کد خبر: ۷۱۵۹۶
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۵
تشریفات در بازار سرمایه سخت تر از بازار پول است یعنی اگر بخواهید اوراقی را از بازار سرمایه تامین مالی کنید، بسیار زمان بر و پیچیده است.
فرایند پیچیده تامین مالی باید تسهیل شود مدیرعامل گروه مالی سامان در گفت و گو  با ستاد خبری دومین همایش تامین  مالی درباره نقش بازار سرمایه در تامین مالی پروژهای بزرگ گفت: اساسا کارکرد و تعریف بازارسرمایه تامین مالی بلند‌مدت بنگاه‌هاست، در تمام دنیا تامین مالی کوتاه مدت از طریق بازار پول باید صورت می‌گیرد اما تا کنون این نقش در بازارسرمایه به صورت جدی محقق نشده و بیشتر شکل بازار خرید و فروش سهام بوده است ، ولی با انتشار اوراق‌هایی متنوع همچون صکوک، مرابحه و انواع دیگر و همین طور افزایش سرمایه‌ها شرکت ها  بازار سرمایه می‌تواند به تامین مالی بنگاه ها کمک کرده و به وظیفه اصلی و  ذاتی خود برگردد.
غلامرضا خلیل ارجمندی درباره  تاکید رئیس جمهوری بر نگاه  ویژه و استفاده از بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه نسبت به کل اقتصاد حجم بسیار کوچکی دارد، اما از لحاظ زیر ساخت ها بازار سرمایه آمادگی کامل برای توسعه را دارد، ولی نکته مهم  وارد کردن بنگاه های بزرگ به بازار سرمایه است. به همین منظور اصل ۴۴ باید جدی تر پیگیری شود یا مثلا شرکت ها و  نهاد های عمومی و شرکت های وابسته به شستا وارد بازار شوند تا حجم بازار افزایش پیدا کند در غیر این  صورت بازار با ۲۰ شرکت که خرید و فروش سهام انجام دهند و سود کنند، فقط شکلی از سفته‌بازی است و عملا توسعه ای در اقتصاد کشور نداریم.
خلیل ارجمندی با تاکید  بر اینکه برای تحقق سخنان  ریاست جمهوری  در خصوص توجه به تامین مالی از  طریق بازار سرمایه باید به شرکت های دولتی، شرکت های نهاد های عمومی مثل تامین اجتماعی  و صندوق‌های بازنشستگی فشار آورد تا این شرکت ها وارد بورس شوند، ادامه داد: با  تحقق این  مدل سهام بیشتری در بورس عرضه و بازیگران بیشتری وارد بازار خواهند شد. این فعال بازار پول و سرمایه در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که ‌فکر می‌کنید چرا تاکنون به باوجود پتانسل‌های زیاد ‌تامین مالی از بازار سرمایه چنان که باید مورد توجه قرار نگرفته است، گفت: به نظر می آید دو دلیل جدی وجود دارد؛ یکی مسئله نرخ و جریان های نقدی است که نمی توانیم آن  را  درست تعریف و تعبیر کنیم و به اجبار هزینه های بیشتری متحمل می‌شویم. مثلا اگر اوراق صندوق زمین و مسکن منتشر اما ریسک‌های مالیاتی آن محاسبه نشود و عملا نرخ اوارق بیشتر از بازار پول دربیاید، دیگر جذابیتی وجود ندارد.
وی دومین دلیل بی اقبالی به بازار سهام را تشریفات سخت بازار سرمایه نسبت به بازار پول عنوان کرد و  گفت: اگر بخواهید اوراقی را از بازار سرمایه تامین مالی کنید، بسیار زمان بر و پیچیده است، ولی در بازار پول پیچیدگی وجود ندارد، افراد به راحتی وثیقه لازم را می‌دهند و به سرعت وام خود را می‌گیرند، اما در بازار سرمایه چون بسیاری از ارکان بازار مثل ضامن، امین، تامین سرمایه و مشاور  و… درگیر می شوند شرکتی میلی برای ورود به بازارا سرمایه ندارد. نکته دیگری هم که در بازار سرمایه وجود دارد اینکه، این اوراق منطقی نیست. چون خود شرکت های تامین سرمایه که کارهای اوراق انجام می دهند همه وابسته به بازار پول هستند و حتی صندوق های بزرگ سرمایه گذاری که در بورس وجود دارند، ۹۰ درصدشان در اختیار بانک ها هستند. وی گفت: به همین خاطر خیلی منطقی نیست یک دور باطل بزنند و یک بار دیگر از همان بانک پول را بگیرند. چون صندوق ها این اوراق را خریداری  و سود راشناسایی می کنند و کمتر بخش واقعی اقتصاد توانسته از طریق تامین مالی کند. در نهایت می توان گفت اگر به تامین مالی چند اوراق منتشر شده نگاه کنید،  می‌توانید مشاهده کنید بیشتر وابسته به نهادهای بزرگ و بانک هاست و بخش خصوصی معمولا نتوانسته از این اوراق در بازار منفعتی داشته باشد.

نام:
ایمیل:
* نظر: