کد خبر: ۷۱۹۶۱
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۸
مدیر عامل تأمین سرمایه تمدن گفت: راه‌اندازی قرارداد آپشن زعفران طی روزهای آینده در بورس کالای ایران، گامی بزرگ در راستای حمایت از زعفرانکاران است، چراکه آنها می‌توانند در این قراردادها حجم فروش و قیمت محصولاتشان را برای چند ماه آینده بیمه کنند.
فروش و قیمت زعفران در بورس بیمه می‌شودمحمودرضا خواجه نصیری در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اقدام بورس کالای ایران برای راه‌اندازی قرارداد اختیار معامله زعفران در اسفند ماه جاری اظهار کرد: اصلی‌ترین مزیت ابزارهای مالی امکان پوشش ریسک قیمتی در آینده است که قرارداد آپشن نیز به دلیل ریسک حداقلی و مشخص، امکان و اختیار جدیدی به زعفران‌کاران می‌دهد، این در حالی است که زعفران‌کاران می‌توانند در معاملات آپشن حجم فروش و قیمت محصولات‌شان را برای چند ماه آینده بیمه کنند.
وی افزود: استفاده از ابزارهای جدید مالی از جمله معاملات قراردادهای اختیار معامله در بورس‌های بین‌المللی بسیار رایج است، زیرا این ابزارها از چند بعد به خصوص از بعد سودآوری و پوشش ریسک بسیار مؤثر هستند.
به گفته این کارشناس ارشد بازار سرمایه، نکته اساسی این است که هر چه فاکتورهای اقتصادی به سمت نوسان بیشتر حرکت می‌کنند و ریسک آینده بیشتر و پیش بینی دشوارتر می‌شود، نیاز به ابزارهای پوشش ریسک و ابزارهایی همچون اختیار معامله بیشتر می‌شود، لذا سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی علاقمند هستند با استفاده از این ابزارها ریسک‌های خود را کاهش دهند.
خواجه نصیری با ذکر مثالی ادامه داد: به عنوان مثال نوسانات نرخ ارز باعث می‌شود که قیمت‌های آتی برای سرمایه‌گذاران تحت تأثیر قرار گیرد اما راه‌اندازی و توسعه ابزارهایی مانند آپشن بر پایه کالاهای مختلف در بورس کالای ایران، شرایط به مراتب برای فعالان اقتصادی بهتر و امن تر می‌شود.
وی اظهار کرد: بورس کالا با توسعه ابزارهای مالی مانند قراردادهای آتی و آپشن، این امکان را فراهم می‌کند تا ریسک بازار و فعالیت‌های سفته بازی از بازار فیزیکی، جذب بازارهای مالی و کاغذی شود که این اتفاق در اقتصاد ما به شدت کمک کننده و اثر بخش خواهد بود.
خواجه نصیری تصریح کرد: با توجه به استقبال مطلوب فعالان بازار کشاورزی از ابزارهای مالی بورس کالا همچون قرارداد آتی و گواهی سپرده زعفران، پیش بینی می‌شود که راه اندازی معاملات قراردادهای اختیار معامله زعفران نیز رفته رفته با استقبال روبرو شود.
وی اضافه کرد: این در حالی است که هر چه زمان بگذرد و بخش سنتی با نحوه کارکرد این ابزارها بیشتر آشنا شوند و نهادهایی مانند صندوق‌های کالایی که به صورت تخصصی فعالیت می‌کنند و خدمات را ساده‌تر به دست مردم می‌رسانند، فعال‌تر شوند عمق بازارهای مالی افزایش می‌یابد و فعالان بخش کشاورزی با مزایای ابزارهای مالی آشنا می‌شوند؛ یعنی به جای اینکه مردم و سرمایه‌گذاران به طور مستقیم وارد سرمایه گذاری بازار کالا شوند، نهادهای مالی به صورت تخصصی در بازارهای کالایی فعالیت می‌کنند.
این کارشناس ارشد بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که آیا امکان مرجعیت قیمت زعفران دنیا از طریق تابلوی بورس کالای ایران وجود دارد؟ گفت: نحوه کشف قیمت زعفران در بورس کالا نشان می‌دهد که امکان مرجعیت قیمت زعفران از طریق بورس کالا وجود دارد، این در حالی است که هرچقدر حجم بازار بیشتر شود و نهادهای مالی واسط بین کشاورزان، تولید کنندگان و بازار ایجاد شود، عمق بازار افزایش پیدا می‌کند و عکس‌العمل بازار سریع‌تر و باعث کشف قیمت بهتر می‌شود.
وی اظهار کرد: بنابراین باید با توسعه زیرساخت‌ها و استفاده از بسترهای نوین برای بین‌المللی کردن بازار زعفران از طریق سازوکار بورس کالای ایران قدم برداشت، زیرا زمانیکه محصولی در بورس و از طریق ابزارهای مالی مورد معامله قرار می‌گیرد، قیمت‌ها واقعی‌تر کشف می‌شود و شفافیت و ثبات در بازارها حاکم می‌شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: