کد خبر: ۷۲۱۴۶
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۸
جلسه امروز (شنبه) مجمع تشخیص مصلحت نظام به ریاست آیت‌الله آملی لاریجانی برگزار شد. در این جلسه که با حضور حداکثر اعضا تشکیل شده است لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس جمهور و فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد از دولت نیز حضور دارند.

جلسه امروز (شنبه) مجمع تشخیص مصلحت نظام به ریاست آیت‌الله آملی لاریجانی برگزار شد.

در این جلسه که با حضور حداکثر اعضا تشکیل شده است لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس جمهور و فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد از دولت نیز حضور دارند.

پیش از این اعلام شده بود که بررسی پالرمو دستور کار امروز مجمع خواهد بود. جلسه امروز مجمع اولین جلسه پس از تمدید مهلت پیوستن ایران به FATF است.

در جلسات قبلی مجمع تشخیص مصلحت نظام که با حضور برخی اعضای شورای نگهبان، وزیر امور خارجه، رئیس کمیسیون قضایی مجلس و معاون حقوقی رئیس‌جمهور برگزار شده بود، بررسی لایحه «الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان‌یافته فراملی» (پالرمو) در دستور کار قرار گرفته بود که ادامه بررسی این موضوع به این جلسه موکول شد.

مجمع تشخیص سه جلسه تنها برای بررسی مصوبه پالرمو تشکیل داد و به جمع بندی نهایی نرسید.

روند بررسی لایه پالرمو نشان می دهد دولت، مجلس و شورای نگهبان هر سه موافق قانون شدن لایحه پالرمو هستند اما هیأت نظارت مجمع در نامه ای به شورای نگهبان بندهایی از این لایحه را مغایر سیاست های کلی نظام اعلام کرد و همین مسئله مانع از تکمیل پروسه قانونی شد و تعیین تکلیف کار به مجمع رسید.

تعلل مجمع تشخیص در جمع بندی مباحث انتقاد رئیس جمهور را در پی داشت. او اعلام کرد وقتی رهبری مخالفتی ندارند، دولت موافق، مجلس موافق، شورای نگهبان موافق پس چه کسی مخالف است. نمی شود کشور را دست ۲۰ نفر داد.

پالس هایی که از درون مجمع تشخیص بیرون می آید از نگاه منفی اکثریت اعضا به لایحه پالرمو حکایت می کند بنابراین دولتی ها نیز در این وضعیت ترجیح می دهند اصرار به رأی گیری نکنند تا شاید مرور زمان و بروز آثار تحریم های آمریکا موجب شود اعضای مجمع منطقی به موضوع نگاه کنند. حال باید دید مجمع تشخیص مصلحت نظام امروز در چهارمین جلسه نظر نهایی خود را اعلام خواهد کرد یا سریال بررسی لایحه پالرمو به جلسه پنجم و حتی ششم هم خواهد کشید.

موضوعی که احمد توکلی آن را رد نکرد و گفت: هنوز تعداد زیادی از اعضای مجمع می خواهند درباره پالرمو صحبت کنند، دولتی ها نیز موافق عقب افتادن رأی گیری در موضوع پالرمو هستند چراکه معتقدند عدم تأیید پالرمو در مجمع تشخیص، روی قیمت کالا و ارز در شب عید تأثیر می گذارد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار