کد خبر: ۷۲۵۷۸
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۳
۳۵۰هزار گوشی ساخت اپل در شبکه خاموش شد
وزیر ارتباطات گفت: پس از تحریم استفاده از اپلیکیشن های ایرانی در گوشی های آیفون، ظرف مدت ۵ روز روزانه ۷۰ هزار گوشی آیفون در داخل شبکه ارتباطی کشور، غیرفعال شد.
خداحافظی با گوشی های آیفون در بازار ایران

وزیر ارتباطات گفت: پس از تحریم استفاده از اپلیکیشن های ایرانی در گوشی های آیفون، ظرف مدت ۵ روز روزانه ۷۰ هزار گوشی آیفون در داخل شبکه ارتباطی کشور، غیرفعال شد.

محمدجواد آذری جهرمی صبح امروز ۳ شنبه در مجمع سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با اشاره به اقدام کمپانی امریکایی اپل در تحریم اپلیکیشن های ایرانی و محدودیت دسترسی به این نرم افزارهای کاربردی برای کاربران آیفون، گفت: تا پیش از این اقدام، روند رو به رشدی را در استفاده از گوشی‌های آیفون در کشور شاهد بودیم.

وی ادامه داد: مطابق آمار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی روزانه ۷ هزار گوشی آیفون در شبکه ارتباطی کشور وارد و رجیستر می‌شد.

وزیر ارتباطات افزود: اما پس از تحریم صورت گرفته، مطابق بررسی‌ها، طبق ۵ روز متوالی نه تنها تعداد ۷ هزار گوشی به صورت روزانه در شبکه وارد نشد، بلکه روزانه ۷۰ هزار گوشی فعال داخل شبکه نیز، خاموش شده است.

وی گفت: سال ۸۹ نیز اپل ایران را تحریم کرد اما نه تنها تقاضای گوشی آیفون در کشور کاهش نیافت بلکه بیشتر هم شد. اما درحال حاضر، خاموش شدن گوشی‌های این شرکت در شبکه، نشان از توسعه اپلیکیشن‌های ایرانی دارد و اپل در حال از دست دادن بازار خود در ایران است.

در همین حال پیش تر معاون وزیر ارتباطات پیش بینی کرده بود: اعمال ممنوعیت‌ها در زمینه استفاده از اپلیکیشن های ایرانی در سیستم عامل آی او اس استفاده از آیفون را در ایران ناممکن و فروش آن را کاهش می‌دهد.

امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات در یادداشتی نوشت: «این بار سه عامل استفاده از اپلیکیشن های یادشده را دچار چالش کرده است. مساله اول تحریم‌های آمریکا بر ضد ایران است، مساله دوم تغییر در سیاست‌های اپل در زمینه صدور گواهی‌های مربوط به توسعه دهندگان و برنامه نویسان تجاری اپ های آیفون است و موضوع سوم به انتشار گزارشی بازمی گردد که در آن فهرستی از استارت اپ های ایرانی وجود دارند که با استفاده از گواهی‌های یادشده برای شرکت‌های آمریکایی، تحریم‌ها را دور می‌زدند.

با تشدید تحریم‌های آمریکا بر علیه ایران، اپل اخیراً برای جلوگیری از اعمال مجازات‌های احتمالی کاخ سفید، اپلیکیشن هایی را که توسط شرکت‌های ایرانی تولید شده‌اند از اپ استور خود حذف کرد. بدیهی است که چنین تصمیمی می‌تواند استفاده از اپ استورهای ایرانی را نیز افزایش دهد.

اما اپل مدتی است با هدف حفظ حریم شخصی کاربران خود و مقابله با نقض حقوق مالکیت معنوی، قبل از انتشار اپلیکیشن ها در اپ استور خود آنها را مورد بررسی جدی قرار می‌دهد ولی توزیع نرم افزارهای غیرقانونی و ناقض حقوق مالکیت معنوی، از طریق دستکاری و سوءاستفاده از برخی گواهی‌های صادر شده برای توسعه دهندگان تجاری ادامه داشته است.

لذا اپل با مرور و بررسی مجدد سیاست‌های خود در این زمینه تلاش کرد جلوی سوءاستفاده از گواهی‌های مذکور را بگیرد. این مساله به ضرر کاربران ایرانی آیفون تمام شده که از اپلیکیشن های دور زننده تحریم مبتنی بر دستکاری گواهی‌های مذکور استفاده می‌کردند. همین مساله موجب شده تا حتی در صورت توزیع اپلیکیشن های آیفون در اپ استورهای ایرانی، استفاده از آنها ممکن نباشد.

اگر چه ظاهراً اپل این تغییرات را با هدف حفاظت از داده‌های خصوصی کاربران خود انجام داده، اما در عمل جلوی دسترسی ایرانیان به جریان آزاد اطلاعات و خدمات آنلاین را در داخل کشور گرفته است.

نتیجه نهایی این تغییرات از دست رفتن کارکردهای اصلی آیفون در ایران است. زیرا به عنوان مثال، دیگر از آیفون نمی‌توان برای پرداخت آنلاین هزینه استفاده از کالا و خدمات استفاده کرد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد ۵.۲ میلیون نفر در ایران از آیفون استفاده می‌کنند و اپل دارای سهمی ۱۲ درصدی از بازار گوشی‌های هوشمند ایران است. ارزش کلی بازار تلفن همراه در ایران به ۴۳۸ میلیون دلار می‌رسد.

در نهایت اپل دو گزینه پیش رو دارد. یا باید شرایط را برای ایرانیان به حالت اولیه بازگرداند و یا بر اجرای طرح فعلی خود اصرار کند که در این صورت بخش زیادی از بازار خود را در ایران از دست خواهد داد.»

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار