کد خبر: ۷۲۲۹۹
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۵
بررسي‌هاي تجارت آنلاین نشان مي‌دهد؛
گروه اقتصاد کلان: بازار سکه و طلا پس از ماه‌ها آشفتگي و تلاطم به يک آرامش و ثبات نسبي دست پيدا کرده بود اما طي يکي، دوهفته اخير باز هم مقداري نوسان نشان داد تا اينکه روز گذشته رئيس کميسيون تخصصي طلا و جواهر اتاق اصناف از کاهشي شدن اين بازار خبر داد.
آرامش در بازار سکه
گروه اقتصاد کلان: بازار سکه و طلا پس از ماه‌ها آشفتگي و تلاطم به يک آرامش و ثبات نسبي دست پيدا کرده بود اما طي يکي، دوهفته اخير باز هم مقداري نوسان نشان داد تا اينکه روز گذشته رئيس کميسيون تخصصي طلا و جواهر اتاق اصناف از کاهشي شدن اين بازار خبر داد. محمد کشتي آراي در گفت‌وگو با ايلنا در اين باره گفت: قيمت سکه ظرف يک هفته 11 درصد کاهش يافته و حباب سکه به 400 هزار تومان رسيده است.

کشتي آراي افزود: با توجه به اينکه قيمت جهاني طلا يک دلار کاهش داشته و از سوي ديگر نرخ دلار با کاهش بها نسبت به روز يکشنبه وارد کانال ۱۲ هزار تومان شده است قيمت سکه نيز روند کاهشي به خود گرفته است. بطوري که نرخ هر قطعه سکه تمام با تصوير امام با کاهش تقريبا ۲۰۰ هزار توماني نسبت به روز يکشنبه به ۴ ميليون ۴۰۰ هزار تومان و سکه تمام با طرح قديم به ۴ ميليون و ۳۰۰ هزار تومان رسيده است.

وي ادامه داد: اين شرايط باعث شده تا قيمت سکه ظرف يک هفته ۱۱ درصد کاهش يابد و حباب سکه به ۴۰۰ هزار تومان برسد. بايد توجه داشت، زماني که قيمت‌ها نزولي مي‌شود خريد و فروش و تعداد متقاضيان به دليل ترس از شرايط کاهش مي‌يابد.

کشتي‌آراي در مورد شرايط بازار سکه در آخر سال هم نويد داد و گفت: البته اين موضوع بستگي زيادي با سياست‌هاي ارزي بانک مرکزي دارد اما با توجه به اينکه در اين امر عرضه و تقاضا دخيل هستند و واگذاري نوبت يک ساله سکه را در پيش رو داريم مي‌توان انتظار داشت که ثبات در بازار حاکم شود.

    ريزش بازار طلا در پي سخنان همتي

در پس از آنکه شنبه شب گذشته رئيس کل بانک مرکزي در يک برنامه تلويزيوني وعده داد که نرخ ارزها کاهش مي‌يابد، فرداي آن شب قيمت سکه و طلا به شدت ريزش کرد.

به گزارش ايرنا عبدالناصر همتي در اين برنامه تلويزيوني در مورد بازار ارز گفت: قيمت دلار به پايين بازگشت مي‌کند، زيرا عوامل اقتصادي اين قيمت‌ها را برنمي‌تابد، نرخ ميانگين يورو بابت عرضه 11.5 ميليارد يورو در سامانه نيما 10 هزار و 128 تومان است، اما يورو در بازار آزاد 15 هزار تومان خريد و فروش مي‌شود که اين قيمت‌ها براي واردکننده به صرفه نيست و ماندگار نخواهد بود.در پي اظهار نظر همتي رسانه‌ها نوشتند: با وجود تعطيلي بازارهاي جهاني و تثبيت بهاي طلا در محدود يکهزار و 293 دلار و 80 سنت در هر اونس قيمت داشت، به دنبال کاهش قيمت دلار، نرخ انواع مسکوکات طلا نيز در بازار تهران کاهش يافت.

    کاهش قيمت سکه با تداوم ورود نامحدود طلا

در همين راستا عضو کميسيون اقتصادي مجلس نيز گفت: يکي از اقداماتي که دولت در ماه‌هاي اخير انجام داده آزادسازي ورود نامحدود طلا به کشور است که اين موضوع عرضه طلا و ضرب سکه را افزايش مي‌دهد.

علي اکبر کريمي‌در گفت و گو با خانه ملت، با اشاره به نوسانات قيمت سکه در روزهاي اخير، گفت: يکي از مهم‌ترين عوامل موثر بر بازار طلا بحث قيمت جهاني آن است که با تغييراتي که در سطح جهاني روي قيمت طلا رخ مي‌دهد، بازار ايران نيز متأثر مي‌شود. کريمي‌افزود: در کنار قيمت جهاني بخشي از افزايش قيمت، ناشي از عوامل داخلي، شرايط خاص بازار ايران و عواملي بوده که مي‌تواند قيمت طلا و سکه را افزايش دهد.

وي با اشاره به اينکه علاوه بر تقاضاي واقعي که براي مصرف سکه وجود داشته مردم از آن به عنوان وسيله‌اي براي حفظ و ذخيره ارزش اموال خود استفاده مي‌کنند، ادامه داد: در شرايطي که تورم در جامعه وجود داشته و يا انتظارات تورمي‌براي آينده وجود دارد، تقاضا براي سکه افزايش مي‌يابد که بر اين اساس شکافي بين قيمت واقعي سکه براساس قيمت جهاني طلا و قيمت داخلي آن ايجاد مي‌شود.

نماينده مجلس شوراي اسلامي، با بيان اينکه شکاف قيمتي سکه همان حبابي است که در بازار کنوني وجود دارد، اظهار داشت: اين حباب براي مدت زمان نامحدود ايجاد نمي‌شود، چراکه در اين روزها شاهد کاهش و افزايش مداوم قيمت سکه بوده ايم. وي با اشاره به اينکه قيمت جهاني طلا و ميزان تقاضاي داخلي تلاطم قيمتي اين روزها در بازار سکه را رقم زده است، افزود: بايد بحث بازار معاملات آتي سکه فعال تر شود، چراکه عده‌اي علاقه مند هستند، معاملات خود را در بازار سکه افزايش دهند که بانک مرکزي مي‌تواند اين اقدام را انجام دهد.

کريمي‌با بيان اينکه بخشي از معاملات آتي سکه از طريق بورس آغاز شده و در حال ساماندهي است که در کنار آن عرضه واقعي بايد افزايش يابد، ادامه داد: يکي از اقداماتي که دولت در ماه‌هاي اخير انجام داده آزادسازي ورود نامحدود طلا به کشور است که اين موضوع عرضه طلا و ضرب سکه را افزايش مي‌دهد.

    محدوديت واردات طلا اثر منفي روي قيمت سکه دارد

عضو کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي، با بيان اينکه در ماه‌هاي ابتدايي سال که قيمت سکه افزايش يافت همزمان محدوديت ورود طلا نيز ايجاد شد، تصريح کرد: محدوديت واردات طلا اثر منفي روي قيمت سکه گذاشت که در حال حاضر اين محدوديت برداشته شده و مردم بايد تشويق شوند که طلاي بيشتري وارد کشور کنند تا بتوان به چرخه عرضه و تقاضاي منطقي و متعارف در بازار طلا و سکه پاسخ داد.

    نوسانات بازار پيامد افزايش نقدينگي

بازار طلا و سکه تابعي از اقتصاد کشور است و تا اقتصاد به سامان نرسد وجود نوسان در بازارهايي مثل خوردو، مسکن، سکه و طلا نيز طبيعي است. يک استاد اقتصاد دانشگاه آزاد در اين خصوص با اشاره به افزايش حباب‌گونه قيمت‌ها طي چند وقت اخير، اظهار کرد: مشاهده نوسانات بسيار گسترده ناشي از افزايش نقدينگي است.

به گزارش پارسينه بهمن قدمي‌افزود: اکنون بازار خودرو تا حدودي فروکش کرده و از روزهاي گذشته، بازار طلا براي سرمايه‌گذاران مطلوب شده و عملاً اين بازار داراي نوسان است و معامله‌اي در آن صورت نمي‌گيرد. وي ادامه داد: تقاضاي افراد در اين برهه از زمان با افزايش قيمت‌ها براي رفع نياز نبوده بلکه صرفاً به دليل پوشش ريسک و حفظ سرمايه آن‌ها است. اين مدرس دانشگاه تاکيد کرد: راهکار بلندمدت مجموعه نظام اقتصادي کشور اين است که بتواند سرمايه‌هاي مازاد جامعه و نقدينگي را جذب توليد و بازار سرمايه کند، زيرا بازار سرمايه مي‌تواند آن را به جاي ورود به بازار دلالي، به توليد سوق دهد. وي ادامه داد: اگر دولت نتواند اين اقدام را انجام دهد، موجب افزايش نقدينگي و تورم در کشور خواهد شد و در کوتاه‌مدت نمي‌توان به مصرف کننده خرده گرفت.

قدمي‌اضافه کرد: بايستي نظام اقتصادي براي کنترل نقدينگي عواملي که موجب ايجاد نقدينگي مي‌شود را مهار کند، به اين معنا که بازنگري در تسهيلات بانکي، نظام بانکداري، نرخ سود سپرده‌ها و اصلاح سيستم مالياتي صورت گيرد.

وي تصريح کرد: لازم است دولت اقداماتي را در بلندمدت انجام دهد و در کوتاه مدت سياستي اتخاذ کند که انتظارات مردم در آينده موجب به حداقل رساندن ريسک شود و از اين طريق اطمينان به مردم تزريق شود. قدمي‌بيان کرد: تا زماني که جو رواني در جامعه کنترل نشود وضع به همين منوال ادامه مي‌يابد تا جايي که مردم براي خريد، سرمايه‌اي در دست ندارند و آن زمان آثار مخرب، بسيار بيشتر خواهد شد که اميد است به آن نقطه نرسيم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار