کد خبر: ۷۱۵۷۴
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۹
برآوردهای صندوق بین‌المللی پول نشان می‎دهد
بزرگی تولید ناخالص داخلی کشورهای مختلف شاخصی است که هر ساله مورد بررسی و مطالعه قرار می گیرد و رده بندی بزرگی اقتصاد کشورها بر مبنای تولید ناخالص داخلی انجام میشود . صندوق بین المللی پول هم هر ساله این شاخص را برای کشورهای مختلف محاسبه می‌کند.
ایران پانزدهمین اقتصاد بزرگ جهان می‌شود
وب سایت statistic times در گزارش اخیر خود بر مبنای داده های صندوق بین المللی پول ۵۰ اقتصاد بزرگ دنیا در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۲۳ میلادی را معرفی کرده است . در این گزارش امریکا و چین در سال ۲۰۱۸ بزرگترین  اقتصادهای دنیا بودند ولی فاصله ارزش تولید ناخالص داخلی اسمی آنها تا سال ۲۰۲۳ کمتر خواهد شد که می تواند نشان دهنده این مساله باشد که چین به تدریج در حال تصاحب جایگاه اول اقتصاد دنیا است. باید در نظر داشت که از سال ۲۰۱۴ تا کنون چین توانسته است عنوان بزرگترین اقتصاد دنیا بر مبنای برابری قدرت خرید را از آن خود کند ولی از نظر ارزش تولید ناخالص داخلی اسمی هنوز در جایگاه پایین تری نسبت به امریکا قرار دارد.

 طبق این گزارش در سال ۲۰۱۸ میلادی ایران بیست و نهمین اقتصاد بزرگ دنیا بر مبنای تولید ناخالص داخلی اسمی بود. ارزش تولید ناخالص داخلی اسمی این کشور در سال ۲۰۱۸ برابر با ۴۱۸.۸۸ میلیارد دلار اعلام شد که مشابه کشورهای امارات و نروژ است ولی سرانه تولید ناخالص داخلی این کشور با دو کشور نام برده فاصله زیادی دارد.سرانه تولید ناخالص داخلی اسمی ایران در سال ۲۰۱۸ برابر با ۵۰۸۶ دلار اعلام شد و این کشور در رده بند ی کشورهای دنیا از نظر بزرگی سرانه تولید ناخالص داخلی اسمی جایگاه ۱۰۲ در میان ۲۰۰ کشور را داشت . از طرف دیگر سرانه تولید ناخالص داخلی کشور نروژ در این سال برابر با ۸۲هزار و ۷۱۱ دلار بود و این کشور در رده بندی جهانی جایگاه ۵ را داشت و سرانه تولید ناخالص داخلی امارات برابر با ۳۹ هزار و ۴۸۴ دلار بود و در رده بندی جهانی جایگاه ۲۶ را از آن خود کرد.

 در سال ۲۰۲۳ میلادی ارزش تولید ناخالص داخلی اسمی ایران برابر با ۴۷۲.۳ میلیارد دلار خواهد بو د و این کشور با هفت پله کاهش رتبه نبست به سال ۲۰۱۸، جایگاه سی و ششم را در دنیا از ان خود می کند. در این سال امارات جایگاه سی و دوم را در اقتصاد دنیا کسب می کند و ارزش تولید ناخالص داخلی اش از ۴۱۱.۸۳ میلیارد  دلار در سال ۲۰۱۸ به ۵۱۵.۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ می رسد.

ارزش تولید ناخالص داخلی ایران بر مبنای برابری قدرت خرید در سال ۲۰۱۸ برابر با ۱۷۴۹ میلیارد دلار بود  و انتظار می رود تا سال ۲۰۲۳ به مرز ۲۳۵۶ میلیارد دلار برسد. در سال گذشته ایران هجدهمین اقتصاد دنیا  در این رده بندی بود ولی در سال ۲۰۲۳ میلادی به جایگاه پانزدهم دنیا خواهد رسید.

وضعیت ایران از  نظر ارزش تولید ناخالص داخلی اسمی بر مبنای برابری قدرت خرید در سال ۲۰۱۸ مشابه کشورهای کانادا و عربستان بوده است و هر دو  کشور در سال ۲۰۲۳ میلادی در جایگاه پایین تری نسبت به ایران قرار خواهند گرفت.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار