کد خبر: ۷۲۰۹۹
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۸
مدیران ارشد بانک خاورمیانه هفتم اسفند ۱۳۹۷ در هفتمین کمیسیون صنعت و تجارت اتاق بازرگانی ایران و آلمان حضور یافتند.
عبدالرضا جزایری خبر داد؛ کسب امتیاز تاسیس بانک در آلمانبه گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از خبرگزاری ایسنا، عبدالرضا جزایری سخنگوی اتاق بازرگانی ایران و آلمان در ابتدای این نشست با تشریح دستور کار این کمیسیون اعلام کرد: بانک خاورمیانه تنها بانک ایرانی است که بعد از ۴۰ سال توانسته است از جمهوری فدرال آلمان، امتیاز عالی تأسیس شعبه را کسب کند. این بانک در عرصه بین‌الملل بسیار موفق عمل کرده است و ما امروز توانسته‌ایم مقامات عالی این بانک را به اتاق ایران و آلمان دعوت کنیم تا در یک جلسه صمیمی و پرسش و پاسخ، فعالان اتاق بازرگانی بتوانند از فرصت‌های تجاری در زمینه ریالی و ارزی که بانک خاورمیانه ایجاد کرده است؛ استفاده کنند.
در ابتدای جلسه فعالان اقتصادی حاضر در اتاق بازرگانی ایران و آلمان ضمن تشریح مسائل و مشکلات برپایی و حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی به لزوم گره‌گشایی عاجل در این زمینه اشاره کردند.
بوطاق خانبوداغی، رئیس کمیسیون صنایع و تجارت اتاق بازرگانی آلمان و ایران گفت: به جرأت می‌توانم بگویم یک‌چهارم درآمد کشور آلمان از برپایی نمایشگاه‌های بین‌المللی است ولی ایران با این همه توان منطقه‌ای، وسعت جغرافیایی و اهمیت اقتصادی نتوانسته است از این فرصت استفاده کند.
در ادامه مدیران ارشد بانک خاورمیانه فرصت‌ها و موانع بانکداری را برای فعالان اقتصادی حوزه ایران و آلمان تشریح کردند.
پرویز عقیلی کرمانی، مدیرعامل بانک خاورمیانه ضمن معرفی این بانک گفت: بعد از انقلاب اولین بانکی که توانست در اروپای غربی حضور پیدا کند بانک خاورمیانه است که البته این امر حدود دو سال و نیم برای ما طول کشید. شعبه‌ای که ما در مونیخ آلمان افتتاح کرده‌ایم یک واحد مجزا از بانک نیست و یکی از شعب ما محسوب می‌شود. به همین علت سعی می‌کنیم استانداردهای اتحادیه اروپا را رعایت کنیم.
مدیرعامل بانک خاورمیانه در رابطه با شعبه آلمان این بانک افزود: شعبه مونیخ ما در ۲۱ دسامبر شروع به فعالیت کرده است که به خاطر رعایت استانداردهای اوفک و اجتناب از تحریم، تمرکز فعالیت آن در حوزه دارو و غذا و سایر کالاهای بشردوستانه است.
وی افزود: ما در ایران با بانک مرکزی رابطه خوبی داریم و بانک مرکزی منابع ارزی خود را از طریق شعبه آلمان بانک خاورمیانه، این پول‌ها را در اختیار ما قرار داده است و این امر از نگاه اوفک مشکلی ایجاد نمی‌کند.
عقیلی در خصوص انگیزه‌های بانک خاورمیانه برای دریافت ارزهای بانک مرکزی تصریح کرد: به دلیل شرایط خاص اقتصاد، ما برخلاف تصور همکاران خارجی‌مان، تسهیل امور بانک مرکزی را بدون دریافت کارمزد انجام می‌دهیم تا به اقتصاد کشور و صنعت ملی کمک شود.
مدیرعامل بانک خاورمیانه درباره سابقه بانکداری خود و همکارانش گفت: ما ۱۸ سال پیش بانک کارآفرین را راه‌اندازی کردیم ولی از حدود ۷ سال پیش بانک خاورمیانه را ایجاد کردیم و تمرکز اصلی ما در این بانک بر شرکت‌ها و بانکداری شرکتی است. یکی از نقاط قوت ما امور بین‌الملل بانک است که به دلیل حضور مدیران باسابقه شبکه بانکی و کارشناسان مجرب به صورت فعال به نیازهای مشتریان پاسخ می‌دهند. بانک خاورمیانه یک بانک صد درصد خصوصی است و هیچ سهامداری به صورت فردی یا گروهی نمی‌تواند بیشتر از پنج درصد سهام بانک ما را خریداری کند.
در ادامه این نشست علیرضا عدالت، معاون بین‌الملل بانک خاورمیانه به تشریح جزئیات تکنیکی ارسال حواله، اعتبار اسنادی و اسناد اصولی در بانک خاورمیانه پرداخت و اشاره کرد: این امور در بانک خاورمیانه دارای چارچوب اصولی است. واحد بین‌الملل بانک خاورمیانه مانند واحد بین‌الملل سایر بانک‌های ایرانی است اما با توجه به اینکه ما شعبه بین‌المللی داریم و نمی‌توانیم ریسک تحریم‌های آمریکا را بپذیریم، حوزه فعالیت خود را محدود به دارو و غذا کرده‌ایم.
وی افزود: شعبه آلمان بانک خاورمیانه ما در اروپا جوان است ولی با این وجود عضو تارگت ۲ است به این معنا که در کل اروپا بدون ایجاد رابطه کارگزاری می‌تواند جابه‌جایی پول انجام دهد. همچنین باید اشاره کرد مؤسسات بزرگ دنیا به خاطر قوانین ضد پولشویی با صرافی‌ها کار نمی‌کنند و طرف حساب خود را بانک قرار می‌دهند زیرا بانک‌ها به دلیل داشتن واحد مبارزه با پولشویی و تطبیق، می‌توانند استانداردهای بین‌المللی را رعایت کنند و ریسک مؤسسات را کاهش دهند.
معاون بین‌الملل بانک خاورمیانه ضمن برشمردن تعداد بانک‌هایی که با بانک خاورمیانه همکاری نزدیک دارند خبر داد: در آینده نزدیک احتمالاً در زمینه غذا و دارو با سایر بانک‌های اروپایی همکاری رسمی خواهیم داشت.

نام:
ایمیل:
* نظر: