کد خبر: ۷۱۸۳۵
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۲:۴۳
چند روزی است که در گروه‌ها و کانال‌های خبری، شایعه تحویل کارت بانک‌ها پس از ضبط خودپرداز منتشر می‌شود. این شایعه این‌گونه وانمود می‌کند که اگر فردی پس از وارد کردن رمز اشتباه به دفعات، کارتش توسط خودپرداز ضبط یا به تلفظ عامیانه "خورده شود" می‌تواند با فشردن دکمه انصراف و صفر کارت خود را از خودپرداز دریافت کند.
انتشار یک شایعه‌ درباره دستگاه های عابر بانک
چند روزی است که در گروه‌ها و کانال‌های خبری، شایعه تحویل کارت بانک‌ها پس از ضبط خودپرداز منتشر می‌شود. این شایعه این‌گونه وانمود می‌کند که اگر فردی پس از وارد کردن رمز اشتباه  به دفعات، کارتش توسط خودپرداز ضبط یا به تلفظ عامیانه "خورده شود" می‌تواند با فشردن دکمه انصراف و صفر کارت خود را از خودپرداز دریافت کند.

این موضوع گسترش زیادی در فضای مجازی گرفت و منجر شد تا برای پیگیری این موضوع به یکی از  بانک‌های دولتی مراجعه و از صحت آن مطلع شویم.

علی متخصص، رئیس اداره کل عملیات فناوری اطلاعات بانک سپه با اشاره به پخش این شایعه در  فضای مجازی اظهار کرد: ابتدا برخی تصور می‌کردند که قرار است چنین اتفاقی در آینده بیفتد، اما در اصل شایعه‌سازان این موضوع را برای خودپردازهای فعلی مستقر در بانک‌ها ایجاد کرده‌اند.

وی افزود: دریافت کارت بانکی ضبط شده توسط خودپرداز صحت ندارد و دستگاه‌های خودپرداز یا "ATM" های مستقر در بانک‌های کشور چنین تکنولوژی را در خود ندارند و احتمال می‌دهم در کشورهای دیگر هم چنین موضوعی رخ نداده باشد.

متخصص در تشریح نحوه ضبط کارت‌های مغناطیسی توسط خودپردازها گفت:  دستگاه‌های ATM پس از ورود ۳ بار رمز اشتباه احتمال می‌دهند که کارت سرقتی باشد و در نهایت آن را ضبط می‌کنند، کارت پس از "خورده شدن" وارد یک جعبه یا کارتکس می‌شود که دیگر قابلیت بازگشت به درگاه ورود کارت را ندارد در نهایت نمی‌توان با وارد کردن رمز یا دکمه‌ای کارت را دریافت کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا احتمال دارد این امر در آینده محقق شود، گفت: تکنولوژی دایم در حال پیشرفت است، اما در این زمینه باید علاوه بر انطباق تکنولوژی‌ها با یکدیگر مسائل امنیتی و حقوقی با مکانیزم خاصی در نظر گرفته شود.

رئیس اداره کل عملیات  فناوری اطلاعات  بانک سپه در پایان به یک شایعه دیگر هم اشاره کرده و گفت: شایعه دیگری هم در فضای مجازی مطرح شده بود که اگر کسی افراد را مجبور به رفتن به پای خودپرداز کند با وارد کردن رمز عبور خود به صورت برعکس می‌تواند پلیس را در جریان بگذارد که این امر هم بر اساس تکنولوژی حال حاضر صحت ندارد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار