کد خبر: ۷۲۱۲۸
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۸
بازخوانی تاثیر استعفای وزیر امور خارجه در اقتصاد
اما اقتصاد ایران، به‌ویژه بازارهای سرمایه، طلا و سکه نشان دادند که همچنان تحت تاثیر مسائل سیاسی قرار دارند و روز گذشته واکنش منفی به این خبر غیرقابل پیش‌بینی نشان دادند. شاخص بورس که طی هفته جاری سبزرنگ شده بود و سیر صعودی را می‌پیمود، دیروز سقوط بیش از 2000 واحدی را تجربه کرد و روی شاخص 164 هزار و 711 واحد ایستاد.
زلزله ظریف در بازار بورس، دلار و سکه

خبر استعفای محمدجواد ظریف طی روز گذشته محافل سیاسی را تحت تاثیر قرار داد و این اقدام وزیرامورخارجه دولت روحانی شوک بزرگی را به کشور وارد کرد. شوکی که بسیاری را نسبت به آینده سیاسی ایران، به ویژه در امور بین‌المللی نگران ساخته است.

اما اقتصاد ایران، به‌ویژه بازارهای سرمایه، طلا و سکه نشان دادند که همچنان تحت تاثیر مسائل سیاسی قرار دارند و روز گذشته واکنش منفی به این خبر غیرقابل پیش‌بینی نشان دادند. شاخص بورس که طی هفته جاری سبزرنگ شده بود و سیر صعودی را می‌پیمود، دیروز سقوط بیش از 2000 واحدی را تجربه کرد و روی شاخص 164 هزار و 711 واحد ایستاد. بسیاری از تحلیلگران بازار سرمایه، این اتفاق را ناشی از استعفای ظریف و واکنش بازار به این خبر می‌دانند. اما بلاتکلیفی بازار طلا و سکه تا نیمه روز نوع دیگری از واکنش منفی بود که فعالان این بازار را نگران ساخته بود. اما با اعلام قیمت‌ها مشخص شد که سکه روند کاهشی داشته است. قیمت سکه تمام بهار آزادی(طرح جدید) که روز دوشنبه در اتحادیه طلافروشان چهار میلیون و 727 هزار تومان قیمت داشت، روز گذشته 97 هزار تومان کاهش پیدا کرد و به چهار میلیون و 630 هزار تومان رسید. همچنین هر گرم طلای 18 عیار که بیش از 435 هزار تومان فروخته می‌شد، دیروز روی رقم 423 هزار و 870 تومان ایستاد. دلار نیز پس از خبر استعفای وزیر امورخارجه 200 تومان کاهش پیدا کرد و در صرافی‌های مجاز 13 هزار و 350 تومان قیمت‌گذاری شد تا همچون بازار طلا و سکه روز آرامی را پشت سر بگذارد.

این روزها دلالان و سودجویان درصدد بروز اتفاقات مختلف برای سوءاستفاده و ورود به بازار هستند. دوشنبه‌شب نیز بلافاصله پس از اعلام استعفای وزیر امورخارجه ایران در صفحه شخصی خود، عده‌ای فرصت پیدا کردند تا با فضاسازی نگرانی‌ها را نسبت به آینده بازار به وجود آورند. اما به نظر می‌رسد بانک مرکزی چنان نظارتی بر این بازارها دارد که دیگر همچون گذشته یک خبر، حتی به بزرگی شوک استعفای ظریف، نمی‌تواند فرصت به سودجویان بدهد. در واقع این بازارها پس از روی کارآمدن عبدالناصر همتی فقط به اخباری واکنش منفی نشان داده‌اند که تاثیر مستقیمی روی قیمت‌ها می‌گذارند که از جمله آن می‌توان به موضوع تاخیر در تصویب لوایح FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام اشاره کرد. در حالی که در چند ماه اخیر نرخ دلار برای رسیدن به 12 هزار تومان مقاومت نشان می‌داد، یک روز پس از تمدید تصمیم‌گیری درباره قبول پالرمو در مجمع تشخیص قفل قیمتی خود را شکست و حتی از 13 هزار تومان هم عبور کرد. این بار اما خبر استعفای یکی از وزرای دولت منتخب ملت فقط واکنش منفی بازار سرمایه را در پی داشت که بسیاری از تحلیلگران آن را مقطعی و یکی‌، دو روزه می‌دانند. در این باره یکی از فعالان و کارشناسان بورس به «آرمان» می‌گوید: نه‌تنها این بار، بلکه در ماه‌های اخیر بازار سرمایه شکل شکننده‌ای پیدا کرده که به جای تحلیل مبتنی بر خبر شده است. زیرا امکان اینکه در کوتاه‌مدت تحلیل محکمی پشت این اخبار ارائه شود، وجود ندارد. حتی گاهی جهت اخبار مشخص نیست که مثبت هستند یا منفی. بهروز خدارحمی در ادامه می‌افزاید: اگر فرصت تحلیل وجود داشته باشد، می‌توان تا حدودی از تاثیر منفی اخبار روی بازار کاست. متاسفانه بیشتر فعالان بازار توام با نگرانی نسبت اخبار واکنش هیجانی نشان می‌دهند و نتیجه آن رنگ قرمزی است که در بازار پس از استعفای وزیر امور خارجه مشاهده کردیم. او ادامه می‌دهد: خبر استعفای آقای ظریف هم در ساعتی منتشر شد که حتی امکان تحلیل آن در کانال‌ها و گروه‌های تلگرامی وجود نداشت. حال باید طی این روزها تاثیر این استعفا را بر پارامترهای مهم اقتصادی سنجید و پس از آن واکنش واقعی بورس را به این خبر مشاهده کرد. شاید پس از تحلیل‌ها حتی مشخص شود که روز سه‌شنبه بازار باید بیش از روزهای دیگر هفته صعود می‌کرد.

نبود ظریف به معنای شدت‌گرفتن تحریم‌هاست

تاثیر استعفای یک وزیر غیراقتصادی بر بازارهای مختلف در بعد کلان‌تر هم می‌توان تحلیل و بررسی کرد. در این باره یک اقتصاددان به «آرمان» می‌گوید: بالطبع روابط خارجی یک کشور تاثیر مهمی روی اقتصاد و بازارهای مختلف می‌گذارد. شاید دلیل اصلی استعفای آقای ظریف هم به دوگانگی سیاست‌ها بازگردد. مهدی پازوکی اظهار می‌کند: اگر اجازه می‌دادند ظریف طبق خواسته خود عمل کند، امروز وضعیت بهتری را در حوزه اقتصاد تجربه می‌کردیم. ما باید بدانیم که در کشور فقط یک دولت داریم و آن هم دولتی است که مردم انتخاب کرده‌اند. او می‌افزاید: یکی از دلایل اصلی التهابات بازار این است که عده‌ای ناآشنا به نظام جهانی در روابط بین‌الملل ایران دخالت می‌کنند. امروز چه کسی را خوش‌نام‌تر از دکتر ظریف می‌توان در حوزه بین‌الملل یافت؟ پازوکی ادامه می‌دهد: امید می‌رود که رئیس‌جمهوری اجازه ندهد که کابینه از وجود عناصر کارآمدی همچون آقای ظریف خالی شود. او بارها از منافع ملی ایران دفاع کرده است. نبود ظریف به معنای شدت‌گرفتن تحریم و به‌تبع آن رشد بی‌ثباتی اقتصادی است. متاسفانه دولتِ پنهان روابط بین‌المللی ایران را با دنیا خدشه‌دار می‌کند و حاضر به پذیرش مسئولیت عواقب آن نیست که قطعا این رفتارها در تصمیم اخیر آقای ظریف تاثیر داشته‌اند. آقای روحانی به عنوان رئیس‌جمهوری منتخب ملت باید جلو این رویه را بگیرد و بداند که پشتوانه مردمی را دارد.

منبع: آرمان

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار