کد خبر: ۷۱۷۴۴
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۰
مدیر فرهنگی، هنری و اجتماعی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد خبر داد:
مدیر فرهنگی، هنری و اجتماعی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: جشنواره بین المللی هنر محیطی منطقه آزاد چابهار ۱ تا ۱۰ اسفند 1397 با حضور 15 هنرمند برجسته داخلی و خارجی برگزار می شود.
برگزاری جشنواره بین المللی هنر محیطی منطقه آزاد چابهار ۱ تا ۱۰ اسفندبه گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین، به همین مناسبت روز گذشته نشست خبری آقایان على حسنلو، مدیر فرهنگی، هنری و اجتماعی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی- محمود مکتبی، دبیر جشنواره و  آلپار پیتر ، هنرمند مجارستانی در جمع خبرنگاران برگزار شد که آقای حسنلو گفت: هدف از برگزاری این جشنواره ارتباط و شناسایی هنری میان ایران و کشورهای همسایه است و البته باید توجه داشت هدف نهایی مناطق آزاد از هر فعالیتی ریشه اقتصادی دارد.
وی با بیان اینکه منطقه آزاد چابهار از تحریم ها خارج است، افزود: از طریق هنر می توان تصاویر واقعی تری از ایران به مشورهای اطراف نشان داد.
حسنلو گفت: هنر محیطی در ساده ترین تعریف خود به دنبال تعریف و تفسیر دوباره رابطه میان انسان و محیط پیرامونش است.
وی با اشاره به جشنواره بین المللی هنر محیطی چابهار عنوان کرد: پروژه همکاری مشترک ایران و مجارستان از سال ۹۴ و با حضور هنرمندان ایرانی در کشور رومانی و ترانسیلوانیا اغاز شد.
حسنلو خلق آثار هنری بر اساس ظرفیت ها و امکانات منطقه آزاد چابهار را از جمله اهداف اصلی و بلند مدت جشنواره دانست و گفت: جذب توریست های داخلی و خارجی با ایجاد فضای هنری و فرهنگی بر پایه اثار خلق شده در جشنواره، معرفی منطقه آزاد چابهار در سطح بین المللی با رویکرد هر هنرمند یک سفیر فرهنگی، ایجاد امکان مشارکت و ارتباط مخاطب در فرایند اجرای اثار هنری، ترویج و توسعه هنر معاصر در منطقه و کمک به رشد هنرمندان بومی و تبادل فرهنگی و هنری میان هنرمندان ایران و مجارستان از دیگر اهداف این جشنواره است.
حسنلو گفت: اين جشواره ها پلي است براي موفقيت هنرمندان ايراني در سطح ملي و بين المللي به همین منظور در شرایط کنونی و با توجه به مشکلان اقتصادی، با کاستن از زواید سعی کردیم برنامه‌های هنری مناطق آزاد را حفظ کنیم.
مدیر فرهنگی، هنری و اجتماعی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در ادامه با تاکید بر جدیت معاونت فرهنگی، هنری و اجتماعی مناطق آزاد کشور برای شناسایی واحد‌های کوچک صنایع خلاق گفت: با شناسایی کسب و کار‌های کوچک بویژه حوزه هنر‌های تجسمی توانایی افزایش رشد اقتصادی در این مناطق افزایش خواهد یافت.
حسنلو افزود: جشنواره هنر‌های محیطی از فردا شروع به کار کرده و تا اواسط اسفندماه ادامه خواهد داشت، این جشنواره به معرفی هنر‌های بومی و بین المللی است. در این جشنواره ۱۵ هنرمند شرکت می‌کنند که ۴ هنرمند مجارستانی و ۱۱ هنرمند ایرانی هستند.
در ادامه این نشست، محمود مکتبی دبیر جشنواره هنرهای محیطی چابهار نیز در خصوص رویکردهای جشنواره گفت: چابهار به واسطه طبیعت متفاوت و بی‌نظیری که دارد، انتخاب شد. همچنین می‌خواستیم از پایتخت فاصله بگیریم و هنرمندان بومی را دریابیم.
مکتبی درباره دلایل دعوت از هنرمندان مجارستانی گفت: حدود سه سال پیش طی برنامه‌ای در ترانسیلوانیای رومانی، یک دهه هنر محیطی ایران معرفی شد. در همانجا، ورکشاپ مشترکی با هنرمندان مجارستانی برگزار کردیم و سال بعد یک رخداد مشترک در مجارستان داشتیم. به واسطه رابطه‌ای که شکل گرفت، مشتاق بودیم همانطور که هنرمندان ایرانی در مجارستان معرفی شدند، هنرمندان این کشور هم در ایران معرفی شوند.  
پیتر آلپار استاد دانشگاه و از هنرمندان محیطی شناخته‌شده هم در این نشست گفت: سال ۲۰۱۴ در کره با آقای مکتبی دیدار کردم و درباره ایران بیشتر دانستم. فکر می‌کنم هنر ایران به لحاظ کاری سطح بسیار بالایی دارد.  
در ترانسیلوانیا که جزء کشور رومانی اما شهری با فرهنگ و زبان مجار است - یک مرکز هنری با همسرم دارم. این نخستین همکاری‌ام با ایران است.  
 

نام:
ایمیل:
* نظر: