کد خبر: ۷۲۲۹۸
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۱
فاطمه ذوالقدر

نماينده تهران در مجلس

با مشاهده تنگدستي ، بيکاري و کاهش قدرت خريد، به خصوص براي آن قشر از جامعه که به جهت ناکافي بودن، يا فقدان درآمد، نيازمند حمايت و مراقبت بيشتري مي‌باشند،دولت به عنوان مسئول رسيدگي و برنامه ريزي براي کاهش سختي در معيشت و فقر و بهبود اوضاع معيشتي آنان، شناخته مي‌شود. البته در طول سال‌هاي اخير، تلاش‌هاي قابل توجه براي بهبود وضعيت نابرابري اقتصادي که از برنامه‌ها و دستاوردهاي مهم بوده است، با تهديداتي مواجه شده و فاصله طبقاتي متاسفانه افزايش يافته است. راهکار بهبود اين روند، حرکت اصولي به سمت اصلاح و تکميل ساختارها و اجراي قواعدي همچون شفافيت، پاسخگويي، تنظيم‌گري مناسب و در عين حال کاهش تصدي گري‌هاي بي مورد از سوي دولت است. رفع فقر و بي عدالتي و تأمين حداقل‌ها رفاهي و اجتماعي از اهداف اصلي نظام اسلامي‌است و دولت براي تحقّق آن از تمام راه‌ها و تجارب بشري بهره مي‌برد.امام(ره)رفاه مردم را از اهداف ملّي دولت اسلامي‌مي‌داند،آنجا که فرموده است که همه آرمان و آرزوي ملّت و دولت و مسئولين کشور ماست که روزي فقر و تهيدستي در جامعه ما رخت بربندد و مردم عزيز و صبور و غيرتمند کشور از رفاه در زندگي مادي و معنوي برخوردار باشند. در اين ميان نهادهاي حمايتي چون کميته امداد و سازمان بهزيستي در رسيدگي و بهبود وضعيت اقتصادي خانوارهاي نيازمند،نقش اساسي و تعيين کننده دارند.

البته خوشبختانه مردم جامعه به سبب روحيه نوع دوستي و احسان و انفاق كه ريشه در تاريخ و تمدن كُهن ايران زمين و دين اسلام دارد در رساندن ياري و کمک به بهبود وضعيت معيشتي هم وطنان خود ، احساس وظيفه مي‌کنند. انسان براي آسايش و آرامش خود نيازمند ديگران است و همين نياز او را به مشارکت با ديگران تشويق مي‌کند. هر توانمندي مي‌تواند با بر عهده گرفتن امري از امور جامعه و کمک به نيازمندان، در اداره و تأمين نياز‌هاي اجتماعي ديگران سهيم باشد. به خصوص در اين روزهاي پاياني سال که مردم در پي خريد و تامين کالاهاي مورد نياز و برگزاري جشنِ نوشدن سال هستند، هم چنان به دنبال احسان و انفاق و خوشحالي ديگر افراد جامعه نيز هستند. هر سال در اسفند ماه و در آستانه عيد نوروز ، مردم مهربان و نيکوکار کشورمان در ١٤ اسفند در همايشي عظيم که بيانگر نوع دوستي، نيکوکاري و مهرورزي آنان است، به مصداق اين كلام نوراني مولي الموحدين امام علي (ع) اند كه آنچه براي خود مي‌پسندي براي ديگران نيز بپسند، مراقب خانواده‌هاي نيازمند و کودکانشان هستند.

هفته احسان و نيکوکاري، فرصتي مناسب براي آراسته شدن به صفات والاي اخلاقي و انساني است. جشن نيکوکاري صرف نظر از هدايايي که طي آن جمع آوري مي‌شود به لحاظ معنوي ، اجتماعي و فرهنگي داراي کارکرد‌هاي ويژه‌اي است که از جمله آنها مي‌توان به گسترش و تقويت هرچه بيشتر فرهنگ احسان و انفاق، کمک به همنوع و انسجام اجتماعي و ملي اشاره کرد. نوع دوستي و کمک به همنوع، امري ذاتي و فطري است. بدين مفهوم که عمل نيکوکاري به صورت نور الهي در قلب و سرشت انسان وجود دارد. در شرايط کنوني بايد در کنار هم با استفاده از توانمندي‌هاي يکديگر هم افزايي کنيم. اميد است که خانواده‌هاي نيازمند و افراد با دهک‌هاي پايين درآمدي که در شرايط اقتصادي موجود بيش از پيش نياز به مراقبت و حمايت دارند، با تدبير و برنامه ريزي از سوي دولت و هم چنين توجه و عنايت خيرين و ساير افراد توانمند جامعه، سال نو را با اميد به فرداي بهتر و با دغدغه‌هاي کمتر، تحويل کنند
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار