کد خبر: ۷۲۲۱۴
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۴
تکرار دشمنی‌های دیرینۀ ایران و اعراب
وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی در پایان چهل و ششمین دوره نشست‌های این سازمان در ابوظبی بار دیگر محوریت بحث خود را به سمت ایران نشانه گرفتند.
در نشست به اصطلاح سازمان همکاری اسلامی چه گذشت؟

وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی در پایان چهل و ششمین دوره نشست‌های این سازمان در ابوظبی بار دیگر محوریت بحث خود را به سمت ایران نشانه گرفتند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی روز گذشته در پایان چهل و ششمین دوره نشست‌های این سازمان در ابوظبی بیانیه ای منتشر کردند که واکنش تند وزارت خارجه کشورمان را به همراه داشت.

به گزارش وب سایت شبکه خبری اسکای نیوز عربی، در این بیانیه وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی مدعی شدند که انصارالله به نقض آتش‌بس در الحدیده می‌پردازد. آن‌ها از جامعه جهانی خواستند بر انصارالله برای اجرای توافق سوئد فشار بیاورند.

در این بیانیه عنوان شده است، تهران باید به دعوت امارات برای حل مسالمت‌آمیز موضوع جزایر سه‌گانه ابوموسی و تنب کوچک و تنب بزرگ چه از طریق مذاکره مستقیم و چه از طریق داوری بین‌المللی پاسخ مثبتی بدهد.

هیات جمهوری اسلامی ایران به ریاست غلامحسین دهقانی، معاون حقوقی و بین المللی وزیر امور خارجه که به منظور شرکت در چهل و ششمین نشست شورای وزیران امور خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی (OIC) در ابوظبی حضور داشت، در این نشست علاوه بر مشارکت در مباحث عمومی، در کمیته های تخصصی کارشناسی شامل کمیته ویژه و نشست هم اندیشی کشورهای اسلامی در خصوص نقش سازمان همکاری اسلامی در توسعه روابط میان کشورهای عضو، به طور فعال مشارکت کرد.

 ادعاهای واهی الجبیر علیه ایران در نشست ابوظبی

همچنین عادل الجبیر وزیر مشاور در امور خارجه عربستان روز شنبه در نشست وزیران خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در امارات، در ادامه سیاست های ضد ایرانی ریاض، بار دیگر ایران را به دخالت در امور کشورهای منطقه متهم کرد.

به گزارش روزنامه اماراتی 'الاتحاد'، الجبیر در افتتاحیه چهل و ششمین دور نشست وزیران خارجه این سازمان در ابوظبی پایتخت امارات ادعا کرد: تداوم کودتای شبه نظامیان حوثی علیه دولت یمن تاسف بار است. ما از تلاش های دبیرکل سازمان ملل برای دستیابی به راه حل سیاسی در یمن و نتایج توافقنامه سوئد که گام مهمی برای بازگشت دولت مشروع یمن است، حمایت می کنیم.

الجبیر در حالی انصار الله (حوثی های) یمن را به کودتا متهم کرده که کشورش از سال 94 با تشکیل ائتلافی، حملات همه جانبه ای را علیه ملت فقیر یمن آغاز کرده که تا کنون در این حملات هزاران نفر از جمله کودکان و زنان کشته و زخمی شده اند.

جنگنده های ائتلاف سعودی با بی توجهی کامل به وضعیت انسانی شهروندان یمنی، همچنان به حملات خود علیه شهروندان بی دفاع این کشور ادامه می دهد و به گفته کارشناسان منطقه ، یکی از مهمترین عوامل اجرایی نشدن بندهای توافق صلح سوئد در یمن، سنگ اندازی های ائتلاف بر سر راه این توافق است.

الجبیر که بنابر اخبار منتشره، کشورش پیشگام عادی سازی روابط با صهیونیست هاست، گفت: کشورهای عربی موضع ثابتی در حمایت از حق فلسطینیان در تشکیل کشور مستقل در مرزهای 1967 به پایتختی قدس شرقی، دارند.
وزیر مشاور در امور خارجه عربستان که کشورش یکی از مهمترین حامیان مالی و رسانه ای تروریست ها در منطقه از جمله سوریه بوده، افزود: تروریسم و افراط گرایی یکی از مهمترین چالش های دنیا است و منطقه ما نیز از تهدیدهای آن در امان نیست.
وی از همه کشورهای عربی خواست که همکاری های بین المللی خود را برای نابودی تروریسم و خشکاندن منابع مالی آن افزایش دهند.

الجبیر در ادامه سیاست های ضد ایرانی ریاض در منطقه بار دیگر ادعا کرد که ایران همچنان به دخالت در امور داخلی کشورها و حمایت از تروریسم و اشغال جزایر سه گانه ادامه می دهد.

این حالی است که نقشه های منطقه و اسناد و مدارک که از پنج هزار سال پیش تا کنون برجای مانده نشان دهنده ایرانی بودن این جزایر است.

در حالی الجبیر این صحبت را می کند که جزایری از عربستان در دریای احمر در اشغال صهیونیست هاست اما وی در این سخنرانی هیچ اشاره ای به آن نکرد.

این مسئول سعودی در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد که کشورهای عربی از تلاش های سازمان همکاری اسلامی برای مقابله با آنچه به اسلام هراسی موسوم است، ادامه می دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه، در واکنش به روند برگزاری این نشست و اظهارات وزرای خارجه امارات و عربستان گفت: در روز پایانی نشست سازمان همکاری اسلامی، امارات با ارایه متنی تحت عنوان «بیانیه ابوظبی» قصد داشت بدون کسب نظرات سایر هیئت‌های حاضر، این متن را به عنوان بیانیه نهایی نشست به تصویب برساند که این نحوه اداره جلسه بلافاصله مورد اعتراض هیئت اعزامی از تهران و همچنین پاکستان قرار گرفت.
                                                      
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بهرام قاسمی  در تشریح اتفاقات روز پایانی نشست وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی (OIC) در ابوظبی، گفت: در روز پایانی این نشست که به طور معمول اسناد بررسی و تصویب می‌شود، وزیر امور خارجه امارات با ارایه متنی تحت عنوان «بیانیه ابوظبی» قصد داشت بدون کسب نظرات و دیدگاه‌های سایر هیئت‌های حاضر، این متن را به عنوان بیانیه نهایی نشست معرفی و به تصویب برساند که این نحوه اداره جلسه بلافاصله مورد اعتراض هیئت اعزامی از تهران و همچنین پاکستان قرار گرفت.

قاسمی افزود: با وجود اعتراض هیئت کشورمان و برخی دیگر از هیئت‌ها، وزیر امور خارجه امارات با سو استفاده از شرایط میزبانی و در اقدامی خلاف تمامی موازین شناخته شده، با بی توجهی به اعتراض های به عمل آمده قصد داشت امیال خود را به این نشست تحمیل کند و به زعم خود این متن را تصویب و نهایی اعلام کرد.

وی ادامه داد: به دنبال این اقدام طرف اماراتی و بویژه با توجه به اینکه در متن ارایه شده توسط هیئت اماراتی، ادعای واهی این کشور در مورد جزایر ایرانی ابوموسی، تنب کوچک و تنب بزرگ آورده شده بود با اعتراض شدید و به هنگام هیئت ایرانی و متعاقب آن ترک جلسه اعضای هیئت جمهوری اسلامی ایران مواجهه شد که همین موضوع موجب متشنج شدن این نشست، پایان جلسه و خروج تدریجی دیگر هیئت‌ها و در نتیجه ناکامی امارات در تحقق هدف از پیش تعیین شده و خواسته نامشروعش شد.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به اینکه هیئت کشورمان با طرح اعتراضات خود، متن پیشنهادی امارات بعنوان بیانیه پایانی را بی‌اعتبار دانسته است، گفت: این اتفاقات پیش از مراسم اختتامیه نشست رخ داد و همین موضوع باعث عدم برگزاری مراسم اختتامیه به روال معمول اینگونه نشست‌های بین‌المللی شد. از نظر جمهوری اسلامی ایران بیانیه ارایه شده در روز پایانی این نشست از سوی هیات اماراتی فاقد اعتبار حقوقی و غیرقابل استناد است و همانگونه که گفته شد وزیر امور خارجه امارات در اقدامی ناپخته و غیر حرفه ای و کاملا بدوی، قصد تحمیل این بیانیه خودساخته به نشست را داشت که در آن ناکام ماند.

قاسمی بار دیگر تاکید کرد: حق حاکمیت ایران بر جزایر ایرانی ابوموسی، تنب کوچک و تنب بزرگ موضوعی است که هیچ شک و تردیدی در مورد آن وجود ندارد و اینگونه تلاش ها و اقدامات نسنجیده و بی نتیجه، تاثیری بر حق حاکمیت کشورمان بر آنها نداشته و نخواهد داشت و جمهوری اسلامی ایران هرگز ذره‌ای از حق حاکمیت تاریخی و قطعی خود بر این جزایر عقب نشینی نخواهد کرد.

سخنرانی نماینده ایران

همچنین غلامحسین دهقانی ریٔیس هیأت اعزامی کشورمان در اجلاس سازمان همکاری های اسلامی،  در سخنرانی خود در بخش مباحث عمومی نشست شورای وزرای امور خارجه ضمن تأکید بر ضرورت تداوم توجه به موضوع فلسطین به عنوان بالاترین اولویت در دستور کار سازمان همکاری اسلامی اظهار داشت: ما اجازه نمی دهیم هیچ تحول نوینی در سطح جهان اسلام، توجهات را از پرداختن به مهمترین و قدیمی‌ترین مسأله‌ای که با آن مواجه هستیم یعنی فلسطین، منحرف سازد.

وی با اشاره به موضوع انتقال سفارت آمریکا به قدس شریف، این اقدام را بخشی از توطیٔه آمریکایی موسوم به "معامله قرن" توصیف نمود و افزود: مایه نگرانی است که برخی از کشورهای عضو با بی تفاوتی نسبت به حقوق ملت فلسطین، تلاش خود را برای منحرف ساختن و به حاشیه بردن توجهات از موضوع محوری سازمان به سمت موضوعات غیر مرتبط مصروف می‌نمایند. سازمان همکاری اسلامی با هدف افزایش همبستگی میان کشورهای اسلامی به وجود آمد و حمایت کشورهایی که دست در دست آمریکا دارند از تحریم‌های اعمال شده علیه ملت ایران، نه تنها اقدامی شرارت آمیز و غیر اخلاقی به شمار می‌رود بلکه نقض روح همبستگی میان مسلمانان محسوب می‌شود.

دهقانی در ادامه سخنان خود در بحث تروریسم گفت: تروریسم و افراط گرایی در بخش‌های بسیاری شکست خورده و ما به نقشی که در شکست تروریست‌ها داشته‌ایم افتخار می‌کنیم، لکن تفکر و ایدیٔولوژی ضد انسانی تکفیری همچنان به حیات خود ادامه می‌دهد و در حال مسموم کردن اذهان جوانان ما در سراسر جهان اسلام می‌"باشد. باعث تأسف است که سازمان همکاری اسلامی‌ به گونه‌ای فزاینده‌ در حال تغییر اولویت‌های خود می باشد. شمار بسیار اندک از کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی با صرف مبالغ هنگفت در حال ضمیمه کردن این سازمان مستقل و مهم بین‌المللی به بخشی از  دستگاه سیاست خارجی خود می باشند. این اقدام به مخدوش شدن هر چه بیشتر اعتبار این سازمان منجر خواهد گردید.

 معاون حقوقی و بین المللی وزیر امور خارجه با تاکید بر اهمیت و ضرورت اصلاح ساختار سازمان همکاری اسلامی، بر ضرورت مشارکت آزاد همه کشورهای عضو در تصمیم سازی‌ها و فعالیت‌های سازمان تأکید نمود.

هیأت جمهوری اسلامی ایران همچنین ضمن حمایت از حقوق ملت فلسطین در برابر رژیم اشغالگر قدس، با هر گونه مصوبه سازمان که به صورت ضمنی یا صریح متضمن شناسایی رژیم صهیونیستی باشد مخالفت نمود.

لازم به ذکر است که امارات متحده عربی به مدت یکسال ریاست شورای وزیران امور خارجه سازمان همکاری اسلامی را عهده‌دار خواهد بود.

چهل و ششمین دور نشست وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی (جمعه) با سخنرانی 'ابوالکلام عبد المؤمن' وزیرخارجه بنگلادش که ریاست دوره پیشین این نشست را بر عهده داشت آغاز شد.
دعوت از هند در این نشست به عنوان میهمان باعث شد که پاکستان در آن شرکت نکند.

نام:
ایمیل:
* نظر: