کد خبر: ۷۱۸۲۷
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۸
در بازار ارز و سکه چه می‌گذرد؟
بازارهای ایران هفته پرتلاطمی را پشت سر گذاشتند. رشد قیمت ارز در کنار افزایش عحیب قیمت سکه، زمینه را برای توقف معاملات در بازارها ایجاد کرد.
معاملات داغ دلالان

بازارهای ایران هفته پرتلاطمی را پشت سر گذاشتند. رشد قیمت ارز در کنار افزایش عحیب قیمت سکه، زمینه را برای توقف معاملات در بازارها ایجاد کرد.

در حالی که رشد قیمت ارز زمینه را برای افزایش قیمت بازارهای موازی فراهم کرده بود، فعالان خبر از توقف معاملات در این بازارها می دهند.

 گزارش میدانی خبرآنلاین از میدان فردوسی و سبزه میدان نشان می دهد حجم معاملات سکه در بازار به صفر رسیده است و کمتر کسی حاضر به خرید و فروش سکه و طلاست.

 هر چند سکه دیروز تا مرز ۴ میلیون و هفتصد هزار تومان پیشروی کرد اما صرافان سکه های فروشی را از دست مشتریان به قیمتی بین ۴ میلیون و ۵۲۰ هزار تومان تا ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان خریداری میکردند. به این ترتیب فاصله قیمتی خرید و فروش سکه از عرف خارج شد و به ۱۰۰ تا ۱۸۰ هزار تومان برای سکه تمام بهار رسید.

 با این حال صرافان از صفر شدن معاملات در این بازار سخن می گفتند. ابراهیم محمدولی رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران نیز تاکید کرد : در چند روز گذشته حجم معاملات به شدت کاهش یافته است و با این قیمت ها کمتر کسی ریسک خرید وفروش را به جان می خرد.

 این اما تمام داستان فردوسی و سبزه میدان نبود، بررسی ها نشان می داد بازار دلالان ارز کمی داغ تر از دیگر بازارهاست. دلار که این روزها در بازار آزاد پا را از ۱۳ هزار تومان فراتر نهاده است، مشتریانی بیشتر را پیدا کرده است. دلالان "کوچه‌رو" در پاسخ به درخواست خرید، اعلام می کردند تا هر میزان دلار بخواهید فروخته می شود و در نقطه نقطه فردوسی و سبزه میدان برای تحویل دلارها قرار می گذاشتند.

 داغ شدن تب دلار از سوی دلالان با شدت پیگیری می شود و تلاش برای قبولاندن اینکه قیمت ها بالا رونده است، ادامه دار است.

یکی از صرافان منطقه فردوسی در پاسخ به این سئوال که آیا مشتری خاصی برای خرید مراجعه می کند یا خیر گفت: مشتریان غالبا قیمت می پرسند و دائم می خواهند ببینند اوضاع چگونه است، البته برخی صرافان نیز قیمت هایی پرت می دهند و در حالی که قیمت سکه ۴ میلیون و هفتصاد هزار تومان است، قیمت را ۴ میلیون  ۸۰۰ و حتی بیشتر اعلام می کنند.

 این رویه در عملکرد برخی دلالان نیز مشهود بود. وقتی با سئوالی در خصوص قیمت دلار روبرو می شدند، ابتدا تلفنی استعلام می کردند و بعد قیمتی بین ۱۳ تا ۱۴ هزار تومان را می گفتند اما تاکید داشتند این قیمت فعلی است و اگر بخواهید یک ساعت دیگر برگردید بی تردید قیمت ها بالا خواهد رفت.

 این رفتار مشکوک البته وضعیت را در بازار غیر عادی کرده است به طوری که در ساعات خارج ازعرف معامله نظیر صبح ها قبل از ساعت یازده و عصرها پس از ساعت هشت شب نیز دلالان برای انجام معاملات حضور دارند. در این ساعات البته بیشتر در قامت خریدار ظاهر می شوند نه فروشنده.

 فعالان این بازار اما در برابر این سئوال که هفته آینده وضعیت چگونه می شود، پاسخ صریحی نمی دهند و تاکید دارند قیمت ها قابل پیش بینی نیست. این نکته از سوی اعضای اتحادیه طلا و سکه نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

رشد بی محابای قیمت سکه اما در بازار تنها به افزایش نرخ دلار باز نمی گردد. دلیل مهم افزایش قیمت ها در رشد قابل توجه قیمت طلا در بازارهای جهانی ریشه دارد.

 بهای طلا در بازارهای جهانی در روزهای گذشته رکوردهای تازه ای به جا گذاشته و پیش بینی ها دلالت بر آن دارد که قیمت هر اونس طلا تا مرز ۱۵۰۰ دلار پیشروی خواهد کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار