کد خبر: ۷۲۴۹۲
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۶
وب ‌سری و فیلم های کوتاه برتر جشنواره «کودک آنلاین» که با حمایت همراه اول در حال برگزاری است، انتخاب شدند.
در فاز دوم جشنواره کودک آنلاین؛ چهار اپلیکیشن کودک و ۲۰ ایده برگزیده تقدیر شدندبه گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران، روز شنبه ۱۸ اسفندماه محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در آئین انتخاب وب سری و فیلم کوتاه جشنواره «کودک آنلاین» که با حضور سید محمد بطحایی؛ وزیر آموزش و پرورش، احمد مسجد جامعی؛ عضو شورای شهر تهران، علیرضا تابش؛ رئیس بنیاد فارابی، ابوالحسن فیروزآبادی؛ دبیر شورای عالی فضای مجازی و شاهین آرپناهی؛ مدیرکل ارتباطات همراه اول برگزار شد، با بیان اینکه ۱۳ میلیون مخاطب کودک و نوجوان داریم که متولد عصر فضای مجازی هستند، اظهار کرد: فضای مجازی برای این نسل، حکم فضای واقعی را دارد و این طیف از جمعیت کشور پیش از شروع آموزش و یادگیری ها، با فضای مجازی زندگی می‌کنند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: از این منظر باید گفت که آسیب پذیرترین قشر در استفاده از فضای مجازی نیز همین گروه هستند و اگر برای آنها فکری متناسب با شرایط فرهنگی و اجتماعی جامعه نکنیم، نسل آینده را از دست خواهیم داد.
وی ابراز کرد: تا پیش از این مهم ترین ابزار، محدودسازی فضای مجازی برای کودک بود؛ اما در شرایطی که کودکان برای والدین شان فیلترشکن نصب می کنند، مقوله محدودسازی، مفهوم خودش را از دست داده است.
آذری جهرمی با تأکید بر اینکه از لحاظ محتوایی، فرهنگی غنی در کشور داریم، تصریح کرد: آنچه ما در وزارت ارتباطات انجام دادیم، ایجاد سه حلقه پلتفرم ها، محتوا و ترویج بود.
وی تصریح کرد: در زمینه پلتفرم ها، چهار اپلیکیشن مرتبط با این حوزه را رونمایی کردیم و امیدواریم سکوسازان تشویق شوند تا پلتفرم هایی موردنیاز جوانان را طراحی کنند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان کرد: علاوه بر این، در بخش محتوا شتاب دهنده ای ایجاد شده که حاضر به حمایت مالی از ایده های برگزیده این جشنواره تا تبدیل شدن آنها به محصول نهایی است.
وزیر جوان کابینه دوازدهم با اشاره به مرحله سوم که از آن با نام «ترویج» یاد کرد، یادآور شد: در این زمینه، با سازمان های مردم نهاد همکاری را آغاز کرده ایم که از اردیبهشت ماه سال آینده، این زنجیره با شدت و سرعت بیشتری حرکت خواهد کرد.
 وی با بیان اینکه تنها ۱۴ درصد از والدین با ابزارهای «کنترل کودکان در فضای مجازی» آشنایی دارند، خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه در برابر کودکان و آینده کشور مسئول هستیم، ۵۰ تیم از سازمان های مردم نهاد، آموزش دیده اند تا با حضور در مدارس و بین مردم، پدرها و مادرها را نسبت به استفاده از ابزارهای کنترل فضای مجازی آموزش دهند.
 •    برخورداری ۳۱ رده شغلی فضای مجازی از معافیت بیمه پیمان  
 همچنین در این مراسم سید ابوالحسن فیروزآبادی؛ دبیر شورای عالی فضای مجازی به ایراد سخنرانی کوتاهی پرداخت و ابتدا کودکان را به عنوان «قاعده هرم استفاده از فضای مجازی» معرفی کرد و گفت: این قشر، سپاه ۱۳ میلیونی را تشکیل می دهند که در شبکه های اجتماعی زندگی می‌کند.
رئیس مرکز ملی فضای مجازی با بیان اینکه با بازاری جهانی مواجه هستیم که در حال تولید محتوای بازی، آموزشی، سرگرمی و فیلم برای این قشر در فضای مجازی است، عنوان کرد: بنابراین اگر فقط مصرف کننده باشیم، به تدریج توانایی و قدرتِ نقش داشتن در جهان را از دست خواهیم داد.
وی با تأکید بر اینکه کیفیت بالای کارهای خارجی از این جهت است که تکنولوژی را در اختیار دارند و به عبارت دیگر، تکنولوژی برای تأمین نیاز آنها پدید آمده است، گفت: لذا زمانیکه تکنولوژی وارد سرزمین ما می شود باید متخصصانی در حوزه های جامعه شناسی، انسان شناسی، فرهنگ و روانشناسی با متخصصان بخش خصوصی ترکیب شوند و به بومی سازی تکنولوژی بپردازند.
فیروزآبادی همچنین ایران را سرآمد توسعه پلتفرم ها و کسب وکارهای دیجیتال در منطقه دانست و ابراز امیدواری کرد: دولت و حکومت موانع را کمتر و فضا را سالم تر کنند.
 وی همچنین خبر از اقدامی در شورای عالی فضای مجازی برای برطرف کردن بخشی از تحریم ها داد و اظهار کرد: اخیرا برای حل مشکلات بیمه تأمین اجتماعی، قرار شد در همه استان ها، مرکزی مختص کسب وکارهای فضای مجازی ایجاد شود و همچنین با تعریف حدود ۳۱ شغل از مشاغل فضای مجازی، آنها از معافیت بیمه پیمان برخوردار شدند.
 هم ‌زمان با برگزاری جشنواره «کودک آنلاین» که رویداد‏ی برای یافتن، گسترش و منتورینگ ایده ‏هایی در حوزه‏ تولید محتوای تصویری (فیچر فیلم، سریال، مجموعه ‏های آموزشی و فیلم کوتاه)، با تمرکز بر پتانسیل های کارآفرینی و توجه ویژه به استقبال کودکان و نوجوانان از این آثار به حساب می آید، ۱۱۲۱ ایده و فیلم به این جشنواره رسید.
 در گام نخست ۹۲ فیلم و ۴۴ ایده با همت هیئت داوران انتخاب شد و شب گذشته نیز از میان ایده های انتخاب شده، ۲۰ ایده برگزیده و تقدیر شد که قابلیت تولید محتوا برای کودکان و نوجوانان را دارند.
همچنین از «نبات»، «تاچستان»، «مداد» و «آیوتون» نیز به عنوان چهار اپلیکیشن برتر جشنواره کودک آنلاین تقدیر شد.
این جشنواره که با حمایت گسترده همراه اول با هدف ایجاد انگیزه‏ کافی برای ایده ‏پردازی و جذب مخاطب کودک و نوجوان، تجمیع و هدایت سرمایه ‏ها به سمت تولید برای کودک و نوجوان، جلب توجه افکار عمومی به مساله نحوه‏ استفاده کودکان و نوجوانان از محتوا در فضای اینترنتی و ایجاد فرصتی برای تبادل نظر و گفت‏گوی کارشناسان پیرامون جزئیات و مسایل استفاده‏ کودکان و نوجوانان از محتوای تصویری در فضای مجازی برگزار می شود، از امروز رسما وارد فاز سوم خواهد شد.
جشنواره کودک آنلاین در دو بخش وب سری ها (سریال های اينترنتي) و فیلم کوتاه تعریف شده و زمان نهایی برگزاری جشنواره، بهار ۹۸ است.  
گفتنی است همراه اول با ارائه سیم کارت «درسا» برای کودکان و سیم کارت «انارستان» برای دانش آموزان، پیشرو در زمینه استفاده کودکان و نوجوانان از فضای مجازی امن با حضور والدین است.

نام:
ایمیل:
* نظر: