کد خبر: ۷۱۵۸۹
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۹
رييس انجمن پخش کنندگان طلا و جواهر خبر داد؛
رييس انجمن پخش کنندگان طلا، جواهر و نقره از گسترش تقلب در بازار طلا خبر داد و گفت: سکه را به صورت وکيوم شده به مردم عرضه مي‌کنند در حالي که مردم نمي‌دانند در اين بسته‌ها چه چيزي تحويل مي‌گيرند و بارها شاهد بوده ايم که فلزهاي بي ارزش را به جاي طلا بسته بندي کرده و به مردم تحويل داده اند.
گسترش تقلب در بازار طلا و جواهر
کورش شرفشاهي: اقتصاد بخشهاي فراواني دارد که يکي از آنها صنعت طلا و جواهر و نقره سازي است. گردش مالي اين صنعت به اندازه‌اي بالاست که تاثير قابل توجهي بر اقتصاد کشور مي‌گذارد. البته در کشور ما طلا رتبه اول را دارد اين در حالي است که سنگهاي قيمتي نيز مي‌تواند در ايجاد رونق رونق اقتصادي و اشتغالزايي تاثير بسزايي داشته باشد. بي شک در هر بخشي مافيايي وجود دارد. از مافياي سيگار گرفته تا مافياي ميوه، خودرو، طلا و جواهر، خلاصه اينکه همه جا مافيا داريم و همين مافياها باعث شده‌اند تا اقتصاد کشور آشفته شود. اما بحث مافيا و تقلب در بازار طلا و جواهر بسيار مهم است.
به گزارش روزنامه تجارت، در اين رابطه با محمد اسدي جوزاني رييس انجمن پخش کنندگان طلا، جواهر و نقره گفت و گو کرديم. وي با اشاره به وجود فساد و رانت در صنعت طلا، جواهر و نقره گفت: متاسفانه عده‌اي به جاي کسب روزي حلال، به فکر کسب روزي با هر روشي هستند. اين افراد فرصت طلب، بازار را آشفته مي‌کنند، جنس تقلبي مي‌فروشند، دروغ مي‌گويند و خلاصه اينکه با هر روشي نان خودشان را حرام مي‌کنند.
وي از پولهايي که عليه وضعيت اقتصاد کشور و نظام جمهوري اسلامي‌ايران به جريان افتاده و مي‌افتد، ابراز تاسف کرد و گفت: مقابله با اين پولها کار آساني نيست و هنگامي‌که اين افراد تصميم مي‌گيرند بازار را ملتهب کنند، آنچنان التهابي در بازار ايجاد مي‌کنند که سرمايه‌هاي اندک نيز با اين افراد همسو شده و اقتصاد را بيشتر ملتهب مي‌کنند.
رييس انجمن پخش کنندگان طلا، جواهر و نقره از گسترش تقلب در بازار طلا خبر داد و گفت: سکه را به صورت وکيوم شده به مردم عرضه مي‌کنند در حالي که مردم نمي‌دانند در اين بسته‌ها چه چيزي تحويل مي‌گيرند و بارها شاهد بوده ايم که فلزهاي بي ارزش را به جاي طلا بسته بندي کرده و به مردم تحويل داده اند.
وي از تقلب سازمان يافته در بازار جواهر ابراز تاسف کرد و گفت: بر خلاف طلا، شناخت سنگ‌ها و جواهرات به سادگي امکان پذير نيست و براي آنکه اصالت و قيمت آن تعيين شود، بايد کيفيت آنها در آزمايشگاههاي معتبر تعيين شود.
اسدي جوزاني با اعلام اينکه براي شناسايي سنگها در ايران نيز آزمايشگاههاي شناسايي جواهر معدودي وجود دارد گفت: متاسفانه در بسياري از آزمايشگاههاي جواهر، شاهد تقلب‌هاي گسترده هستيم که خريداران يا در برخي موارد فروشندگان از اين تقلب‌هاي آزمايشگاهها زيان مي‌بينند.
وي خواستار توجه به صنعت جواهر شد و گفت: توجه بيش از حد به طلا، باعث شده تا صنعت جواهر ناديده گرفته شود، در حالي که يک قطعه جواهر مي‌تواند صدها برابر طلا ارزش داشته باشد و اين ظرفيتي است که ديگر کشورها از آن بهره مي‌برند. بنابر اين به جرات مي‌توان ادعا کرد که فرصت بزرگ اشتغالزايي در صنعت جواهر ناديده گرفته شده است.
رييس انجمن پخش کنندگان طلا، جواهر و نقره از وجود هزاران نوع سنگ قيمتي در جهان خبر داد و گفت: هر يک از اين سنگها قيمت و کيفيت متفاوتي دارند در حالي که به ظاهر با يکديگر شباهت دارند و چنانچه آزمايشگاهها نوع اين سنگها را درست تعيين نکنند، قيمت هر سنگ مي‌تواند باعث ورشکستگي يا بدبختي يک خريدار شود.
وي با اشاره به اينکه خريدار و فروشنده يک سنگ با هم به آزمايشگاه مراجعه مي‌کنند گفت: کار آزمايشگاه اين است که سنگ را بررسي و قيمت گذاري مي‌کند و به آن سنگ سند مي‌دهد که ملاک خريد و فروش مي‌شود. اما در بسياري از آزمايشگاهها شاهد تباني بوده ايم. به نوعي که در قبال دريافت مبالغي از خريدار يا فروشنده، قيمت سنگ را بالا يا پايين اعلام مي‌کنند که زيان خريدار يا فروشنده را به دنبال دارد.
اسدي جوزاني از معاملات زيرزميني جواهر خبر داد و گفت: هيچ نظارتي بر معاملات جواهر وجود ندارد و به همين دليل پيگيري حقوقي تقلب در جواهر کار آساني نيست.
وي از وجود سنگهاي قيمتي با ارزش در ايران خبرداد و گفت: از آنجا که سنگهاي قيمتي و جواهر در ايران صاحب ندارد، به همين دليل حمايتي از آن صورت نمي‌گيرد و به همين دليل کشورهاي ديگر براي خريد و بردن جواهرات ايراني دايم به کشورمان سفر مي‌کنند.
رييس انجمن پخش کنندگان طلا، جواهر و نقره با اعلام اينکه دلالان جواهر در کشورهاي عربي دايم براي خريد جواهر به ايران سفر مي‌کنند گفت: از آنجا که جواهر در ايران جايگاهي ندارد و معاملات هم کم صورت مي‌گيرد، خريداران خارجي هر قيمتي که بخواهند روي جواهرات ايراني مي‌گذارند و بارها شاهد بوده ايم که جواهري را از ايران 20 هزار دلار خريده و در ديگر کشورها را به چندين برابر فروخته اند. وي با اشاره به اينکه در جهان روي جواهر به سادگي قيمت گذاري مي‌کنند گفت: در بسياري از بانکهاي جهاني بخش جواهرات دارند و کارشناسان بانکها روي جواهرات قيمت گذاري مي‌کنند در حالي که در کشور ما اين ظرفيت فقط براي طلا وجود دارد و بانکها براي جواهر وقت نمي‌گذارند.
اسدي جوزاني از وجود آزمايشگاههاي بزرگ تشخيص جواهر در دنيا خبر داد و گفت: معتبرترين آزمايشگاه تشخيص جواهر، متعلق به کشور آمريکاست و کارشناسان بسياري در اين زمينه دارد.
وي در خصوص هزينه تشخيص سنگ گفت: قيمت گذاري روي سنگ هزينه ثابتي ندارد و البته بستگي به قيمت سنگ دارد. هزينه کارشناسي سنگي که قيمت آن يک ميليون تومان است با سنگي که قيمت آن يک ميليارد تومان است، تفاوت مي‌کند. زيرا ريسک کارشناسي هم بالاست. اگر در مورد اول کارشناس اشتباه کند، خريدار يک ميليون تومان زيان مي‌کند اما در مورد دوم خريدار يک ميليارد تومان زيان مي‌کند که البته سنگهايي داريم که ميلياردها تومان قيمت دارد.
رييس انجمن پخش کنندگان طلا، جواهر و نقره از وجود خبرگاني خبرداد که با يک نگاه در مورد سنگ نظر مي‌دهند گفت: اگر يک جواهر را به چند نفر نشان بدهيد، هرکدام روي آن يک نظر مي‌دهند و يک جور قيمت مي‌گذارند. بنابر اين معاملات سنگ به دليل آنکه نظريه‌هاي متفاوتي در باره آن ارايه مي‌شود با مشکل رو به رو مي‌شود و در 99 درصد همين نظريات متفاوت باعث انجام نشدن معامله مي‌شود.
وي با اعلام اينکه برخي سنگها و جواهرات با چشم تشخيص داده مي‌شود گفت: سنگهاي قيمتي رتبه بندي دارد و اين رتبه بندي را دستگاههاي مخصوص اين کار تعيين مي‌کنند که البته معتبرترين دستگاهها در آزمايشگاههاي مخصوص اين کار وجود دارد.
اسدي جوزاني با اعلام اينکه قيمت هر سنگي در هر نقطه از جهان متفاوت است و البته بستگي به خريدار دارد گفت: قيمت الماس در ايران 40 تا 50 درصد زير قيمت بازار جهاني است و قيمت ياقوت در ايران بسيار ارزان تر از قيمت جهاني است. اما عقيق در ايران خوب فروخته مي‌شود.
وي فيروزه نيشابور را در جهان ارزشمند توصيف کرد و گفت: در جهان به فيروزه نيشابور "نقطه جادويي" مي‌گويند. همچنين سنگ گارنت سبز نيز در مشهد، سيرجان، اردبيل و زنجان وجود دارد. سنگ قيمتي ديگر ايران، "زبرجد" است که اکنون در معادن مشهد برداشت مي‌شود که هر قيراط آن بين 40 تا 200 دلار است که بستگي به کيفيت و مرغوبيت آن دارد. اما به دليل آنکه تحريم هستيم، براي صادرات زبرجد نيز مشکل داريم.
رييس انجمن پخش کنندگان طلا، جواهر و نقره در پاسخ به اينکه آيا خام فروشي در جواهر نيز وجود دارد، در خصوص تاثيراتي که تراش روي سنگ مي‌گذارد گفت: رتبه يک کيفيت تراش جواهر در جهان متعلق به اتريش است و در ايران روي سنگهاي نيمه قيمتي همچون عقيق و فيروزه و زبرجد تراش مي‌زنند. اما در مجموع تراش تاثير زيادي بر قيمت سنگ ندارد و تنها هنگامي‌که تصميم گرفته مي‌شود سنگ را روي انگشتر يا گردنبند نصب کنند، آن را تراش مي‌دهند. امروزه سنگهاي قيمتي بسياري وجود دارد که به صورت تراش نخورده و با قيمت‌هاي بسيار بالا معامله مي‌شود.
وي با ابراز تاسف از اينکه فرهنگ خريد جواهر در ايران وجود ندارد گفت: اگر به تاريح ايران توجه کنيم، جواهرات ارزشمند بسياري متعلق به ايران بوده و ايراني‌ها در گذشته‌هاي دور، به جواهر علاقه داشتند در حالي که امروزه طلا جاي جواهر را گرفته است.
اسدي جوزاني در پاسخ به اينکه وقتي در ايران معدن سنگ قيمتي وجود ندارد، اين همه سنگ قيمتي در ايران چه کار مي‌کند گفت: سنگها در گذشته به اشکال مختلف به ايران آمده و اين سنگهاي قيمتي که اکنون به قيمت بسيار ارزان از سوي واسطه‌هاي ديگر کشورها از ايران خارج مي‌شود، در اصل ذخاير ايران محسوب مي‌شود. وي در پاسخ به اينکه چرا انجمن و اتحاديه طلا وجواهر نسبت به آزمايشگاههاي متخلف جواهر شناسي اقدامي‌نمي‌کنند گفت: آزمايشگاههاي جواهر زير مجموعه انجمن نيستند بنابر اين نمي‌توانيم با آنها برخورد کنيم. شکايتها نيز در بيشتر موارد در مراجع قضايي پيگيري مي‌شود.
رييس انجمن پخش کنندگان طلا، جواهر و نقره با اعلام اينکه در حال برنامه ريزي براي ساخت بزرگترين و معتبرترين آزمايشگاه جواهر در ايران هستيم گفت: هنگامي‌که اين آزمايشگاه راه اندازي شود، کارشناسان معتبر با دستگاههاي مجهزي را به کار مي‌گيريم و براي هر جواهر سند مي‌دهيم تا خريداران از جواهري که مي‌خرند، اطمينان داشته باشند.
اسدي جوازاني تاکيد کرد: براي ساخت بزرگترين آزمايشگاه جواهر ايران برنامه داريم و تصميم ما بر اين است که جواهر را به جايگاه اصلي آن بازگردانيم.


برچسب ها: اسدی جوزانی ، جواهر ، طلا ، تقلب
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار