کد خبر: ۷۲۰۸۳
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۵
عضوکمیسیون اقتصادی مجلس گفت: قرارداد آپشن بدلیل ریسک حداقلی و مشخص،امکان و اختیار جدیدی به زعفرانکاران می‌دهد و به‌نوعی کشاورزان را از هرگونه نوسان در آینده بیمه می‌کند که پیش‌بینی می‌شود زعفران‌کاران استقبال ویژه‌ای از این ابزار مالی بورس کالا کنند.
زعفرانکاران از آپشن جدید بورس کالا استقبال می کنندمحمد حسن‌نژاد در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم گفت: مدیریت ریسک، کاربرد بسیار گسترده ای در جهان امروز دارد و در برگیرنده مجموعه متنوعی از روش ها و فنون مختلف برای ارزیابی، تحلیل و کنترل انواع مختلف ریسک است. در این بین یکی از راه ها و روش های مدیریت ریسک، استفاده از ابزارهای مشتقه  است که متداول ترین آنها قراردادهای آتی آپشن است.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: استفاده از ابزارهای جدید مالی از جمله معاملات قراردادهای اختیارمعامله در بورس های بین المللی بسیار رایج است زیرا این ابزارها از چند بعد به خصوص از بعد سودآوری و پوشش ریسک بسیار موثر هستند.
نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس در ادامه به نوسانات نرخ زعفران در سال های گذشته اشاره کرد و گفت: قیمت زعفران طی سال های اخیر با نوسانات زیادی همراه بوده که این نوسانات به سود کشاورز تمام نمی شد، اما با ورود زعفران به تابلوی بورس کالای ایران و معاملات نقد، گواهی سپرده کالایی و قراردادهای آتی، شاهد افزایش فروش و استقبال زعفران کاران و فعالان بازار از این معاملات بوده ایم.
وی عنوان کرد: در این شرایط بورس کالا هم در اقدامی موثر، در روز 12 اسفند ماه قرارداد آپشن یا همان اختیار معامله زعفران را راه اندازی می کند تا علاوه بر معرفی یک ابزار جدید و جذاب به فعالان بازار زعفران، زمینه مشارکت بیشتر بازیگران این صنعت و افزایش حجم معاملات این محصول را فراهم کند.  
حسن نژاد اظهارداشت: با توجه به استقبال مطلوب فعالان بازار کشاورزی از ابزارهای مالی بورس کالا همچون قرارداد آتی و گواهی سپرده زعفران، پیش بینی می شود با آغاز معاملات آپشن زعفران، این نوع معامله از سوی فعالان بازار و کشاورزان مورد استقبال قرار گیرد که لازم است با حمایت های وزارت جهاد کشاورزی و مجلس، سایر محصولات کشاورزی نیز با حجم بالا در بورس کالا عرضه شوند تا شاهد ساماندهی مبادلات این بخش باشیم.  
وی تاکید کرد: این امیدواری وجود دارد تا با رونق معاملات آپشن زعفران این نوع معاملات برای سایر محصولات کشاورزی نیز راه اندازی شود که شناخت فعالان این بخش و طرح مزایای آن از جمله پوشش ریسک به این روند کمک می کند.   
نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس در ادامه به تعریف بازار آپشن پرداخت و گفت: اگر کشاورز در قرارداد آپشن زعفران، یک قرارداد «اختیار فروش» خریداری کند، در واقع می تواند در سررسید قرارداد به عنوان مثال سه ماه آینده، مقدار مشخصی محصول را با قیمت اعمال به فروش برساند. باید توجه کرد که اگر در سررسید، قیمت زعفران در بازار از قیمت اعمال قرارداد آپشن بالاتر بود، دارنده قرارداد از موقعیت آپشن خود استفاده نمی کند اما اگر قیمت نقدی زعفران پایین تر از قیمت آپشن بود، دارنده موقعیت، قرارداد خود را اعمال می کند و محصول خود را می فروشد.  
حسن نژاد گفت: این اتفاق به معنای بیمه قیمت محصول کشاورز در آینده است و باعث آسودگی خیال زعفران کاران برای فروش محصول خود با قیمت واقعی خواهد شد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه راه اندازی معاملات آپشن زعفران این امکان را به کشاورز می دهد بدون واسطه محصول خود را با قیمت واقعی به فروش برساند و در واقع این نوع معاملات باید به سایر محصولات نیز تسری یابد تا شاهد انتقال سرمایه های سفته بازی به معاملات کاغذی و آرامش دادوستدهای واقعی در بازارها باشیم.

نام:
ایمیل:
* نظر: