزار ميلياردي را براي کمک به واحدهاي توليدي در نظر گرفت اما متاسفانه اجرايي شدن آن آثار مثبتي در سطح واحد‌هاي توليدي نداشت. وي با بيان اينکه از يک طرف بانک مرکزي مي‌گويد تسهيلات را به واحدهاي توليدي متقاضي پرداخت کرده است افزود: از طرف ديگر اين پرداخت‌ها تغييري را در وضعيت واحدهاي توليدي به وجود نياورده و آنها همچنان با مشکلات کمبود نقدينگي دست و پنجه نرم مي‌کنند. رئيس کميسيون صنايع اتاق بازرگاني ايران با تأکيد بر اينکه مشکل نقدينگي واحدهاي توليدي در سه ماهه پاياني امسال تشديد شد، گفت: امسال وضعيت نقدينگي واحدهاي توليدي بدتر از گذشته شده است. بانک‌ها هم منابع محدودي براي پرداخت تسهيلات به واحدهاي توليدي دارند از طرف ديگر رشد افسارگسيخته قيمت مواد اوليه فعاليت را براي واحدهاي توليدي بسيار سخت کرده است.
وي تصريح کرد: در حال حاضر درخواست نقدينگي واحدهاي توليدي در سه ماهه امسال 3 تا 4 برابر شده است.

پرداخت تسهيلات ۴۰ هزار ميليارد توماني به واحدهاي توليدي

از سوي ديگر وزارت صنعت اخيرا از آغاز پرداخت تسهيلات براي تأمين سرمايه در گردش واحدهاي توليدي از هفته گذشته خبر داد.
به گزارش ايسنا، رضا رحماني، وزير صنعت، ۱۶ بهمن در برنامه تيتر امشب که از شبکه شش سيما پخش شد، با اشاره به اينکه توليد مستلزم سرمايه در گردش، نقدينگي، مواد اوليه و بازار است، گفت: امسال نياز تأمين سرمايه در گردش در توليد به دليل شرايط ويژه اقتصادي بيشتر شده است؛ بنابراين قرار شد ۴۰ هزار ميليارد تومان سرمايه در گردش به واحدهاي توليدي تزريق شود. به گفته وي، تأمين نقدينگي از هفته قبل در بانک‌ها با هماهنگي بانک مرکزي شروع شده و با مصوبه شوراي پول و اعتبار با سود ۱۸ درصد و ۱۴ درصد و در روستاها با سود ۶ درصد و ۴ درصد در نظر گرفته شده است. رحماني همچنين خاطرنشان کرد که راه حل مشکلات اساسي کشور حفظ توليد است و با توجه به فرمايشات مقام معظم رهبري اين يک تکليف است.

لزوم نظارت بر تزريق نقدينگي

بر اساس آنچه که گفته شد و هماهنگي‌هاي به عمل آمده ميان بانک مرکزي و وزارت صنعت، و همچنين توصيه همتي رييس کل بانک مرکزي بانک‌ها نبايد مشکلي براي پرداخت تسهيلات به واحدهاي توليدي داشته باشند. به اين منظور شايسته است که نظارت لازم هم در اين باره اعمال شود تا تزريق نقدينگي و توزيع سرمايه در گردش واحدهاي توليدي طبق برنامه و بر اساس عدالت و استحقاق اين واحدها صورت گيرد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار