کد خبر: ۷۱۶۷۸
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۲:۱۲
ظريف در کنفرانس مونيخ به آمريکا و اروپا هشدار داد؛
گروه سیاسی: محمد جواد ظريف وزير امور خارجه کشورمان که براي شرکت در اجلاس امنيتي مونيخ به آلمان سفر کرده، در اين کنفرانس سخنراني کرد و گفت: تماميت بشريت امروزه بر يک قايق سوار است و يا ما با هم به ساحل امن مي‌رسيم و يا با هم غرق مي‌شويم.
يا همه غرق مي‌شويم يا به ساحل مي‌رسيم!
گروه سیاسی: محمد جواد ظريف وزير امور خارجه کشورمان که براي شرکت در اجلاس امنيتي مونيخ به آلمان سفر کرده، ظهر روز يکشنبه در اين کنفرانس سخنراني کرد.
وي با يادآوري اينکه دوشنبه گذشته ميليون‌ها ايراني با شرکت در راهپيمايي‌هاي گسترده، چهلمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي‌را جشن گرفتند که چنان زلزله‌اي ستون سلطه آمريکا در غرب آسيا را نابود کرد گفت: البته ايالات متحده هرگز با اين واقعيت که ايران از حق ابتدايي تعيين سرنوشت براي خود استفاده نمود، کنار نيامده است. به همين دليل براي مدت طولاني است که به طرز بيمار گونه‌اي بر روي ايران متمرکز شده و يک اشتغال ذهني وسواس گونه نسبت به ايران پيدا کرده است که تاکنون نيز ادامه يافته است.
وزير امورخارجه کشورمان افزود: مشوه کردن چهره کشور من سياست در دسترسي بوده که توسط ۷ رئيس جمهور قبلي آمريکا مورد بهره برداري قرار گرفته ؛ سياستي که در دولت‌هاي اقماري آمريکا خود را در پشت آن مخفي نموده اند. آمريکا بسيار پيشتر از اين مي‌بايست اين بيماري بدخيم خود را مداوا مي‌کرد، چرا که امروز تبديل به يکي از بزرگترين خطرات حتي براي منافع خودش و البته صلح و امنيت بين‌المللي شده است.
وي گفت: طي دو سال گذشته ايالات متحده دشمني خود بر ضد ايران را به يک سطح افراطي جديد رسانده است که بهترين مثال آن نقض يک جانبه و غيرقانوني تعهداتش در ذيل برجامي‌که به سختي مذاکره شده و با اجماع به تأييد شوراي امنيت رسيد. ايالات متحده اکنون در تلاش براي وادار کردن بقيه به نقض قطعنامه شوراي امنيت است که به صورت آشکارا خواستار عادي سازي روابط اقتصادي با ايران شده است.
ظريف گفت: در نشست اخير " افراد بي علاقه " و " آشکارا مجبور شده" در ورشو، معاون رئيس‌جمهور و وزير خارجه آمريکا هر دو اروپا را حتي براي تلاش در جهت عمل به تعهداتش ذيل برجام و قعطنامه ۲۲۳۱ شوراي امنيت – بدون آنکه موفقيت عملي زيادي را بدست آورده باشد – مورد سرزنش قرار دادند. ديروز در همين مونيخ، پنس معاون رئيس جمهور آمريکا اين مضحکه را مجدداً تکرار کرد و گردن کشانه عنوان نمود که اروپا مي‌بايست به آمريکا پيوسته و بدون در نظر گرفتن امنيت خود را تعهدات برجامي‌اش را نقض کند. اتهامات نفرت آميز وي به ايران، به ويژه اتهام جاهلانه وي در نسبت دادن يهودي ستيزي به وارثان مردمي‌که در تورات به پاس نجات دادن يهوديان، مسيح خوانده شده، مضحک و در عين حال خطرناک است.
وي گفت: اين تمرکز بيمار گونه و وسواس فکري بدخيم نسبت به ايران هزينه‌هاي زيادي را بر بقيه و بويژه منطقه، که براي ۴۰ سال از پيامدهاي ناشي از اصرار آمريکا بر انتخابات‌هاي غلط آن آسيب ديده، تحميل کرده است.
وزير امور خارجه کشورمان افزود: آمريکا مبتني بر اين تمرکز بيمارگونه و وسواس روان پريشانه خودش، براي مدت طولاني مشوق ماجراجويي مخرب و ياغي‌گري دولت‌هاي اقماري خودش بوده است: از تسليح صدام حسين بر جنگ بر ضد ايران تا حمايت از افراط گري؛ از کمک و معاونت در جرم ويران کردن سوريه و بمباران بي گناهان در يمن تا سرپوش گذاشتن بر حبس يک نخست وزير و مسلح کردن يک خبرنگار. همزمان، ايالات متحده به صورت سيستماتيک تجاوزهاي دائمي‌و شرم‌آور اسرائيل بر ضد فلسطيني‌ها را موجه جلوه داده و بر نقض جدي حاکميت لبنان و سوريه سرپوش گذاشته است.
وي گفت: ايالات متحده ادعا مي‌کند و برخي نيز طوطي‌وار و چشم بسته و طوطي‌وار اتهامات مطروحه را تکرار مي‌کنند، که ايران در منطقه دخالت مي‌کند. اما هيچکس تاکنون از آنکه کشور پرسيده است که منطقه چه کسي؟ و فقط يک نگاه کوتاه به نقشه بيندازيد. ارتش ايالات متحده ده هزار کيلومتر راه طي کرده تا پايگاه‌هاي خود را در مرزهاي ما برپا کند. در عين حال، منابع منطقه را از طريق معادلات تسليحاتي دوشيده است. بر اساس برآورد محافظه کارانه، هزينه‌هاي نظامي‌کشورهاي شوراي همکاري خليج فارس به تنهايي در سال جاري بالغ بر ۱۰۰ ميليارد دلار خواهد شد که ۷ برابر ايران است.
وي با طرح اين سوال که چه کسي واقعاً ناامني را به منطقه صادر مي‌کند افزود: چه چيزي منطقه را بيشتر تهديد مي‌کند؟موشکي‌هاي بيشماري که براي وحشت يمن به‌کار رفته‌اند؟ يا موشکي‌هاي دفاعي ايران که تنها و صرفاً بر ضد داعش در دفاع مشروع از خود استفاده شده‌اند؟
ظريف گفت: آيا اين ايران است که تهديد به نابودي به ديگران مي‌کند و يا نتانياهو رئيس همه چوپان‌هاي دروغگو است که آشکارا تهديد به کشور من را نموده است، آن هم زماني که در کنار کارخانه ساخت بمب‌هاي هسته‌اي‌اش ايستاده است؟ اينجا هيچ تئاتري – از جمله آنچه نمايش پنس معاون رئيس جمهور آمريکا بازي کرده است – نمي‌تواند حقيقت را مشوه کند.وي افزود: در واقع هر روز ملت‌هاي بيشتري مواضع صريح خود در خصوص اين واقعيت را آشکار مي‌کنند که ايالات متحده اکنون به تنهايي بزرگترين منبع بي ثبات کننده در منطقه ما است. در حالي که ما در اينجا جمع شده ايم قانون‌گذاري عراقي خروج نيروهاي آمريکايي را مطرح کرده‌اند و پس از بيش از ۱۷ سال شکست در افغانستان، ايالات متحده اکنون در حال مذاکره با طالبان است تا عقب نشيني کند.
وزير امور خارجه کشورمان گفت: اشتغال ذهني و تمرکز بيمارگونه و سرکشانه آمريکا بر عليه ايران، اين پيروزي‌هايي که به سختي به دست آمده است را به خطر انداخته‌اند.
وي گفت: در جبهه ديگر نيز اجراي کامل برجام از سوي ايران که به رغم خروج آمريکا ادامه يافته، نقش اصلي در کاهش تنش و افزايش ثبات منطقه‌اي و جهاني ايفا کرده است . اما ايران نمي‌تواند به تنهايي هزينه‌هاي دستاوردهاي جهاني را بپردازد؛ چه توافق هسته‌اي باشد و يا مبارزه با قاچاق مواد مخدر و يا قاچاق انسان . اروپا نيز لازم است سرمايه گذاري کند . بسياري در دنيا و به ويژه در اين قاره به گونه‌اي زيبا در مورد چند جانبه گرايي صحبت مي‌کند . اما اکنون لازم است در مسيري ديگر قدم بگذارند . براي مثال ، ايجادINSTEX بسيار کمتر از تعهدات سه کشور اروپايي که براي نجات برجام داده بودند ، انجام گرفته است .
ظريف افزود: در حالي که ما علاقه‌مندي خود را به تعامل نشان داده‌ايم اما براي امنيت، ثبات، رشد و پيشرفت خود وابسته به ديگران نيستيم. ما تنها به ملت خود متکي هستيم. از اين رو است که ۴۰ سال فشار حداکثري ادعايي آمريکا شامل مشوه کردن چهره ايران، جنگ، تحريم‌ها و ترور - از جمله حمله وحشيانه تروريستي چهارشنبه در خاک کشور من که از خارج حمايت شد – هيچ‌گاه نتوانسته ملت ايران را به زانو درآورده و يا منطق تصميم‌گيري ملت ايران را تحت تأثير قرار دهند.
وي با تاکيد بر اينکه هدف سياست خارجي ايران با هدف ايجاد و تقويت " منطقه قوي " است که مانع اصلي ظهور تمايلات سلطه‌جويانه از جانب هر قدرتي، چه منطقه‌اي و يا جهاني، مي‌گردد، طراحي شده است گفت: يک منطقه قوي در تعريف ساده به معني اعتماد بيشتر، تجارت بيشتر و تعامل بيشتر مابين کشورهاي منطقه در مقايسه با قدرت‌هاي بيرون منطقه هست.
وزير امور خارجه گفت: به رغم سخنراني جاهلانه شنيده شده طي روزهاي گذشته توسط مقامات آمريکا، من مايل هستم به شما يادآوري کنم که ما ايراني‌ها وارثان يک تمدن بزرگ هستيم. تماميت بشريت امروزه بر يک قايق سوار است و يا ما با هم به ساحل امن مي‌رسيم و يا با هم غرق مي‌شويم.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار