کد خبر: ۷۱۷۲۵
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۸
با نزدیک شدن به روز‌های پایانی سال، برخی خانوار‌ها به دلیل اعتماد بی جا به مراکز قالیشویی غیر مجاز، دچار خسارت‌هایی سنگین می‌شوند.
دام قالیشویی‌های غیرمجاز برای مردم
خانه تکانی از نمونه سُنَنی به شمار می‌رود که با فرهنگ ایرانی‌ها عجین شده، فرهنگی که در هفته‌ها و روز‌های پایانی سال نمود  پیدا می‌کند.

به واقع نیت اصلی از این اقدام، تحویل کردن سال در خانه‌ای تمیز و آراسته است، اما در واقع امر هدف از خانه تکانی زدودن غبار آلودگی از منزل و وسایل موجود در آن، حداقل برای یکبار در سال (عموما در اسفند) است.

شستن فرش و قالی نیز جزئی از این فرآیند به شمار می‌رود، اقدامی که به اعتقاد بسیاری از بانوان و سرپرستان خانوار، دشوارترین و سخت‌ترین مرحله خانه تکانی محسوب می‌شود.

در دهه‌ها و سال‌های نه چندان دور گذشته، بخش قابل توجهی از خانوار‌ها، فرش‌ها و قالی‌ها را بصورت دستی، در حیاط منازل و حتی در کوچه‌ها و معابر می‌شستند، اما با گذشت زمان و با مشغول به فعالیت شدن صنوفی تحت عنوان قالیشویی بخش قابل توجهی از خانوار‌ها، این اقدام سخت و دشوار را به قالیشویی‌ها واگذار می‌کنند، مراکزی که گاهی با تجیهز شدن به ادوات و دستگاه‌های پیشرفته، فرآیند شستشوی قالی را با تسریع زمانی و بصورت هر چه دقیق‌تر عملیاتی می‌کند.

با وجود اقبال قابل توجه به دریافت خدمات از مراکز قالیشویی برخی از واحد‌های غیر مجازِ فعال در این بخش، خساراتی سنگین را به صاحبان و مالکان فرش‌ها یا قالی‌ها تحمیل می‌کنند.

در خصوص لزوم خرید کالا یا دریافت خدمات از واحد‌ها و مراکز مجاز پیش از این بارها تاکید شده و البته با وجود توصیه‌های مکرر، گاهی برخی از مردم و شهروندان، با بی توجهی به چنین توصیه هایی، خود را دچار مشکلاتی عدیده ای می‌کنند، در ذیل این گزارش تلاش می‌شود به پاره‌ای از مشکلات ناشی از اعتماد بی جا به قالیشویی‌های غیر مجاز پرداخته شود.

از سرقت فرش‌ها تا آسیب دیدگی قالی‌ها به دلیل شستشوی غیر اصولی

در  سالیان اخیر، شکایت های متعددی مبنی بر سرقت قالی‌های متقاضیان شستشوی فرش و قالی در دادسرا‌های فعال در اقصی نقاط کشور به ثبت رسیده است.

ساعد طالب نژاد، یکی از مدیران قالیشویی فعال در غرب استان تهران، در گفت‌وگو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، ضمن تاکید بر لزوم توجه متقاضیان دریافت خدمات شستشوی فرش یا قالی بر مجاز بودن این مراکز اظهار کرد: اساسا خرید کالا یا دریافت خدمات از واحد‌ها و مراکزی که فعالیت آن‌ها قانونی نیست و به تعبیر صحیح‌تر فاقد پروانه یا جواز فعالیت هستند می‌تواند با مشکلات و خسارت‌های قابل توجهی همراه شود.

وی افزود: یکی از بارزترین مشکلاتی که متوجه مشتریان واحد‌ها و مراکز اینچنینی است (فارغ از نوع فعالیت و صنف ارائه کننده خدمات یا عرضه کالا) به این امر معطوف می‌شود که به دلیل عدم برخورداری از جواز کسب یا پروانه فعالیت، اتحادیه ذی ربط، آنچنان که باید قادر به رسیدگی به شکایات واصله از آن واحد صنفی نیست، زیرا در فرآیند قانونی صدور جواز، متولی واحد صنفی یا مرکز ارائه کننده خدمات، متعهد به رعایت ضوابط و قوانین خاص تعریف شده است و به تبع عدول یا قصور از وظایف و تعهدات با مجازات‌ها و تنبیه‌های خاص تعریف شده همراه خواهد بود، اما وقتی واحد صنفی یا مرکز ارائه دهنده خدمات بصورت غیر مجاز مشغول به فعالیت است، مقید به چارچوب‌های مربوط نیست تا در صورت عدول از آن با اقدامات تنبیهی مقتضی مواجه شود.

طالب نژاد در ادامه بیان کرد: این اساس و قاعده در خصوص مراکز قالیشویی نیز صادق است و به تبع احتمال تخلف در چنین مراکزی به مراتب بیشتر از واحد‌های فعال مجاز و قانونی خواهد بود.


بیشتر بخوانید: سایه سیاه واردات بر صنعت فرش ماشینی و موکت


وی افزود: یکی از بزرگ‌ترین مخاطراتی که متوجه متقاضیان دریافت خدمات از مراکز قالیشویی غیر مجاز هستند، معطوف به مراکز خدماتی کاغذی است که به واقع وجود خارجی ندارند و تنها با برخی تبلیغات محیطی و پخش تراکت‌های کاغذی و مرقوم و چاپ کردن آدرس‌های نادرست و غلط به جمع آوری فرش‌ها و قالی‌های مردم در هفته‌ها و روز‌های پایانی سال مبادرت می‌ورزند و در نهایت پس از سرقت کالا‌ها که در واقع بصورت امانت به آن‌ها واگذار شده تا به اصطلاح ما به ازای شستشوی آن اجرت تعریف شده را دریافت کنند، هویت واقعی آن‌ها محرز و مشخص می‌شود.

این فعال در عرصه قالیشویی گفت:به تبع در چنین شرایطی مالباخته می‌باید با طرح شکایت، امیدوار به شناسایی فرد یا افراد سارقی باشد که در پوشش قالیشویی، فرش‌ها و قالی‌های مردم را به سرقت می‌برند که به تبع دریافت خسارت و رد مال نیز با مصائب و مشکلات خاص به خود همراه خواهد بود.

وی افزود: یکی دیگر از مشکلات و مخاطرات دریافت خدمات از مراکز قالیشویی غیر مجاز (در صورتی که کاغذی نباشند و واقعا به شستشوی قالی و ارائه خدمات اینچنینی مبادرت ورزند) معطوف به این امر می‌شود که گاهی به دلیل شستشوی غیر اصولی و غیر حرفه‌ای، فرش‌ها دچار آسیب، پارگی و... می‌شوند و در چنین شرایطی، پذیرفتن خطا و پرداخت خسارت از سوی واحد یا مرکز ارائه دهنده خدمات به مالکان فرش‌ها امری دشوار خواهد بود که عموما به سادگی میسر نمی‌شود و غالبا با تنش‌های خاص به خود همراه می‌شود.

طالب نژاد در ادامه بیان کرد: دریافت اجرت یا به تعبیر دیگر دستمزد شستشوی فرش، خارج از تعرفه لحاظ شده قانونی از سوی اتحادیه از دیگر مشکلاتی است که گاهی از سوی متقاضیان دریافت کننده خدمات از مراکز قالیشویی غیر مجاز مطرح می‌شود.

وی افزود: با در نظر گرفتن تمامی موضوعات مطرح شده، این ضرورت ایجاب می‌کند که متقاضیان دریافت خدمات پیش از تحویل فرش‌ها و قالی‌های خود به مراکز قالیشویی از آدرس دقیق این مراکز مطلع و صحت و درستی آدرس‌ها برای متقاضیان محرز شود و البته در ارتباط با برخورداری این مراکز از پروانه و یا جواز فعالیت نیز اقدامات اطمینان بخش لازم مد نظر قرار گیرد.

این فعال در حوزه قالیشویی گفت: دریافت رسید و اخذ فاکتور پس از تسویه حساب با واحد ارائه دهنده خدمات قالیشویی از دیگر ضروریاتی است که می‌باید متقاضیان دریافت چنین خدماتی نسبت به آن توجه لازم را لحاظ کنند، زیرا رسید تحویل فرش و اخذ فاکتور پس از تسویه، مهمترین سندی است که در صورت بروز تخلفات احتمالی از سوی مراکز قالیشویی می‌توان با تکیه بر آن در احقاق حق و رسیدگی هر چه مطلوب و دقیق‌تر به شکایت‌های مطرح شده به نتیجه رسید.

از مراجعه به اتحادیه قالیشویی تا برداشتن شماره پلاک خودرویی که فرش‌ها را حمل می کند

چندی پیش، حمید محمدی، رئیس اتحادیه قالیشویان در گفت و گویی با رسانه‌ها ضمن تاکید بر لزوم مراجعه متقاضیان دریافت خدمات قالیشویی به مراکز مجاز و شناسنامه دار اظهار کرد: یکی از روش‌های احراز اصالت واحد‌ها و مراکز قالیشویی با مراجعه به سایت اتحادیه قالیشویی محقق خواهد شد و به تبع در لیست لحاظ شده در سایت اتحادیه ذی ربط، اسامی و مشخصات قالیشویی‌های مجاز قید شده است.

وی در ادامه می‌افزاید: برداشتن شماره پلاک خودرویی که به واسطه آن فرش‌ها حمل و نقل می‌شوند، از دیگر ضروریاتی است که می‌باید از سوی مشتریان مد نظر قرار گیرد.

محمدی در پایان یاد آوری کرد: تقاضا برای مشاهده کارت شناسایی مسئول تحویل گیرنده قالی از دیگر الزاماتی است که به تبع در صورت رعایت مجموعه عوامل ذکر شده احتمال مواجه شدن با خسارت یا سرقت به حداقل ممکن کاهش خواهد یافت.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار