کد خبر: ۷۲۰۸۱
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۱
در میز تخصصی محصولات کشاورزی بورس کالا اعلام شد؛
سی و دومین جلسه میز تخصصی محصولات کشاورزی با موضوع راه اندازی معاملات اختیار معامله زعفران عصر دیروز با حضور جمعی از مدیران شرکت های تامین سرمایه، کارگزاری ها، فعالان بازار سرمایه، صادرکنندگان و فعالان بازار زعفران به میزبانی بورس کالای ایران برگزار شد که در این نشست همه حاضران برای راه اندازی قرارداد آپشن و حضور در این بازار مالی، اعلام آمادگی کردند.
آمادگی همه جانبه برای راه اندازی معاملات آپشن زعفرانبه گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از «کالاخبر»؛ طی این جلسه علیرضا ناصرپور، معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران، جواد فلاح مدیر مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک و اکبر میرزاپور سرپرست مدیریت توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران، قواعد بازار آپشن زعفران، اقدامات انجام شده و روند دوره های آموزشی را تشریح کردند.
 
آمادگی تولیدکنندگان و بازارگردانان
در ابتدای این جلسه جزییات قراردادهای آپشن نگین زعفران تشریح شد و ناصرپور، مکانیسم معاملات آپشن زعفران را در نمادهای معاملاتی تعریف شده توضیح داد.
به گفته معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی شرکت بورس کالای ایران همزمان با راه اندازی قراردادهای آپشن زعفران و شروع این معاملات از یکشنبه هفته آینده مورخ ۱۲ اسفندماه جاری، دو شرکت تامین سرمایه سپهر و لوتوس پارسیان به عنوان بازارگردان در بازار حضور خواهند داشت.
ناصرپور تاکید کرد: همچنین سعی شده در کنار حضور بازارگردانان، تولیدکنندگان بزرگ زعفران نیز در شروع این معاملات و راه اندازی این ابزار مالی جدید روی محصول زعفران حضوری فعال داشته باشند.
وی از اعمال معافیت کارمزدی برای بازارگردانان سخن گفت و افزود: کارمزد این معاملات برای سازمان بورس و شرکت بورس کالای ایران طی ۶ ماه اول راه اندازی این قراردادها، صفر در نظر گرفته شده و مجموعه هایی که برای بازارگردانی وارد تعامل شوند از معافیت هایی در کارمزد معاملات نیز برخوردار خواهند شد.
 
همکاری همه جانبه برای ثبت یک موفقیت
اکبر میرزاپور سرپرست مدیریت توسعه بازار فیزیکی بورس کالا نیز طی این جلسه اظهار کرد: اگر معاملات زعفران در بازار آتی و گواهی سپرده کالایی رونق گرفته و با موفقیت همراه شده است، به دلیل همکاری همه جانبه اعم از تولیدکنندگان زعفران، کارگزاران، شرکت های تامین سرمایه و بازارگردان ها بوده است و با توجه به پیچیدگی آپشن انتظار داریم این همکاری ادامه یابد.
وی عنوان کرد: به دلیل پیچیدگی معاملات آپشن نسبت به معاملات آتی و گواهی سپرده، آموزش کشاورزان و زعفران کاران به تنهایی جوابگو نیست و لازم است همه با همکاری هم به صورت عملی فعالان بازار زعفران را پای معامله بیاوریم تا بازار رونق بگیرد.
 
پتانسیل های آموزشی بورس کالا
جواد فلاح، مدیر مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک بورس کالای ایران نیز به تشریح پتانسیل های آموزشی بورس کالا در حوزه بازار زعفران پرداخت و گفت: بورس کالا امکانات و پتانسیل برگزاری دوره های آموزشی مختلف به علاقه مندان را در اختیار دارد و در آستانه راه اندازی معاملات آپشن زعفران دوره های آموزشی رایگان به دو صورت حضوری در محل شرکت و نیز آنلاین برگزار شده است.
وی افزود: همچنین دوره های خاصی ویژه کارگزاران و معامله گران برگزار شده و شنبه هر هفته کلاس آموزشی آنلاین توسط بورس کالا برگزار می شود و علاقه مندان به کلاس های حضوری نیز می توانند با ثبت نام قبلی در روزهای دوشنبه و چهارشنبه هر هفته در این دوره ها شرکت کنند.
فلاح اظهار داشت: بورس کالای ایران با همکاری وزارت جهاد کشاورزی نیز به صورت مستقیم در شهرهای استان خراسان رضوی و جنوبی از جمله مشهد و تربت حیدریه، زاوه، مه ولات و رشتخوار و انبارهای پذیرفته شده بورس دوره های آموزشی حضوری برگزار کرده است. در این میان توان بورس کالا برای شناسایی مخاطبان و علاقه مندان به این معاملات محدود است و کارگزاری ها، واسطه ها، صادرکنندگان و تولیدکنندگان بزرگ زعفران می توانند این مخاطبان را به ما معرفی کنند تا آموزش های لازم به آنها صورت گیرد. در همین رابطه، نماینده صندوق سرمایه گذاری توسعه بخش کشاورزی که در نشست حاضر بود از امکان ارایه اطلاعات فعالان بازار زعفران در استان خراسان جنوبی به بورس کالا سخن گفت.
 
از نگاه حاضران
گفتنی است، حاضران در این جلسه بر لزوم برگزاری دوره های آموزشی گسترده و مستمر و فرهنگ سازی بیشتر برای آشنایی عموم با این ابزار نوین مالی تاکید کردند و برای ایجاد رونق در این معاملات در راستای تکمیل زنجیره ابزارهای مالی در حوزه زعفران اعلام آمادگی کردند تا به کمک تکمیل این ابزارهای مالی، بورس کالای ایران به مرجع قیمتی زعفران در دنیا تبدیل شده و با شفاف سازی معاملات، جلوی قاچاق چمدانی زعفران گرفته شود.
راه اندازی فدراسیون تولیدکنندگان و صادرکنندگان زعفران، راه اندازی صندوق های سرمایه گذاری کالایی مبتنی بر دارایی زعفران و لزوم انجام اقدامات تحقیقاتی در خصوص خواص دارویی زعفران جهت معرفی بهتر به دنیا و تحریک تقاضا از دیگر نکات مهمی بود که حاضرین در این جلسه مطرح کردند.

نام:
ایمیل:
* نظر: