کد خبر: ۷۱۷۳۰
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۶
دولت برای مقابله با سودجویان ارزی دست به کار شد
طی روزهای اخیر، قیمت ارز بار دیگر روند صعودی به خود گرفته و به بیش از ۱۲ هزار تومان رسیده، این در حالی است که کارشناسان اقتصادی و حتی تاجران قیمت ذاتی دلار را بسیار کمتر از ارقام فعلی می‌دانند. همین اتفاق هم باعث شده تا دولت وارد ماجرا شود.
روشن شدن چراغ قرمز در بازار دلارفروشان
قیمت ارز در بازار در روزهای اخیر در حالی با افزایش روبرو بوده که بانک مرکزی این افزایش قیمت را تحت تاثیر حرف‌های سیاسی و تبلیغات منفی علاقه‌مندان به افزایش قیمت ارز می‌داند و تاکید کرده در صورت ضرورت، اقدامات لازم را انجام خواهد داد و در این راستا شورای عالی هماهنگی اقتصادی مصوب کرده با رعایت قوانین بانک مرکزی، هر شخص حقیقی و حقوقی می‌تواند بدون محدودیت اسکناس ارز وارد کند.
امسال نوسانات بازار ارز بسیار زیاد بود که بسیاری از مردم تحت تاثیر تحریم‌ها و افزایش قیمت کالاهای مختلف، به خرید بیش از حد نیاز کالا روی آوردند و همین امر به مشکلات اقتصادی دامن زد. اما رفته رفته بانک مرکزی با اجرای سیاست‌های مختلف ارزی، سعی کرد کنترل بازار را به دست بگیرد.
قیمت دلار که افسار گسیخته رشد کرد باعث افزایش قیمت کالاهای مختلف شد و حتی پیش‌بینی می‌شد که نرخ این به روند رشد خود ادامه دهد که در همین زمان‌ها بود بانک مرکزی با اجرای برخی سیاست‌های ارزی توانست بازار را تا حدودی کنترل کند.
تزریق ارز در بازار در راستای افزایش عرضه و کاهش تقاضا، اعمال سیاست‌های محدودیتی برای خرید فروش ارز توسط مردم و صرافی‌ها، برخورد جدی با دلالان و سایر اقداماتی که در این زمینه انجام شد، قیمت ارز را کاهشی کرد؛ تا جایی که در ابتدا، قیمت هر دلار به ۱۵ هزار تومان و در هفته‌های پس از آن حتی به زیر ۱۰ هزار تومان رسید.
با ادامه این سیاست‌ها، قیمت ارز به ثبات نسبی رسید و تغییر قیمت آن هرچند قابل توجه اما نسبت به آمار و ارقام قبلی قابل چشم‌پوشی بود و به حدود ۱۱ تا ۱۲ هزار تومان رسید.

*افزایش قیمت در روزهای اخیر
اما طی روزهای اخیر، قیمت ارز بار دیگر روند صعودی به خود گرفته و به بیش از ۱۲ هزار تومان رسیده، این در حالی است که کارشناسان اقتصادی و حتی تاجران قیمت ذاتی دلار را بسیار کمتر از ارقام فعلی می‌دانند.
در هفته‌های اخیر هربار که قیمت ارز افزایشی شده، بانک مرکزی با انجام اقداماتی از افزایش بیشتر آن جلوگیری کرده است، اما این بار عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی بر این باور است که افزایش اخیر قیمت ارز، تحت تاثیر برخی اظهارنظرهای سیاسی و اقدامات سودجویان و علاقه‌مندان به افزایش قیمت ارز است.
بنا بر گفته وی، بخش‌نامه تشویقی بانک مرکزی برای بازگشت ارز حاصل از صادرات صادرکنندگان در ماه پایانی سال جاری سبب افزایش عرضه ارز در بازار و تغییر کفه ترازو به سمت عرضه خواهد شد که این امر می‌تواند باعث کاهش قیمت ارز شود.
افرادی که همتی آن‌ها را علاقه‌مندان به افزایش نرخ ارز خوانده در این روزها تلاش می‌کنند با ایجاد جو روانی و تبلیغاتی پایان سال، قیمت ارز را با افزایش روبرو کنند تا در صورت افزایش عرضه، کاهش قیمت ارز چندان چشم‌گیر نباشد.
به گفته رئیس‌کل بانک مرکزی، در این شرایط این بانک با حضور در بازار ارز، این‌گونه تحرکات را مدیریت خواهد کرد.

*نظارت بانک مرکزی بر بازار
بنابراین هرچند که قیمت ارز در روزهای پایانی سال به دلیل افزایش تقاضا برای سفرهای خارجی اندکی افزایش می‌یابد، اما بانک مرکزی معتقد است که با ورود ارز به بازار، این افزایش قیمت مدیریت می‌شود.
در این میان شورای عالی هماهنگی اقتصادی مصوب کرده با رعایت قوانین بانک مرکزی هر شخص حقیقی و حقوقی می‌تواند بدون محدودیت اسکناس ارز وارد کند و این مصوبه امروز به گمرکات کشور ابلاغ شده است.
بر این اساس، واردات صورت اسکناس توسط هر مسافر ورودی از خارج به کشور تا سقف ۱۰ هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها، نیاز اظهار گمرک ندارد اما جهت مبلغ بیش از سقف تعیین شده، مسافر باید به گمرک مراجعه و ارز همراه خود را اظهار کند. همچنین ورود و خروج ارز یا اسناد بانکی و اوراق بهادار بی‌نام از طریق مرسولات پستی و حمل بار بیش از ۵۰۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارزها ممنوع است.
در این شرایط، آگاهی مردم از شرایط بازار ارز از اهمیت بسیاری برخوردار است و نباید با تبلیغات منفی، تحریک شوند و همان‌طور که بارها از سوی کارشناسان اقتصادی عنوان شده، سرمایه‌گذاری در بازار ارز نه تنها از ریسک بالایی برخوردار است، بلکه در نهایت به ایجاد مشکلات اقتصادی بیشتر برای کشور و مردم منجر خواهد شد.

دلار در بانک‌ و صرافی‌ چند؟
امروز (۳۰ بهمن) هر دلار آمریکا توسط بانک‌ها ۱۲ هزار و ۴۳۱ تومان و توسط صرافی‌ها نیز ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان خریداری می‌شود. این نوع ارز در صرافی‌ها ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومان برای فروش قیمت‌گذاری شده است.
بانک مرکزی از نیمه نخست امسال به بانک‌ها مجوز داده که نسبت به خرید ارز از مردم اقدام کنند که البته نرخ خرید ارز در بانک‌ها ابتدا تفاوت چشم‌گیری با بازار آزاد داشت اما به تدریج با افزایش نرخ در بانک‌ها، این فاصله کاهش یافت.
در همین راستا، شعب ارزی بانک‌ها امروز هر دلار آمریکا را ۱۲ هزار و ۴۳۱ تومان و هر یورو را ۱۴ هزار و ۴۲ تومان از مردم می‌خرند.
همچنین قیمت خرید پوند انگلیس در بانک‌ها امروز ۱۶ هزار و ۳۵ تومان است.

*قیمت ارز در صرافی‌ها
از سوی دیگر، امروز قیمت خرید هر دلار آمریکا در صرافی‌های مجاز ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان و قیمت فروش آن، ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومان است.
این صرافی‌ها همچنین هر یورو را به قیمت ۱۴ هزار و ۶۰۰ تومان خریده و ۱۴ هزار و ۷۰۰ تومان می‌فروشند.
شعب ارزی بانک‌های عامل نیز در صورت تکمیل بودن مدارک مسافران، تا سقف ۵۰۰ یورو برای کشورهای همسایه و مشترک‌المنافع و تا سقف ۱۰۰۰ بورو برای سایر کشورها پرداخت می‌کنند که نرخ این ارز امروز ۱۴ هزار و ۷۴۸ تومان است که با احتساب کارمزد به حدود ۱۵ هزار تومان می‌رسد.
نکته جالب اینجاست که قیمت ارز مسافرتی بدون کارمزد، امروز از قیمت فروش هر یورو در بازار آزاد بیشتر است که با احتساب کارمزد، اختلاف قابل توجهی است.



نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار