کد خبر: ۷۱۷۹۱
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۵
در گفتگو با افشین کلاهی رئیس مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان ایران مطرح شد؛
حمایت و توانمندسازی بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها درصد موفقیت آن‌ها را افزایش می‌دهد.
توانمندسازی شرکت‌های دانش‌بنیان با سرمایه‌گذاری بخش خصوصیبه گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از روابط عمومی مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان ایران، کلاهی با بیان این مطلب به شرکت‌های دانش‌بنیان توصیه کرد، یافتن سرمایه‌گذار بیش از جذب تسهیلات می‌تواند بقای شرکت‌ها را تضمین کند و در ادامه افزود: در حال حاضر شرکت‌های نوپا دنبال سرمایه هستند. گروهی از شرکت‌ها هم نوپا و هم دانش‌بنیان هستند که می‌توانند از طریق صندوق نوآوری و شکوفایی تسهیلات دریافت کنند. گروه دیگر، شرکت‌های دانش‌بنیانی هستند که به محصول نیز رسیده‌اند. در این میان از نگاه سرمایه‌گذار، شرکتی که به محصول رسیده نسبت به آن شرکتی که تنها یک ایده دارد ارجحیت بیشتری برای سرمایه‌گذاری دارد.  
بنابه اظهارات رئیس مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان ایران، اینکه دولت روی هر ایده‌ای سرمایه‌گذاری کند، صحیح نیست. در این صورت در آینده با سونامی شرکت‌های ورشکسته و یکسری جوان نخبه که از تجارت سرخورده شده‌اند، روبرو خواهیم شد.
رئیس کمیسیون جوانان، کارآفرینی و کسب‌وکارهای نوین و دانش‌بنیان اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران با اشاره به اینکه اگر حمایت‌ها فقط از نوع ارائه تسهیلات و وام باشد تحصیل‌کردگان نخبه بیکار به تحصیل‌کردگان نخبه بدهکار تبدیل می‌شوند، افزود: راهکار مطلوب یافتن سرمایه‌گذار است. خوشبختانه این دیدگاه در معاونت علمی و فناوری نیز در حال تغییر است ولی ساختار همچنان همان است که این امر باعث می‌شود بااحتیاط بیشتری عمل کنند و در دادن وام‌ها و دانش‌بنیان کردن شرکت‌ها سخت‌گیرانه‌تر عمل کنند.  
کلاهی بر لزوم حمایت از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی تاکید کرد و افزود: یک سرمایه‌گذار بخش خصوصی تا زمانی که از بازگشت سرمایه‌اش اطمینان حاصل نکند اقدام به سرمایه‌گذاری نخواهد کرد و نکته دقیقا اینجاست، تنها شرکت‌های موفق، می‌توانند تسهیلات دریافتی را پس بدهند. شرکتی که روی یک محصول و خدمت کارکرده و آن را پرورش داده است. مدل و طرح کسب‌وکار طراحی کند. یعنی به منابع درآمدی فکر کرده باشد و تیم فنی خود را تشکیل دهد. درنهایت برای تکمیل ایده خود برای دریافت حمایت مالی درخواست بدهد.
رئیس مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان بر این باور است که با هدایت تسهیلات به‌سوی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی می‌توان از سلامت چرخه حمایت اطمینان حاصل کرد. در انتهای چرخه تعدادی شرکت دانش‌بنیان داریم که با حمایت‌های انجام‌شده تبدیل به یک کسب‌وکار بالغ می‌شوند و از سوی دیگر سرمایه شرکت سرمایه‌گذار نیز بازمی‌گردد و به‌این‌ترتیب بخش خصوصی در خدمت بخش خصوصی خواهد بود.   
او افزود: سرمایه‌گذاران دولتی، معیارهای دیگری دارند در بعضی موارد چندان دغدغه بازگشت پول را ندارند و همین مسئله نیز چالش‌هایی را هم برای خودشان و هم شرکت‌های دریافت‌کننده تسهیلات ایجاد می‌کند.
کلاهی با بیان اینکه وام برای شرکتی است که از آب و گل درآمده و می‌تواند بازار، قیمت، رقبا و ریسک‌ها را پیش‌بینی کند، گفت: در دنیا از هر 10 ایده یک یا دوتا موفق می‌شوند این آمار در ایران کمتر هم هست از هر 50 ایده یکی به موفقیت می‌رسد. بنابراین صحیح نیست که به ایده وام داده شود و در ابتدای راه آن‌ها را بدهکار کنیم.  
رئیس مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان با اشاره به لزوم توانمندسازی جوانان گفت: باید به جوانان اعتماد کنیم، آن‌ها آینده اقتصاد را می‌سازند چه‌بهتر که با حمایت بخش خصوصی از بخش خصوصی این مسیر هموار شود. اکنون نیز با خروج شرکت‌های خارجی از بازار فرصتی مهیا شده است تا شرکت‌های داخلی جایگزین آن‌ها شوند. هرچند دشوار است ولی شرکت‌ها می‌توانند در این فضا واردشده و خودشان را ثابت کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر: