کد خبر: ۷۱۹۴۲
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۷
اعتراف رئیس جمهور به وجود مشکلات معیشتی در زندگی روزمره مردم؛
رئیس‌جمهور گفت: رهبری بار‌ها تاکید کرده‌اند نیرو‌های مسلح باید دست از اقتصاد بردارند. شستا هم که بین خصولتی و دولتی است. این را واقعاً باید جمع کرد. حتی شرکت‌های ضرر ده باید مجانی واگذار شود. به وزیر کار گفته‌ام تا پایان دولت نباید شستا وجود داشته باشد، البته سهامداری اشکالی ندارد
اعتراف روحانی به مشکلات معیشتی زندگی روزمره مردم
حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در نشست با مدیران ارشد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تبریک میلاد حضرت زهرا (س) و روز مادر با تقدیر از عملکرد مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: وزارت کار یک وزارت‌خانه اجتماعی بسیار مهمی است و موضوع کار را به عهده دارد.

روحانی با بیان اینکه کار موضوعی بین کارآفرین و کارگر است، افزود: اساس این است که محیط کار یک محیط فعال در جامعه باشد و ما نسبت به کار افتخار کنیم. چیزی که می‌تواند جامعه را حرکت درآورد کار است.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه کار مفید مقدس است، اظهار کرد: آن تعبیری که  امام همیشه می‌فرمودند این بود که خداوند کارگر است، کار مفید به عنوان اساس زندگی جامعه است و  اگر کار نباشد زندگی اقتصادی ما دچار مشکل می‌شود حتی زندگی اجتماعی، روانی و معنوی ما دچار مشکل می‌شود.

روحانی با اشاره به اینکه هر چه کار انجام شده شایسته تر باشد، نشاط بیشتری به فرد و جامعه می‌دهد؛ گفت:  انجام کار خوب نشاط است؛ هر چه کار شایسته‌تر باشد نشاط بیشتری برای وجدان انسان است و این‌گونه نشاط به همه جامعه منتقل می‌شود؛  وقتی که یک کارگر و مهندس  در یک کارخانه دقیق و خوب کار کند، تنها او نشاط پیدا نمی‌کند بلکه هر کس که آن جنس را می‌خرد و از آن استفاده می‌کند؛ علاوه بر ایجاد نشاط به خاطر این کار خوب، برای آن کارگر و مهندس دعا  می‌کند.

روحانی با اشاره به اینکه رقابت محصول ایرانی با جنس خارجی ارزشمند است، گفت: باید کاری کنیم که فرد جنس ایرانی را به جنس خارجی ترجیح دهد. در این‌جا برند خیلی مهم است، برند آن اعتماد اجتماعی را برای محصولات ایجاد می‌کند، ما باید این برند‌ها را به مردم معرفی کنیم تا مردم در مقام عمل آن را احساس کنند که این برند برای اطمینان آن‌ها کافی است.

باید کاری کنیم مردم کالای ایرانی را به جنس خارجی  ترجیح دهند

روحانی تاکید کرد: ما باید برندی را ایجاد کنیم که از لحاظ کیفیت، سلامت و قیمت مناسب بوده و  وقت مردم را تلف نکند، این راحت کردن زندگی مردم است و اعتماد مردم را جلب می‌کند و چقدر ارزشمند است که محصول ایرانی بتواند با محصولات خارجی رقابت کند، البته این رقابت با گفتن ما درست نمی‌شود، ما باید کاری در عمل انجام دهیم که مردم جنس ایرانی را به جنس خارجی ترجیح دهند، اگر جنس ایرانی را ترجیح نمی‌دهند، لااقل مساوی بدانند  یا اگر مساوی ندانند با قیمت آن محصولات خارجی متناسب ببینند.

رئیس جمهور درباره مبارزه با تحریم‌ها گفت: اکنون ما می‌گوییم با تحریم باید مبارزه کنیم. یک قدم مبارزه با تحریم  این است که کار با کیفیت انجام دهیم و کاری که امروز نیازمند به خارج است، نیازمندی آن را رفع کنیم؛  این کار امکان پذیر است یعنی جوانان با استعداد، مخلص و وطن دوست این کار را انجام دهند.

وی با بیان اینکه جوانان باید به شغل خود ایمان داشته باشند، گفت: این ایمانی که می‌گوییم ابتدا باید آن جوان به شغل و محصول خود ایمان داشته باشد، آن کسی  کار خوب انجام می‌دهد که خود محصول کارخانه خود را بخرد. کارگر یک کارخانه باید خودش محصول تولیدی خود را بخرد.

روحانی تاکید کرد: ما باید برندی را ایجاد کنیم از لحاظ کیفیت، سلامت، قیمت وقت مردم را تلف نکند، این راحت کردن زندگی مردم است و اعتماد مردم را جلب می‌کند و چقدر ارزشمند است که محصول ایرانی بتواند با محصولات خارجی رقابت کند، البته این رقابت با گفتن ما درست نمی‌شود، ما باید کاری در عمل انجام دهیم که مردم جنس ایرانی را به جنس خارجی ترجیح دهند، اگر ترجیح ندهند باید مساوی بدانند اگر مساوی ندانند با قیمت آن محصولات خارجی متناسب ببینند.

وی با بیان اینکه جوانان باید به شغل خود ایمان داشته باشند، گفت: این ایمانی که می‌گوییم ابتدا باید آن جوان به شغل، محصول خود ایمان داشته باشد، آن کسی کار خوب انجام می‌دهد که خود محصول کارخانه خود را بخرد.

روحانی در ادامه گفت: اکنون آن فروشنده از محصول خود استفاده نمی‌کند پس معلوم است یک جای کار اشکال دارد، این همه مراکز تولیدی در کشور و کارگر شامل می‌شود، ما باید اقدامی انجام دهیم که رابطه‌مان را با کار، کارگر، کارفرما بهبود ببخشیم، همه مجموعه‌ها یکی است و اگر کارآفرین نباشد، کاری وجود ندارد؛  از سوی دیگر  اگر کارگر هم نباشد باز هم کار وجود ندارد، دو سمت کار،  کارآفرین و کارگر است، وزارت کار یک رسالت بسیار سنگینی را بر دوش دارد، مخصوصا که بخشی از مهارت آموزی هم  به عهده این سازمان است.

رئیس جمهور با اشاره به اقدامات سازمان فنی و حرفه‌ای گفت: بخش فنی‌وحرفه‌ای را این سازمان آموزش می‌دهد، اکنون بحث ما در خدماتی که در جامعه ارائه می‌شود این است که می‌گوییم باید خرج خود و اسراف را کم کنیم، چگونه می‌شود اسراف را کم کرد؟ خدماتی که ما به مردم می‌دهیم یک خدمات دقیق و حساب شده است، البته زمانی که ما کار دقیق انجام می‌دهیم.

روحانی با بیان اینکه وزارت تعاون،  مسئولیت خدمت رسانی به جامعه را به عهده دارد، گفت: شما باید به گونه‌ای مهارت را آموزش دهید، در ارائه خدمات برند اصل موضوع است، برای مثال اگر می‌خواهید برق خانه‌تان را درست کنید، باید چند شرکت مطمئن در این کشور وجود داشته باشد که اطمینان خاطر به آن‌ها داشته باشید.

روحانی با بیان اینکه اطمینان اساس کار است، گفت: اطمینان، اعتماد و سرمایه اجتماعی اساس کار است و شما می‌توانید این سرمایه اجتماعی را با نظارت خود، آموزش و حمایت انجام دهید؛ امروز یکی از وظایف بسیار بزرگ همه ما ایجاد اشتغال در جامعه است.

بیکاری مادر گرفتاری‌هاست

رئیس جمهور با بیان اینکه بیکاری اُم و مادر همه گرفتاری‌ها و مفاسد است، گفت: وقتی جوانی بیکار است هر مشکلی ممکن است برایش اتفاق بیافتد، کار و تلاش، امنیت اجتماعی و استحکام خانواده سلامت روحی را شکل می‌دهد، مشکلات روحی روانی بخاطر بیکاری است.

وی درباره اقدامات دولت یازدهم و دوازدهم در مورد بیکاری گفت:  تاکنون  یکی از افتخارات دولت یازدهم و دوازدهم مسئله ایجاد اشتغال است، البته این اشتغال را خیلی از مردم باور نمی‌کنند و جمعیت اصلی  بیکاران کم نمی‌شود. ما هر چقدر تلاش می‌کنیم که آمار بیکاری را کم کنیم، خرمن بیکاری همچنان هست و مردم می‌گویند چطور بیکاری از بین رفته است.

روحانی با طرح این سوال  که ۸ سال قبل از دولت یازدهم اشتغال خالص چقدر بوده است؛ گفت: خودتان ببینید در این ۵ سال میانگین اشتغال خالص  چقدر بوده است، با این مقایسه ما می‌توانیم معلوم کنیم که رشد اشتغال چقدر بوده است، اما با توجه به نیاز جامعه،  ما در زمینه اشتغال عقب هستیم، بهترین آمار آمار شاغلین است، در ابتدای دولت یازدهم کل شاغلین کشور ۲۰ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر بوده است، اما آمار امروزمان حدود ۲۴ میلیون نفر شاغل داریم.

روحانی با بیان اینکه در طول این ۵ سال ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار اشتغال خالص  ایجاد شده است، یعنی ما در سال به طور متوسط بالای ۵۰۰ هزار شغل درست کرده‌ایم، البته خیلی از مردم بیکار و شاغل می‌شوند که این منظور ما نیست، لذا من می‌گویم همیشه آمار شاغلین را مد نظر قرار دهیم.

رئیس جمهور در مورد آمار بیکاری گفت: اگر تعداد بیکاران ما در ابتدای دولت ۳ میلیون بوده است در حال حاضر هم همین میزان است، کم نشده، چون نیروی جوانی که می‌خواهد وارد کار شود، مداوم وارد شده و تقاضای کار مرتبا اضافه شده است، ما باید بیش از متقاضی بتوانیم اشتغال ایجاد کنیم تا مشکل بیکاری ریشه‌کن شود، آمار اشتغال ما باید به سمت یک میلیون رود تا بتواند اثرگذار باشد و برای این کار همه ما باید تلاش کنیم.

وی در ادامه افزود: وزارت کار می‌تواند از شیوه‌های مختلف برای ایجاد اشتغال استفاده کند، وزارت کار عمدتاً ناظر به کار  و حامی کارگر است، ولی در عین حال دبیرخانه شورای عالی اشتغال هم به عهده این وزارتخانه است، بنابراین می‌تواند بر روی دستگاه‌های دیگر نظارت کند و سیاست‌هایی را تعیین کند تا بتوانیم اشتغال را افزایش دهیم، این یک وظیفه بزرگ ما در اشتغال است.

روحانی با اشاره به اینکه  در بخش خدمات ظرفیت بیشتر از صنعت است، گفت: آماری که به ما داده‌اند ۳۰۰ هزار اشتغال در این بخش است، اشتغال در این بخش می‌تواند یک حرکت بسیار مؤثر در اقتصاد کشور باشد، در سال گذشته درآمد شرکت‌های دانش بنیان ۶۰ هزار میلیارد تومان بوده است، این میزان رقم بسیار بالایی برای یک‌سال است و  مربوط به حدود ۴ هزار شرکت دانش بنیانی است که در حال حاظر فعالیت می‌کنند. این نشان دهنده این است که نوع کار، آموزش کارگری ما فرق کرده است، شما بر مبنای ۱۰ سال دیگر در مراکز فنی‌وحرفه‌ای خود برنامه‌ریزی کنید.

رئیس جمهور گفت: درست است فن‌هایی مانند جوش‌کاری را اکنون آموزش می‌دهیم، اما چند سال دیگر جوش‌کاری با دست انجام نخواهد شد و این حرفه تبدیل به ربات خواهد شد. تحولات‌آینده جامعه ما را مد نظر قرار دهیم، نو دارو‌ها متفاوت خواهد شد، سبک زندگی عوض خواهد شد، اگر ما بتوانیم پیشتیاز و آینده‌نگر باشیم و اگر بتوانیم نیاز‌های دو سال آینده مردم را در نظر بگیریم، موفق هستیم، ما باید محصولی را تولید کنیم، کارگری را آموزش دهیم که مورد نیاز جامعه ما است، این بخش بخش بسیار مهمی است و این وزارتخانه یکی از مسئولیت‌های آن ایجاد کار مخصوصا در بخش صادرات غیر نفتی است.

وی ادامه داد: ما در بخش صادرات دارو، آبزیانی مانند میگو، ماهی، خاویار، موفق بودیم و همچنین در بخش کشاورزی در بسیاری از محصولات می‌توانیم صادر کننده باشیم، وزارت کشاورزی ما در این دولت چند فعالیت مهم انجام داده است، یکی از آن‌ها در بحث آبزیان بوده در این بحث آقای حجتی در هرمزگان می‌گفتند که تولیدات آبزیان ما امسال در مقایسه با سال اول انقلاب ۴۰ برابر شده است.

وزارت کار نباید کار اقتصادی انجام دهد

روحانی ادامه داد: مدیریت اقتصادی به عهده وزارت کار نیست؛ البته سهامداری اشکالی ندارد، ولی نباید این وزارتخانه کار اقتصادی انجام دهد. سال آینده سال واگذاری شرکت‌های مربوط به شستاست. بعضی‌ها البته کارشکنی می‌کنند، ولی برای این واگذاری باید محکم ایستاد. واگذاری این شرکت‌ها هم مورد تاکید رهبری است و هم مورد تاکید من. رهبری اشاره کرده‌اند که دولت باید دست از اقتصاد بردارد، البته خصولتی‌ها بدتر از دولت در اقتصاد حضور دارند و هیچ نظارتی بر آن‌ها وجود ندارد.

از شرکت‌های خصولتی بی‌خبریم

روحانی با بیان اینکه ما  در دولت از این شرکت‌های خصولتی بی‌خبریم، گفت: علاوه بر دولت،  مردم هم از این شرکت‌ها بی خبرند و فقط خدا از آن‌ها خبر دارد. بدترین اقتصاد،  اقتصاد خصولتی است، مخصوصاً وقتی افرادی در این شرکت‌ها باشند که در نهاد‌های نظارتی حضور دارند یا ضابط قضایی هستند. رهبری بار‌ها تاکید کرده‌اند نیرو‌های مسلح باید دست از اقتصاد بردارند. شستا هم که بین خصولتی و دولتی است. این را واقعاً باید جمع کرد. حتی شرکت‌های ضرر ده باید مجانی واگذار شود. به وزیر کار گفته‌ام تا پایان دولت نباید شستا وجود داشته باشد، البته سهامداری اشکالی ندارد.

روحانی با اشاره به اقدامات وزارت کار در افزایش تولیدات و ایجاد اشتغال  گفت: اینکه تولیدات آبزیان ما و کاری که الان پرورش ماهی در خود دریا انجام می‌شود، کار بسیار بزرگ،  ارزشمند و جدیدی است. کار گلخانه‌ای که خیلی مهم است، نحوه آبیاری و سامانه‌های نوین آبیاری این‌ها کار‌های بسیار بزرگی است که وزارت کشاورزی انجام می‌دهد و به همین دلیل ۳ سال است که در گندم ۳ سال است خودکفا هستیم؛ سال آینده هم انء‌الله خودکفا خواهیم بود و به حول قوه الهی، در شکر  به مرز خودکفایی رسیدیم  یعنی ۹۰ درصد شکر را خودمان  تولید می‌کنیم.  در  تولیدات دانه‌های روغنی هم ما در سال گذشته نسبت به سال قبل ۳ برابر رشد داشتیم و  امسال ممکن است تولیدات ما از این رقم هم بالاتر برود.


کسانی که حقوق ثابت می‌گیرند مشکلات بیشتری دارند

رئیس‌جمهور با بیان اینکه مردم در زندگی روزمره‌شان سختی و مشکلات دارند، افزود:  ما باید مشکلات آن‌ها را حل کنیم؛ شرایط ما شرایط تحریمی است و شرایط عادی نیست، اگر ما بگوییم مردم زندگی‌شان خوب است و مشکل ندارند، یک حرف ناصحیحی زده‌ایم، مردم در سختی‌اند، در مشکلات‌ هستند؛  مخصوصا آن‌هایی که حقوق ثابت می‌گیرند و من در اینجا از وزرا، معاونین وزرا و همه وزارت‌خانه‌ها می‌خواهم  که نسبت به آن‌هایی که حقوق ثابت دارند تلاش بیشتری داشته و  برایشان فکری کنند.

روحانی با اشاره به اینکه میزان مستمری پرداختی در حال حاضر بیش از ۳ برابر گذشته  است، اظهار کرد:  آماری که من دیشب از سازمان برنامه و بودجه گرفتم با این آمار متفاوت بود یعنی سال  ۹۷ نسبت به سال ۹۲ مستمری یک خانواده یک نفره بیش از ۳ برابر شده است، مستمری خانواده ۳ نفره بیش از ۴ برابر ، خانواده ۴ نفره بیش از ۴ برابر  و خانواده  ۵ نفره بیش از ۵ برابر شده است؛ در  آماری که اآقای توبخت دیشب به من دادند، مستمری  یک خانواده ۱ نفره بیش از ۳ برابر شده است؛ یعنی فردی که ۵۳ هزار تومان می‌گرفت؛ امروزه  ۱۶۱ هزار و ۵۰۰ تومان دارند می‌گیرند، خانواده ۲ نفره بیش از ۴ برابر شده است و در حالی که در گذشته ۶۰ هزار تومان می‌گرفتند؛ امروزه  ۲۷۵ هزار و ۵۰۰ تومان دارند می‌گیرند یا مستمری یک خانواده ۵ نفره بیش از ۵ برابر شده است، اگرذ در گذشته مبلغ ۱۰۰ هزار تومان می‌گرفتنددر حال حضر این مبلغ به  ۵۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است. 

روحانی با بیان اینکه توان دولت محدود است، افزود:   رقم‌های گفته شده  نه اینکه کافی باشد بلکه مقایسه‌ای است، این رقمی که به عنوان مستمری می‌دهیم،  کم است و ما باید بتوانیم بیش از این مقدار بدهیم اما همین‌که  دولت توانسته به طور متوسط مستمری اقشار تحت فشار  را بیش از ۴ برابر کند، مهم است. 

وی با اشاره به اینکه  در  چند سال اخیر قیمت اجناس هم ممکن است دو برابر یا سه برابر شده باشند؛ افزود: مردم باید بدانند که دولت در حد توانش به عنوان خادمان مردم تلاش می‌کند به اینکه معضلات زندگی مردم را کم کند، اما خب بله مشکل امروز  وجود دارد و ما باید این مشکلات را  کاهش دهیم.

باید مسکن خانواده‌های معلولان تامین شود

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه کار مددکاری بسیار ارزشمند است، گفت: مددکاری  کودک، مددکاری  بچه‌ای که سرپرست ندارد یا مددکاری برای خانواده‌ای که مادر، سرپرست خانواده است، کار مهمی است.  ما باید به این‌ افراد کمک کنیم؛  خانواده‌ای که ۱ معلول دارد، خانواده‌ای که ۲ معلول دارد حتما باید مسکن‌شان را ما تأمین کنیم، حتما باید ما نیازمندی‌شان را بهتر تأمین کنیم، حتما بتوانیم مهارت به آن‌ها یاد دهیم، این مهم‌تر از کمک مالی است، آن کس که یک دست ندارد چطور ما مهارت یاد بدهیم که با یک دست دیگر کار کند، آن که دو دست ندارد چطور به آن مهارت دهیم که بتواند کار کند بدون دست. آن کس که نابینا است چطور به او مهارت یاد دهیم که با نابینایی کار کند؟

روحانی با اشاره به اینکه آموزش مهارت برای افرادی که نیاز به مدد دارند مهم‌تر از کمک مالی است، گفت:  این افراد باید بتوانند خودشان روی پای خودش بیاستند، آن‌ها باید بتوانند کار کنند، سال گذشته مهندس فتاح  در کمیته امداد  گزارشی دادند که خیلی گزارش امیدوار کننده‌ای بود. 

وی افزود: نهصد هزار نفر ورودی جدید شما آو داخل ا کمیته امداد و بهزیستی است.  کار بسیار خوبی کردید. این ‌ها افرادی  هستند که به هر حال نیازمند کمک بودند و مشکل داشتند که اقدام به  ثبت‌نام کردند، ثبت‌نام یک کار بسیار ارزشمندی است که در تیر ماه امسال انجام گرفته و کل این ۹۰۰ هزار نفر را شما تحت پوشش قرار دادید، این کار ارزشمندی است.

روحانی با بیان اینکه  مشکلات موجود در جامعه زیاد است، اظهار کرد: مردم باید این نقاط مثبت را هم ببینند که جامعه ما امیدوار شود البته این معنی‌اش این نیست که در پی حل مشکلات مردم نباشیم، اما مردم باید کار‌ها و خدمات را هم ببینند که دارد انجام می‌گیرد و این بسیار ارزشمند است. خب این بخش ارزشمند است، ولی اینکه گفتید ۹۲ درصد کار را بخش خصوصی دارد انجام می‌دهد و شما دارید حمایت می‌کنید این ارزشمند‌تر است.

مردم بهتر از  دولت اقدام می‌کنند

رئیس‌جمهور خطاب به مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت:  کار را به NGO‌ها، سمن‌ها و  مردم خیر واگذار کنید. ساختمان و امکانات به آن‌ها بدهید. بگذارید مردم این اقدامات نیک را انجام دهند چرا که مردم هر اقدامی را بسیار بهتر از ما انجام می‌دهند؛ به هرحال این اقدامی است که از روی عشق، علاقه، محبت و احساس وظیفه انجام شده و این بسیار متفاوت است. مثل همان مواردی که از امیرالمومنین نقل شده ذیل آنکه حضرت در شب تاریک انبان‌ها را به دوش گرفته و در خانه‌های فقرا تقسیم می‌کرد،  باید در زندگی شخصی ما نیز پیاده شود.

روحانی با اشاره به اینکه امروز نیز در جامعه نظیر عمل امیرالمومنین را شاهد هستیم، گفت: این اقدامی  بسیار ارزشمند است و حتی از روزه مستحبی و  از حج مستحبی هم بیشتر به انسان نشاط می‌دهد.

روحانی ادامه داد: این کار بسیار ارزشمندی است که ما با کمک به خانواده‌ای، اعضای آن خانواده را  خوشحال می‌کنیم چرا که ممکن است مانند زمان امیرالمومنین امروز هم خانواده‌هایی باشند که شب‌ها سر گرسنه به بالین می‌گذارند. اگرچه که ممکن است یک حداقلی را دارا باشند، اما این موضوع  خصوصا  برای بچه‌ها کافی نیست.   بچه‌هایی که به همسن و سالان خودشان نگاه می‌کنند  و می‌خواهند یک زندگی در حد متوسط داشته باشند ما باید این اختلاف را  حل کنیم.

نباید فقر مطلق داشته باشیم

روحانی با بیان اینکه حل فقر مطلق،  اولویت اصلی ماست که باید برداشته شود، گفت:   زمانی  من در جلسه‌ای گفتم که فقر مطلق باید برداشته شود؛ جناب فتاح بیان کردند که این کار انجام گرفته، اما ما همچنان باید تلاش کنیم که فقر مطلق نباشد، باید کاری کنیم که حداقل زندگی برای مردم باشد و این وظیفه همه ماست و وزارت‌خانه شما این بار سنگین را بر دوش دارد و باید انجام دهد.

رئیس جمهور در خصوص استفاده از نیرو‌های جوان گفت: جوانان انرژی دارند و فعال هستند. در زمانی که جوان بودیم  تا ۷۲ ساعت به راحتی نمی‌خوابیدیم، در حالی که الان نمی‌توانیم، سن که بالا می‌رود مشکلات افزایش می‌یابد و اسنان محتاط می‌شود. در حالی که  جوان اصلاً دادگاه را قبول ندارد و می‌رود کار خود را انجام می‌دهد.

روحانی با اشاره به شکایت قوه قضاییه از وزیر ارتباطات گفت: قوه قضائیه می‌گوید که از وزیر جوان دولت شکایت می‌کند، در حالی که وزیر جوان ما کار خودش را با قدرت انجام می‌دهد. او به نفع مردم کار می‌کند و به دستورات بی‌ربط هم  اعتنایی ندارد. وزیر جوان ما هم کار خودش را با قدرت انجام می‌دهد. وزیر باید این گونه باشد نه فردی که محافظه کار است که پس از این دولت سرنوشتش چه می‌شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار