کد خبر: ۷۱۶۴۷
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۵
محسن نریمان خبر داد:
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس: 1200 میلیارد تومان در ۱۰ ماهه امسال سرمایه گذاری در منطقه ارس انجام شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 29 درصد افزایش داشته و ۹۰ درصد آن در بخش تولید بوده است.
سرمایه‌گذاری 1200 میلیارد تومانی درمنطقه آزاد ارسمحسن نریمان در یک نشست خبری گفت: منطقه آزاد ارس صنعتی‌ترین منطقه کشور است و این منطقه در همسایگی کشورهای ارمنستان، آذربایجان و نخجوان قرار دارد و در ۴ بخش مختلف در قالب یک منطقه آزاد فعالیت دارد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس اظهارداشت: در مجموع حدود ۵۱ هزار هکتار مساحت این منطقه بوده که در کنار رود ارس تعریف شده است.
وی ادامه داد: کشاورزی و آثار تاریخی از مزایای منطقه آزاد ارس است. نگاه مجلس از گذشته بر این بود که مناطق آزاد را به صورت جداگانه از سرزمین اصلی مقررات گذاری کند و از این طریق تاکنون ۷ منطقه آزاد شکل گرفته است که از جمله آنها منطقه آزاد ارس است. نریمان تاکید کرد: از مزایای همسایگی با کشورها در منطقه آزاد ارس گره خوردن منافع مشترک است و تعاملات اقتصادی برد- برد می تواند شکل بگیرد.
وی تصریح کرد: مشوق هایی در مناطق آزاد مانند معافیت مالیاتی وجود دارد که در راستای حمایت از تولید صورت می گیرد. وی با بیان اینکه معادل 1200 میلیارد تومان در ۱۰ ماهه امسال سرمایه گذاری در منطقه ارس صورت گرفته که ۹۰ درصد آن در بخش تولید بوده است. همچنین حدود ۴۰ میلیون دلار نسبت به سال گذشته افزایش سرمایه گذاری داشتیم.
رییس هیات مدیره منطقه آزاد ارس افزود: با وجود مباحث تحریم، سرمایه گذاران ارمنی، ترک و آذربایجانی در ارس فعال شده اند. سرمایه گذاری ها بیشتر در بخش های تولیدی، سلولوزی، آهن، فولاد، نفت و پالایشگاه و... و. صورت می گیرد.
نریمان خاطرنشان کرد: یکی از برنامه ها برای اشتغال زایی، راه اندازی خط تولید برندهای خارجی در منطقه آزاد ارس است. با وجود بخشنامه های متعدد در سال جاری، مجموع صادرات از ابتدای سال ۹۷ تا دی ماه ۲۱۳ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل مناسب است. از سویی مجموع واردات صورت گرفته ۴۹ میلیون دلار بوده که نسبت به سال قبل کاهش چشمگیری داشته است.
رییس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد ارس اظهارداشت: بخشی از واردات مواد اولیه صورت گرفته با ارز ۴۲۰۰ تومان و بخشی نیز با ارز نیمایی بوده است.
وی خاطرنشان کرد: با قوانین جدید، مناطق آزاد هم مشمول ثبت سفارش کالا شد ولی محدودیت واردات باعث بروز مشکل برای فروشندگان کالا و خدمات شده است.
نریمان درباره پیش بینی سرمایه گذاری در منطقه ارس طی سال آینده، تاکید کرد: پارامترهای مختلفی در این بخش تاثیرگذار است ولی با اقبال سرمایه گذاری کشورهای خارجی مواجه هستیم و مزایایی در این بخش برای سرمایه گذاران وجود دارد.
وی تصریح کرد: پیوستن ایران به fatf را تسهیل کننده می‌دانم و احتمالا نظر نهایی در اینباره مثبت خواهد بود ولی رفتار کشورهای طرف مذاکره تعیین کنده است.
وی در زمینه مشوق ها در مناطق آزاد، افزود: علاوه بر معافیت های مالیاتی، واگذاری زمین و کمک های دیگری نیز انجام می شود و برای واردات ماشین آلات نیز عوارضی دریافت نمی‌شود.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس تصریح کرد: بیش از ۲ هزار شرکت ثبت شده در منطقه آزاد ارس داریم. ۸ هزار و ۸۰۳ میلیون دلار تا ۱۰ ماهه نخست امسال سرمایه گذاری داخلی صورت گرفته است.
نریمان گفت: در سال جاری و تا ۲۵ بهمن ماه، ۶۸ هزار تن گواهی تولید در منطقه ارس صادر شده است. همچنین برای هزار و ۴۵۱ نوع کالا گواهی صادر شد و در این بخش نیز رشد اتفاق افتاده است.

نام:
ایمیل:
* نظر: