کد خبر: ۷۱۵۷۷
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۵
حاضران در سیرک مضحک «ورشو» و در رأس آن‌ها آمریکا درحالی هدف از برگزاری این نشست را مبارزه با تروریسم عنوان کرده‌اند که حتی زحمت محکومیت شفاهی حادثه تروریستی خاش را هم به خود ندادند.
نشست «ورشو» پنجشنبه با سخنرانی «یاتسک چاپوتوویچ» وزیر خارجه لهستان آغاز شد. این مقام لهستانی در سخنان خود در ابتدای آغاز نشست ورشو، به تأسی از مقامات آمریکایی و تحت تأثیر تبلیغات سوء آنها، اظهاراتی را علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح کرد. وی با طرح ادعا‌های واهی علیه ایران مدعی شد: ما نسبت به برخی فعالیت‌های ایران نگران هستیم! این مقام لهستانی همچنین ادعا کرد که شرکت کنندگان در نشست ورشو به دنبال تحقق صلح در منطقه هستند!
 
به نام صلح به کام ترور و تروریسم

از سوی دیگر، «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا نیز در ابتدای این کنفرانس خواستار آغاز عصری جدید در حل چالش‌های منطقه شد. وی مدعی شد که آمریکا به دنبال فصلی جدید از همکاری میان همه کشور‌ها در راستای تقابل با چالش‌های منطقه است. پمپئو همچنین مدعی شد که هیچ یک از چالش‌های منطقه به خودی خود حل نمی‌شود و برقراری امنیت مستلزم همکاری است.

وی بی آنکه نامی از ایران ببرد، به ارائه لیستی از چالش‌های منطقه اکتفا کرد و در عین حال مدعی شد که هیچ کشوری نباید در حاشیه این همکاری‌ها بماند. به ادعای وی، این کنفرانس جنگ در سوریه، پرونده یمن و همچنین روند سازش را مورد بحث قرار خواهد داد. همزمان، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی از نشست ورشو به عنوان رویدادی تاریخی نام برد. نتانیاهو مدعی شد ضیافت شام شب گذشته که وی و سران کشور‌های عرب را پشت یک میز جای داد، اتفاقی تاریخی است. وی در این باره مدعی شد: با اتحاد، وضوح و نیرویی غیرمعمول، درباره ایران به عنوان تهدیدی مشترک صحبت کردیم! این نشانه تغییر و فهم تهدید‌های آتی است.

فرافکنی با دادن آدرس غلط به افکار عمومی

نشست کنونی «ورشو» نام ظاهری و فریبکارانه «صلح و امنیت در خاورمیانه» را با خود به یدک می‌کشد و مقامات آمریکایی مدعی هستند که به منظور اهدافی نظیر یافتن راه‌های دیپلماتیک و سیاسی برای بحران‌های منطقه از قبیل: تولید موشک، مبارزه با تروریسم، بحران‌های انسانی و امنیت سایبری اقدام به برگزاری چنین کنفرانسی کرده اند. این درحالی است که نگاهی هرچند گذرا به شرکت کنندگان در نشست مذکور نشان از آن دارد که سردمداران حمایت از تروریسم امروز خود را در لهستان داعیه دار مبارزه با تروریسم معرفی کرده اند.

هرچند که مقامات ایالات متحده آمریکا اعلام کرده اند که مقابله با ایران هدف برگزاری نشست ورشو نبوده و در این نشست مسائل و تحولات منطقه‌ای ازجمله تحولات سوریه، یمن و اراضی اشغالی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد، اما سلسله مواضع شرکت کنندگان در این نشست نشان از آن دارد که اتفاقا برعکس ادعای مقامات واشنگتن، یافتن راهکار جدیدی برای رویارویی با جمهوری اسلامی ایران، هدف اصلی از برگزاری نشست ورشو است. این مسأله نشان می‌دهد که بانیان برگزاری کنفرانس مذکور از رهگذر دادن آدرس غلط به افکار عمومی به دنبال فرافکنی هستند.

به نام صلح به کام ترور و تروریسم
درهمین ارتباط می‌توان به بیانیه اخیر آمریکا، انگلیس، سعودی و امارات علیه ایران اشاره کرد. وزرای خارجه انگلیس، آمریکا، عربستان سعودی و امارات عربی متحده در بیانیه‌ای که پس از نشست چهارجانبه شب گذشته آن‌ها در شهر «ورشو» لهستان منتشر شد، از لزوم برقراری «صلح» در یمن صحبت کرده و در عین حال بار دیگر به اتهام‌زنی به ایران پرداختند. این بیانیه به اتهام‌زنی به ایران پرداخته و مدعی شده است: «وزرا در مورد اثر ثبات‌زدای کمک‌های غیرقانونی ایران به حوثی‌ها از طریق تأمین کمک‌های مالی، موشک‌های بالستیک و تسلیحات پیشرفته، بحث کردند!»

در ادامه این بیانیه ادعا شده است: «در تلاش برای کاهش واردات غیرقانونی سوخت توسط حوثی‌ها، وزرا در مورد گام‌هایی برای محدود کردن فعالیت‌های تسهیل‌کننده ورود جریان نفت از ایران و در عین حال کسب اطمینان از وجود جریان نفت از طریق دریای سرخ، بحث کردند». این چهار کشور در بیانیه خود بدون کوچکترین اشاره‌ای به حملات مداوم ائتلاف تحت سرکردگی عربستان سعودی به زیرساخت‌های شهری یمن، پاسخ‌های موشکی و پهپادی مقاومت یمن را «به شدت محکوم کرده» و توقف این حملات را خواستار شده‌اند.

آشکار شدن دروغ مضحک مبارزه با تروریسم
 
روز گذشته بود که اتوبوس حامل نیرو‌های مرزبانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در منطقه خاش واقع در سیستان و بلوچستان هدف حمله انتحاری به وسیله یک خودروی بمب گذاری قرار گرفت و طی آن دست کم ۲۷ نفر به شهادت رسیدند و شماری دیگر به شدت زخمی شدند. با این حال، شرکت کنندگان در کنفرانس ورشو که خود را داعیه دار مبارزه با تروریسم می‌دانند، حتی از صدور بیانیه‌هایی در محکومیت شفاهی این جنایت هولناک، امتناع ورزیده اند.

این سیاست متناقض و معیار‌های دوگانه حامیان تکفیری‌ها به خوبی دروغ آن‌ها مبنی بر تلاش برای یافتن راهکاری برای ریشه کن کردن پدیده شوم تروریسم را آشکار ساخت و بار دیگر به افکار عمومی ثابت شد که مبارزه با تروریسم چیزی جز یک شعار عوام فریب برای انحراف افکار عمومی نیست و اساسا مبارزه با تروریسم در عرصه عمل هیچ جایگاهی در قاموس ایالات متحده آمریکا و متحدان شرکت کننده آن در نشست ورشو، نداشته و ندارد.

به نام صلح به کام ترور و تروریسم
 

سطح مشارکت کشور‌های مختلف در کنفرانس ورشو

نزدیک به ۳۰ کشور در سطح وزیر خارجه در کنفرانس ورشو شرکت می‌کنند. انگلیس، ایتالیا، برزیل و یا کره جنوبی از جمله کشور‌هایی هستند که وزیران خارجه خود را به نشست ورشو فرستاده اند. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در کنار معاون رئیس‌جمهوری آمریکا از بالاترین مقام‌های حاضر در کنفرانس هستند. وزیران خارجه لهستان و آمریکا نیز به عنوان میزبان در ورشو حضور دارند. عربستان سعودی «عادل الجبیر» را به نشست فرستاده است. الجبیر که پیشتر وزیر خارجه عربستان بود، در حال حاضر به عنوان وزیر مشاور در امور خارجه فعالیت می‌کند.

دیگر کشور‌هایی که به گفته منابع خبری وزیران خارجه خود را به لهستان فرستاده اند، عبارتند از: آلبانی، آرژانتین، اتریش، بحرین، بلغارستان، استونی، گرجستان، مجارستان، اردن، کویت، لتونی، لیتوانی، لیبریا، مراکش، مالت، عمان، قطر، رومانی، امارات متحده عربی، اوکراین و دولت مستعفی یمن. مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که شماری دیگر از کشور‌ها در سطوح پایین‌تر، از جمله معاون وزیر و مقام‌های دیگر» در این نشست شرکت خواهند کرد.

توجیه عدم مشارکت چهره‌های سرشناس اروپا در سیرک ورشو.

اما آنچه که واضح به نظر می‌رسد غیبت شماری از کشور‌هایی است که واشنگتن روی مشارکت مؤثر آن‌ها در نشست ورشو حساب باز کرده بود. دیپلمات‌های روسیه‌ای و ترکیه‌ای در نشست ورشو شرکت نکرده اند. آلمان و فرانسه نیز به همین ترتیب حاضر به شرکت در سیرک مضحک ورشو نشدند. این درحالی است که «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز حاضر به مشارکت در نشست مذکور نشده است. علاوه بر این، شماری از کشور‌های عربی نظیر لبنان و همچنین گروه‌های فلسطینی نیز هرگونه مشارکت در ورشو را رد کردند تا واشنگتن بیش از پیش احساس انزوا کند.

البته مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا پیش از عزیمت به ورشو، سفری به اسلواکی داشت و تلاش کرد تا غیبت چهره‌های سرشناس اروپا از این نشست را توجیه کند. وی در این باره گفته بود: «وزرای خارجه برخی کشور‌ها می‌آیند و برخی دیگر هم نمی‌آیند. حق انتخاب با خود آن‌ها است». پمپئو در ادامه مدعی شده بود: «فکر می‌کنیم که پیشرفت واقعی حاصل خواهد شد. ده‌ها کشور آنجا خواهند بود که با جدیت درباره خاورمیانه‌ای بهتر و باثبات‌تر تلاش خواهند کرد و امیدوارم وقتی روز پنجشنبه ورشو را ترک می‌کنیم، به این دستاورد رسیده باشیم».

به نام صلح به کام ترور و تروریسم

روایت رسانه آمریکایی از شکست «مایک پمپئو»

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا درحالی ورشو را به عنوان نقطه ثقل سفر‌های اروپایی یک هفته اخیر خود انتخاب کرده است که «واشنگتن پست» در تحلیلی تلاش‌های وی را برای برگزاری کنفرانسی با عنوان ظاهرفریبانه «آینده ثبات و رفاه در خاورمیانه»، به چالش کشید. واشنگتن پست در مطلب انتقادی خود با سرخط «پمپئو در ورشو آینده‌ای برای صلح خاورمیانه نخواهد یافت»؛ نوشت: این نشست که با هدف به رخ کشیدن اتحاد بین‌المللی علیه ایران ترتیب داده شده است؛ بیش از پیش به صحنه نمایش تضاد‌های سیاست ترامپ در سطح خاورمیانه بدل خواهد شد.

این رسانه آمریکایی در توضیح اینکه چرا پمپئو از ورشو دست خالی برمی‌گردد؛ می‌نویسد: نشست ورشو کنفرانسی با موضوع ایران است که در آن نام بردن از ایران به یک تابو تبدیل شده است. با توجه به اینکه بسیاری از کشور‌ها از جمله آلمان و فرانسه دیپلمات‌های ارشد خود را به این نشست نفرستاده‌اند؛ آنچه که پمپئو در مراحل ابتدایی به عنوان ابزاری برای اعمال فشار علیه ایران تلقی کرده بود؛ اکنون به نمایشی تبدیل شده که همه می‌پرسند «چه کسی برای تماشای آن آمده و چه کسی نیامده است».

به گفته واشنگتن پست: اختلاف نظر در خصوص رویکردی که ترامپ در قبال ایران اتخاذ کرده، دلیل تردید اروپایی‌ها برای شرکت در نشست ورشو است و در این میان، خروج یک جانبه آمریکا از برجام، بیش از همه مایه دلسردی آن‌ها می‌شود.

به نام صلح به کام ترور و تروریسم

ورشو؛ عرصه‌ای برای تسریع عادی‌سازی با صهیونیسم

نشست ورشو علیرغم ادعای مقامات آمریکایی نه عرصه‌ای برای یافتن راهکاری برای مبارزه با تروریسم که عرصه‌ای برای تسریع روند عادی سازی روابط مرتجعین عرب با رژیم صهیونیستی است. از زمان آغاز نشست ورشو طی روز گذشته تاکنون «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی با شماری از رهبران عرب دیدار و اعلام کرده در آینده نیز با تعداد دیگری از آن‌ها در حاشیه نشست ورشو ملاقات خواهد کرد.

درهمین ارتباط، «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز گذشته با «یوسف بن علوی» وزیر خارجه عمان در حاشیه نشست ورشو دیدار کرد. وی همچنین اعلام کرد که قصد دارد امروز نیز دیداری را با «عادل الجبیر» وزیر مشاور در امور خارجه عربستان برگزار کند. این درحالی است که دیدار نتیانیاهو با مقامات بحرینی و مراکشی نیز قریب الوقوع، اعلام شده است؛ بنابراین پر واضح است که یکی از مهمترین اهداف نشست ورشو برخلاف ادعا‌های پوچ و واهی مقامات آمریکایی، کمک به رژیم صهیونیستی برای تسریع عادی سازی روابطش با مرتجعین عرب بوده است.

درهمین ارتباط، جنبش مقاومت اسلامی حماس به دیدار «یوسف بن علوی» وزیر خارجه عمان با «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی واکنش نشان داد. سامی ابوزهری، سخنگوی حماس تأکید کرد: این دیدار لکه ننگ بزرگی محسوب می‌شود. ابوزهری همچنین اظهار داشت: دیدار وزیر خارجه عمان با نخست وزیر رژیم صهیونیستی به مثابه خنجر از پشت به ملت فلسطین است. وی از تلاش‌های شیخ نشینان عرب برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی به شدت انتقاد کرد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار