کد خبر: ۷۱۶۷۱
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۴
همتی به نوسانات بازار ارز واکنش نشان داد؛
رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به تلاش برخی عوامل برای بر هم زدن بازار ارز گفت:بانک مرکزی برای جلوگیری از بی ثباتی در بازار حضور دارد و در صورت ضرورت، اقدامات لازم را انجام خواهد داد.
توطئه ارزی دلال ها با اسم رمز
در روزهای اخیر قیمت ارز در بازار آزاد تا حدی افزایشی پیش رفته است و با توجه به این‌که معمولاً قیمت ارز در بانک‌ها و به ویژه ارز مسافرتی از نرخ بازار آزاد تبعیت می‌کند، در این قیمت‌ها نیز رشد مشهود است. بر این اساس بانک‌ها امروز و تا لحظه ارسال این گزارش، ارز مسافرتی را برای هر یورو ۱۴ هزار و ۲۱۰ تومان قیمت‌گذاری کردند که در بازار آزاد نیز یورو تا همین حد معامله شده است.

ارز مسافرتی برای کشورهای همسایه و مشترک‌المنافع برای هر نفر ۵۰۰ یورو و در سایر کشورها حدود ۱۰۰۰ یورو است. اما قیمتی که بانک‌ها امروز ارز را از مشتریان خریداری کرده‌اند، برای دلار حدود ۱۲ هزار و ۲۰ تومان و یورو ۱۳ هزار و ۵۷۵ تومان بوده است.

بر اساس معاملات انجام شده در صرافی‌های مجاز نیز نرخ خرید هر اسکناس دلار آمریکا ۱۲ هزار و ۲۰۰ تومان و نرخ فروش آن ۱۲ هزار و ۲۵۰ تومان است. همچنین نرخ خرید هر اسکناس یورو ۱۳ هزار و ۸۵۰ تومان و نرخ فروش آن ۱۳ هزار و ۹۵۰ تومان اعلام شده است.

دیروز هم هر دلار آمریکا به قیمت 12 هزار و 240 تومان به فروش رسید که نشان‌دهنده رشد ۹۰ تومانی نسبت به آخرین قیمت هفته قبل است. صرافی‌های بازارساز نخستین قیمت خود را زیر مرز ۱۲ هزار قرار دادند و احتمال تصویب لایحه پالرمو در مجمع تشخیص مصلحت نظام باعث افت دلار تا قیمت 12 هزار و 100 تومان در نیمه ابتدایی روز شد. با این حال خبر تعویق تصمیم‌گیری این مجمع در مورد لایحه مذکور به یکباره قیمت دلار را افزایش داد. فاصله ایجاد‌شده بین قیمت صرافی‌های عامل بازارساز و نرخ آزاد ارز به تشکیل صف‌های خرید در مقابل این صرافی‌ها انجامید که بر سوخت صعود شاخص ارزی کشور افزود و دلار تا مرز ۱۲ هزار و ۳۰۰ تومان رشد کرد.

در همین رابطه و با توجه به افزایش قیمت دلار در بازار رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به تلاش برخی عوامل برای بر هم زدن بازار ارز گفت:بانک مرکزی برای جلوگیری از بی ثباتی در بازار حضور دارد و در صورت ضرورت، اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

عبدالناصر همتی با انتشار پیامی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: در روزهای اخیر، به مدد اظهارات و انذار برخی افراد در خصوص احتمال رد لایحه پالرمو و یا سررسید شدن سپرده های ۲۰ درصدی، یا وضعیت بودجه ۹۸ و جو منفی ناشی از تلاش برای ارائه برخی طرح ها و اقدامات غیرمتعارف، عواملی که علاقه مندِ بر هم زدن بازار ارز و ایجاد نوسان در آن هستند، تلاش کرده‌اند بر موج افزایشی سوار شده و نوساناتی، هر چند اندک در بازار ایجاد کنند.

این عوامل، اطمینان دارند که با صدور مجوز اخیر بانک مرکزی به برخی صادر کنندگان برای عرضه ارز خود در صرافی ها در یک ماهه باقیمانده سال، تعادل بازار به نفع عرضه به هم خواهد خورد و لذا اقدام به پیشگیری کرده و جو تبلیغاتی لازم را برای خنثی کردن آن بوجود آورده اند.

بانک مرکزی برای جلوگیری از بی ثباتی در بازار حضور دارد و در صورت ضرورت، اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

توطئه ارزی دلال ها با اسم رمز
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار