کد خبر: ۷۱۶۵۲
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۱
رئیس مجمع کارآفرینان ایران تاکید کرد:
رئیس مجمع کارآفرینان حمایت ویژه از بخش‌های تاثیر گذار در تولید اشتغال و رشد صادرات را مهمترین راهکار مواجهه با شرایط بحرانی در دوران تحریم برشمرد.
حمایت از تولید اشتغال و رشد صادرات راهکار مواجهه با تحریممحمدرضا دیانی رئیس مجمع کارآفرینان ایران در نشست خبری به مناسبت روز ملی کارآفرینی ایران با اشاره به افزایش ۹۷۴ درصدی نقدینگی نسبت به ۱۰ سال گذشته گفت: در این میان نرخ ارز ۱۲۰۰ درصد رشد کرده و این تورم به دلیل هدایت نشدن نقدینگی به سمت تولید است .
دیانی با اشاره به اینکه مسایل پیش روی اقتصاد کشور پیچیده اما در عین حال مواجهه با آنها ساده است گفت: متاسفانه علی رغم امکان مواجهه با این مسائل و حل آنها کماکان بی توجهی به آنها وجود دارد.
وی یادآور شد: قطعاً تحریم‌ها تأثیرگذار است اما اینکه آیا در کم کردن آثار تحریم‌ها تا به حال اقدامی انجام داده ایم یا خیر جای بحث است.
دیانی با اعتقاد به اینکه جای بخش هایی که بتواند التیام بخش آثار تحریم‌ها باشد در مذاکرات دیپلماتیک خالی بوده است، گفت: استفاده از روابط دیپلماتیک در کاهش آثار تحریم ها نیازمند رویکرد تخصصی ویژه است که فقط کار مقامات دیپلماتیک و وزارت‌خارجه نیست بلکه نیاز به تخصص خلاقیت و نوآوری دارد که در ۳۰ سال گذشته نداشته ایم و الان باید تجربه کنیم.
رئیس مجمع کارآفرینان با اشاره به اینکه در حوزه حمل و نقل و لجستیک و بانکی ابزارهایی داریم که می تواند فشار و سختی‌های تحریمی را کاهش دهد گفت: استفاده از این ابزارها صرفاً کار وزارت خارجه نیست بلکه گردان و لشکر خاص خود را می خواهد که امروز به طور کامل در صحنه نیست.
وی با اشاره به تجربه جنگ تحمیلی که با حضور مردم در صحنه توانست به موفقیت برسد و تجربه‌های مشابه آن گفت: در بحث مبارزه با تحریم‌ها هم باید مردم تقسیم‌بندی شوند در حالی که جای کارهای فنی و کارشناسی در کف صحنه کارزار خالیست و در این زمینه دچار مشکل هستیم.
دیانی اضافه کرد: در شرایط فعلی نیازمند نگاه متفاوت به بخش خصوصی و کارآفرینان به عنوان فرماندهان جنگ اقتصادی هستیم.
وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی یعنی کارآفرینی ادامه داد: ما فعلاً در عرصه شعار قرار داریم در حالی که در عرصه عمل جنجال‌های زیادی علیه کارآفرینی است و در عمل حرکت به این سمت وجود ندارد.
رئیس مجمع کارآفرینان تأکید کرد دولت و نظام باید در سال ۹۸ سال سختی در پیش رو داریم و در واقع درگیری ما با دشمن درازه تحریم‌ها بسیار نزدیک و تن به تن است رویکرد جدیدی را در مواجهه با کارآفرینان اتخاذ کنند و کارآفرینی را جدی‌تر بگیرند.
دیانی ادامه داد: باید مسئولان نظام گردان کارآفرین را مانند زمان جنگ جدی بگیرند و با روش‌های غیر از روش های کلاسیک معمول مشکلات آنها را حل کنند.
این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه مشکل نقدینگی مشکل است که همه به آن اذعان دارند اما اقدام عملی برای حل آن صورت نمی گیرد تاکید کرد: این نقدینگی دو بخش عمده دارد که به سرعت نیز پیش می روند بخش اول بدهی دولت به بانک‌ها و بانک مرکزی است که نمودارها نشان می‌دهد از سال ۸۷ تا ۹۷ با شیب تندی افزایش داشته و متاسفانه در بودجه سال ۹۸ هم می‌بینیم اقدام خاصی در جهت تسویه بدهی‌ها انجام نشده است.
 

نام:
ایمیل:
* نظر: