کد خبر: ۷۲۶۴۶
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۶
بررسی آمارهای معاملاتی از صادرات بیش از 400 هزار و 610 تن انواع قیر در بهمن ماه سال جاری از بورس کالا و رشد 18.2 درصدی صادرات این محصول در مقایسه با ماه پیش از آن حکایت دارد؛ بطوریکه این رقم در دی ماه حجم کمتر از 339 هزار تن بوده است.
روند روبه رشد صادرات قیر از بورس کالابه گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از خبرگزاری ایلنا، نگاهی به آمار معاملات قیر صادراتی طی 9 ماه گذشته در بورس کالای ایران بیانگر استقبال عرضه کنندگان و خریداران و روند صعودی معاملات این محصول است. براین اساس میزان عرضه قیر صادراتی در بهمن ماه امسال با تفاوت قابل ملاحظه ای از دی ماه بیشتر بوده و از حدود 387 هزار تن به حدود 556 هزار تن افزایش یافته که این امر، تمایل بیشتر تولیدکنندگان برای افزایش عرضه محصول خود در بورس را نشان می دهد.
همچنین در تازه ترین آمار نیز صادرات قیر در اسفندماه جاری افزایش یافته و تا پایان معاملات 20 اسفند ماه در این تالار نزدیک به 383 هزار تن انواع قیر صادراتی در بستر بورس مورد معامله قرار گرفته که این رقم از کل حجم قیر صادر شده طی دی ماه فراتر رفته است تا روند رو به رشد صادرات این محصول در بورس ادامه یابد.
در این زمینه، کارشناسان معتقدند که با توجه به سابقه 11 ساله عرضه قیر در بورس کالا و نبود هیچ مکانیسمی که بتواند شفافیت و نظام مندی، تسویه بدون ریسک وجه و تحویل کالای دارای استاندارد در کنار نظارت بر حُسن انجام معامله را همانند بورس به همراه داشته باشد نیز باعث می شود تا فعالان صنعت قیر کماکان بورس کالا را به عنوان گزینه نخست خود برای معامله انتخاب کنند. همچنین باید مشکلات متعدد انجام معامله در بازار غیر رسمی و خارج از بورس از جمله چالش های تسویه معاملات و تحویل به موقع و دارای استاندارد کالا و امکان ریسک بروز تقلب را به موارد ذکر شده اضافه کرد.
افزون بر این، شرایط پر التهاب و فعالیت های قوی زیر زمینی و زیر پله ای در این بازار باعث شده تا بسیاری از فعالان بازارهای کالایی، بازار قیر را از پیچیده ترین معاملات کالایی عنوان کنند که با ورود این محصول به تالار شیشه ای بورس کالا، شفافیت بر روند مبادلات آن حاکم شده است.

نام:
ایمیل:
* نظر: