کد خبر: ۷۱۶۸۹
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۲
مسعود شنتيايي

عضو اتاق تهران

با وجود تحريم بعضي شرکت‌هاي ايراني که در حوزه حفاظت الکترونيک فعاليت کرده‌اند به دليل تقويت زيرساخت‌ها امکان خدمات دهي به مشتريان داخلي را دارند. مي‌توان گفت سرمايه گذاري اين واحدها روي زيرساخت‌هايشان در شرايط تحريم نتيجه داده است. تلاش صنايع مرتبط با فناوري اطلاعات و ارتباطات در شرايط کنوني اين است که به هر نحو از دانش فني دنيا عقب نمانيم اما متاسفانه در بخش دولتي از حمايت‌هايي که انتظار داريم برخوردار نشده ايم. قوانين و مقررات در کشور ما به اصطلاح در حمايت از توليد تدوين شده چراکه در واقعيت هيچ يک از اين قوانين اصالت ندارد و حمايتي از توليد انجام نمي‌شود. گفتني است که بيشتر تجهيزات موردنياز در فناوري اطلاعات در ايران توليد مي‌شود و تنها قطعات محدودي که از تکنولوژي‌هاي بالايي برخوردار است را از کشورهاي شرق آسيا مثل سنگاپور، کره جنوبي، چين، تايوان و ژاپن خريداري مي‌کنيم. 60 تا 70 درصد از تجهيزات فناوري اطلاعات موردنياز در ايران توليد مي‌شود.

نگاه صنايع مرتبط با فناوري اطلاعات و ارتباطات به درون بيش از بيرون است. اعتماد به نفس اين شرکت‌ها و اتکاي آن‌ها به داخل روز به روز بيشتر مي‌شود و فکر مي‌کنم اين روحيه را مي‌توان تنها پيامد مثبت تحريم‌ها در نظر گرفت.

ديگر اتفاق مثبت اين روزها خروج شرکت‌ها يا افرادي است که بي حساب و کتاب در صنايع مرتبط با فناوري اطلاعات و ارتباطات کار مي‌کردند. واردات محصولاتي که مشابه آن در داخل توليد مي‌شده براي اين شرکت‌ها و افراد سخت تر شده است و راه قاچاق اين محصولات هم سخت تر به نظر مي‌رسد. در شرايط کنوني توليدکنندگان و فعالان واقعي اقتصاد که خود و زيرساخت‌هاي صنعت شان را براي چنين روزهايي آماده کرده بودند، بهتر کار مي‌کنند.

منبع: فصل اقتصاد

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار