کد خبر: ۷۲۲۲۱
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۳
مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به توسعه گرایی مناطق آزاد در دنیا و ایران گفت: مناطق آزاد صرفاً توسعه اقتصادی را رقم نمی زنند بلکه حلقه های پیوند توسعه اجتماعی و دروازه های توسعه بین المللی هستند.
بازدهي بالا، ريسك كم و هزينه پایین توليد، امتيازات مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برای سرمایه گذارانبه گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از فرینا، مرتضی بانک در اجلاس توسعه استراتژی های سرمایه گذاری، تولید و صادرات برترین شرکت های ایران «طرح انتخاب ملی» با موضوع «بررسی نقش آفرینی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در دوران تحریم» گفت: مناطق آزاد زیرساخت ها، فرصت های اقتصادی و فضای مناسبی را فراهم آورده اند تا سرمایه‌گذاران بتوانند با بهره‌گیری از این زیرساخت‌ها بازده مناسبی را به دست آورند.
وی به حجم جلب سرمایه گذاری داخلی و خارجی در پنج سال اخیر در مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی اشاره کرد و گفت: حجم جلب سرمایه گذاری داخلی در مناطق آزاد در این مدت61 هزار و750 میلیارد تومان، سرمایه گذاری خارجی10 میلیارد دلار و بودجه زیربنایی صرف شده نیز در طول پنج سال، 4 هزار و 685 میلیارد تومان بوده است.  
مشاور رییس جمهور با تاکید بر اینکه توجه توأمان به ریسک و بازده بالا در حوزه سرمایه‌گذاری یکی از مهم ترین اولویت ها است گفت: مناطق آزاد نویددهنده بازدهی بالا و ریسک پایین هستند. این مناطق ریسک های محیطی و قانونی را به شدت کاهش داده اند به طوری که با قانون خاص اداره مناطق و امکانات و معافیت هایی مانند معافیت های مالیاتی، گمرکی و... ریسک فعالیت اقتصادی به شدت کاهش یافته و از طرفی ریسک های محیطی دیگر مانند ریسک های مدیریتی به دلیل یکپارچگی تصمیم گیری به حداقل رسیده است.
مرتضی بانک افزود: بازدهی فعالیت ها در مناطق آزاد با وجود کاهش ریسک، فزاینده است چرا که هزینه کمتر، دسترسی به محیط صادراتی و ترانزیتی مطلوب تر و ارزان تر، دسترسی به مواد اولیه ارزان تر،  هزینه‌های تولید را کاهش می دهد. بنابراین برخلاف قانون عمومی سرمایه گذاری که ریسک را بازدهی مورد انتظار هم جهت می‌داند و سرمایه گذاران برای کسب بازدهی بالاتر باید ریسک بالاتری متحمل شوند.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تاکید کرد: مناطق آزاد زمینه بازدهی بالاتر در مقابل ریسک پایین تر را به وجود آورده اند.
وی در ادامه به ظرفیت ها و مزیت های مناسب تولید و صادرات در مناطق آزاد اشاره کرد و گفت: معافیت ۲۰ ساله مالیات، معافیت های گمرکی در واردات، صادرات و عوارض گمرکی، معافیت های ناشی از صادرات کالا به خارج از کشور و بهره مندی از ظرفیت های ارزش افزوده در تولید و ورود کالا به داخل را از جمله این مزیت ها است.  
مرتضی بانک اولویت بخشی به سرمایه گذاری، تولید و صادرات را از جمله ظرفیت های جدیدی معرفی کرد که اجرای آن در دستور کار جدی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی است و پروژه های مناسبی برای این مهم تعریف شده است.
وی تاکید کرد: بدون وجود ساختار و رویکرد هیچ روندی محقق نمی‌شود، رویکرد مناسب باعث می شود همه در خدمت سرمایه گذاری، تولید و صادرات باشند. رویکرد امروز مناطق آزاد حرکت از خدمت رسانی به کریدورهای فناوری و تولید است.
مشاور رییس جمهور اظهار داشت: به دنبال آن هستیم که مناطق آزاد، پیشران توسعه اقتصادی کشور شوند. بنابراین مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید مسیر انتقال فناوری، بسترآفرین شرکت های نوبنیان و دانش پایه باشند.
مرتضی بانک با بیان اینکه در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی 200 خدمت ارائه می‌شود، گفت: به دنبال راه اندازی مراکز نوآوری و شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ ها در مناطق آزاد هستیم که برای ورود این نوع شرکت‌ها و سرمایه گذاری آنها تسهیلات بیشتری به بخش تولید خواهیم داد.
وی با بیان اینکه قرار است بورس بین المللی در مناطق آزاد ایجاد شود، افزود: اگرچه در بخش شبکه بانکی بین المللی هنوز به توافقات دست نیافته ایم، اما در بخش بورس بین الملل با استفاده از مکانیزم ارز خارجی، فعالیت خود را به صورت مشارکت 50 درصدی بخش داخلی و 50 درصدی بخش خارجی آغاز خواهیم کرد.
به گزارش فرینا، در این مراسم پنل تخصصي تسهيل فضاي كسب و كار در مناطق آزاد و ويژه اقتصادي با بهره مندي از بازار نوين با مديريت «اكبر افتخاري» معاون توليد، صادرات و فناوري دبيرخانه شورايعالي  مناطق آزاد و مدیران و معاونین مناطق آزاد و ویزه اقتصادی برگزار شد.
گفتنی است؛ اجلاس توسعه استراتژی های سرمایه گذاری، تولید و صادرات برترین شرکت های ایران با حضور «عیسی فرهادی» فرماندار تهران، «عیسی منصوری» معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، «محمد طحانپور» رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در مرکز همایش های بین المللی سازمان صدا و سیما برگزار شد.
 در پایان این نشست با اعطای سیمرغ زرین مدیریت خلاق و نشان ملی و جایزه بین المللی از برترین های فعالین اقتصادی کشور تقدیر شد.

نام:
ایمیل:
* نظر: